پرسه جریان تحریف حوالی دفاع مقدس

تحریف تاریخ دفاع مقدس از آن پرتگاه‌هایی است که در صورت به وقع پیوستن نه‌تنها تاریخ، بلکه فرهنگ ایران نیز لطمه بزرگی خواهد خورد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، تاریخ هر کشوری مجموعه‌ای از افتخارات و حوادث مختلف است که منجر به شکل دادن تصویری از آن ملت می‌شود. تاریخی که در دل خود فراز و فرودهای زیادی دارد و ذکر آن برای نسل‌های بعد منجر به آگاهی بخشی و رشد هر کشوری می‌شود. اما زمانی که این تاریخ به دست تحریف بیفد و حوادث آن به نحو دیگری روایت شود نباید انتظار داشت تا اشتباهات گذشته دوباره تکرار نشوند. حتی باید در انتظار بود و دید که چگونه آینده یک ملت به تباهی کشانده می‌شود. از این رو تاریخ باید به درستی و بدن هیچگونه تحریفی رواست شود. کاری که انجام آن برای تاریخ دفاع مقدس ضرور به نظر می‌رسد.

*نابودی تاریخ انقلاب با تحریف دفاع مقدس

اگر دفاع مقدس تحرف شود یعنی بخش بزرگی از انقلاب ایران تحریف شده است. از این رو باید با نگاه تیزبینانه به این موضوع توجه کرد. از این رو دیدیم که رهبر معظم انقلاب در بیاناتی فرمودند: «الان انگیزه وجود دارد از طرف دشمنان برای اینکه حقایق شیرین و جذّاب انقلاب که ازجمله‌اش حقایق مربوط به دفاع‌مقدّس است، اینها را در حاشیه قرار بدهند و تحریف کنند و دروغ‌سازی کنند، جای جلّاد و شهید را عوض کنند.» این سخن نشان می‌دهد برای تحریف تاریخ دفاع مقدس هم برنامه‌ای وجود دارد و هم عواملی تلاش دارند تا این برنامه محقق شود. برنامه‌ای که در نهایت منجر به تباه شدن تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ایران خواهد شد. اما گاهی این اقدامات به انواع و اقسام دیگری هم بروز و ظهور پیدا می‌کند. یعنی برخی موارد شاهد هستیم که خودی‌ها نیز «از سر عمد یا سهوا» اقداماتی انجام می‌دهند که جای سوال دارد. سوال که آیا جریان تحریف دفاع مقدس از داخل هم جریان دارد.

*تحریف زیر پوستی دفاع مقدس!

شاید با کمی جست‌وجو بتوان به جواب این سوال مهم رسید. آنجا که محمدرضا سرشار نویسنده ایرانی در یادداشتی نوشت: «بنا بر آنچه برخی استخوان خردکرده‌ها و آشنایان بی‌واسطه با مسائل جبهه و جنگ هشت ساله اظهار می‌دارند، یکی از خطرهایی که کارنامه مکتوب این سال‌ها را تهدید می‌کند، مبالغه‌هایی - مثبت یا منفی -، بیان آن مطالب با نگاه و از منظر امروز، و در مواردی جعل خاطرات(!) به قصد تحریف، جلب مشتری، یا بزرگ و قهرمان جلوه دادن خود است.» وی در بخش دیگر از یادداشت خود گفته بود: «جعل خاطرات از اساس غیرواقعی و بی‌بنیاد (تخیلی)، برای قهرمان‌سازی دروغین از خود، به قصد سوء استفاده‌های سیاسی و اجتماعی و ... بعدی است که متاسفانه در میان کتاب‌های موسوم به خاطرات دفاع مقدس منتشره از سوی برخی نهادهای فرهنگی معتبر کشور نیز از این گونه آثار مشاهده می‌شود.»

*آژیری که به صدا در آمده

نتیجه گرفته می‌شود آژیر تحریف دفاع مقدس به صدا درآمده و باید فکر اساسی برای آن کرد. زیرا در نبود راه‌حل‌های مهم و دقیق شاهد خواهیم بود که هرچه زمان به جلو می‌رود تاریخ معتبر دفاع مقدس از اعتبار خواهد افتاد و در صورت بی‌توجهی به آن خواهیم دید که جای جلاد با شهید عوض خواهد شد. اما یکی از عرصه‌هایی که به خوبی می‌تواند جلوی تحریف تاریخ دافع مقدس ایستادگی کند چاپ کتاب‌های دفاع مقدس است. به این آمار توجه کنیم. اولین بار که رکورد پدیدآورندگان دفاع مقدسی را شاهد بودیم در سال ۹۷ با ۱۵۲۱ پدیدآورنده بود. همچنین اولین بار که تعداد صفحات کتاب‌های دفاع مقدسی رکوردی در ۴ دهه ثبت کرد، سال ۹۹ بود که با ۲/۱ درصد نسبت به کل کتاب‌های کشور آماری ثبت شد. چنین آماری نشان می‌دهد عرصه دفاع مقدس از نظر کمیت به خوبی توانسته کار کند اما از نظر محتوا جظور عمل کرده است؟

*ناتوانی نشر در برابر تحریف تاریخ

آیا ناشر توانسته در برابر تحریف جلوگیری کند یا از گوشه کنار آن بالاخره اتفاقاتی نیز رقم خورده که نشان از جریان خزنده تحریف دارد؟ اکبر صحرایی نویسنده دفاع مقدس در این موردگفته است: «نقاطی هم در جنگ بوده که سیاهی داشته اما به قول آقای شاکری پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس، نباید پنج درصد سیاهی جنگ را بر ۹۵ درصد سفیدی جنگ غالب کنیم. اگر چنین چیزی رخ دهد این می‌شود تحریف، حتی وقتی دفاع مقدس را خاکستری نگاه می کنیم خودش تحریف است.» چنین به نظر می‌رسد حتی عرصه چاپ و نشر آثار دفاع مقدس به نوعی درگیر جریان تحریف شده است. جریانی که طبق آنچه بیان شد خود را در لابه‌لای خاطرات و حتی حوادث جعلی نشان می‌دهد و خواننده بی‌خبر از واقعیات نیز با فرض راست بودن چنین نوشته‌هایی با آغوش باز آن‌ها را به دل و جان می‌سپارد.

*تاثیر گرفتن فیلم از تاریخ تحریف شده

هرچند در تحریف تاریخ مقدس عوامل زیادی دخیل هستند اما از یاد نباید برد که عرصه چاپ و نشر سردمدار این میدان بزرگ است. زیرا وقتی کتابی نوشته می‌شود مستقیم با تخیل و قلب مخاطب سر و کار دارد و می‌تواند دست آن را گرفته و به دل تخیلاتی وهم آمیز ببرد. از جهتی می‌بینیم وقتی قصدی برای ساختن فیلم باشد ابتدا باید تحقیق کرد و به نتیجه‌ای قطعی رسید و بعد تصویرگری کرد. برای همین اگر منابعی پر از حوادث تحریف شده وجود داشته باشد حتی تولید فیلمی واقعی از دفاع مقدس نیز سخت خواهد شد. پس باید علاج درد قبل از واقعه کرد و نگذاشت جریانی چنین خزنده بر عرصه چاپ ونشر دفاع مقدس چیره شود که اگر چنین اتفاقی بیفتد شاهد عواقب ناگواری برای تاریخ و فرهنگ ایران زمین خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1082085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =