اکثر صنایع ایرانی از تکنولوژی‌های خارجی استفاده می‌کنند!

معاون پژوهشی رئیس فرهنگستان علوم گفت: وجود بودجه‌ی نفتی در ایران باعث شده تا صنایع مختلف به بخش «تحقیق و توسعه» داخلی توجه کافی نداشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، برنامه «روزنه» با موضوع پژوهش‌های کاربردی و ارتباط صنعت و علم، در ارتباط تلفنی با محمد شاهدی باغ‌خندان (معاون پژوهشی رئیس فرهنگستان علوم) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

محمد شاهدی باغ‌خندان در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: کشوری از نظر علمی پیشرفت می‌کند که در بخش پژوهش‌های بنیادی و توسعه‌ای و کاربردی فعالیت مطلوب داشته باشد.

وی با اشاره به این که پژوهش‌های بنیادی باید اثرگذار باشند، اظهار داشت: متاسفانه بودجه‌های پژوهشی ایران بسیار اندک هستند.

معاون پژوهشی رئیس فرهنگستان علوم افزود: در حالت کلی باید حدود ۲ درصد از درآمد ناخالص ملی در مسیر پژوهش‌های بنیادی هزینه شود.

وی ادامه داد: در کشور ما حدود ۱ درصد از درآمد ناخالص ملی به حوزه‌های پژوهشی اختصاص پیدا می‌کند، به طوری که در بسیاری از مواقع حتی نیم درصد از این درآمد نیز صرف امور پژوهشی نمی‌شود.

محمد شاهدی باغ‌خندان اضافه کرد: بودجه‌های انحصاری فعالیت‌های پژوهشی در ایران در مسیر مناسب مورد هزینه قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به این که هر یک از دانشگاه‌های کشور باید در یک رشته خاص مرجعیت داشته باشند، عنوان کرد: در حال حاضر اکثر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های ایران به صورت پراکنده و خوشه‌ای فعالیت‌های خود را پی می‌گیرند.

معاون پژوهشی رئیس فرهنگستان علوم تاکید داشت: ما علم را در مسیر صنعت قرار نداده‌ایم.

وی با اشاره به این که اکثر صنایع ایرانی از تکنولوژی‌های خارجی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: بخش‌های «تحقیق و توسعه» در صنایع مختلف باید به طور مستمر و مرتب با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ارتباط باشند.

محمد شاهدی باغ‌خندان افزود: وجود بودجه‌ی نفتی در ایران باعث شده تا صنایع مختلف به بخش «تحقیق و توسعه» داخلی توجه کافی نداشته باشند.

وی با اشاره به صنعت خودرو، توضیح داد: صنعت خودروسازیِ ایران هیچ‌گاه در مسیر تولیدات پیشرفته گام برنداشته است، در حالی که ما امکانات عملی مناسب برای تولید خودروهای پیشرفته را در اختیار داریم.

معاون پژوهشی رئیس فرهنگستان علوم ادامه داد: صنعت خودروسازی ایران تصور می‌کند با «وارد کردن تکنولوژی‌های از دور خارج شده» و «مونتاژ کردن» می‌تواند به سود بیشتری دست پیدا کند.

وی تصریح کرد: عدم توجه به منافع ملی و مردم باعث می‌شود تا صنایع مختلف پیشرفت متناسب با نیاز جامعه را تجربه نکنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1080316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =