مشکلات به دلیل وجود جریان لیبرال است/ به نفوذی‌ها حساس باشید

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه متاسفانه ابتدای انقلاب به جریان لیبرال اعتماد شد، گفت: ما هرچه آسیب خوردیم، بخش عمده آن از این جریان بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ علیرضا زاکانی در نشست مجازی بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما که به مناسبت ۱۶ آذر «با موضوع جریان شناسی نفوذ در جنبش دانشجویی» برگزار شد، گفت: وقتی به جریان دانشجویی توجه می‌کنید، ۲ نماد را در جریان دانشجویی می‌توانید به زیبایی ببینید. اول ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ و دوم ۱۳ آبان ۱۳۵۸.

وی افزود: در ۱۶ آذر سال ۳۲ به واسطه اعتراض به حضور نیکسون در کشور و حضورش در دانشگاه تهران که برنامه‌ریزی شده بود جریان دانشجویی آن جوهره حقیقی خودش را به نمایش گذاشت. آن زمان حاکمیت ستمشاهی به واسطه سرسپردگی به نظام سلطه، دانشجو را بر علیه خود می‌شوراند و جریان اصلی دانشجویی قبل از انقلاب علیه حکومت وقت بود. لذا ویژگی ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ این وجه امتیازش نسبت به سایر حرکات قبل از انقلاب خیلی بارز است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه با اشاره به روندی که در طی سال‌های گذشته در جنبش دانشجویی طی شده و همچنین نفوذ برخی جریانات در جنبش دانشجویی، تاکید کرد: به اعتقاد من شناخت جریان نفوذ و جریان استحاله بسیار مهم است و نکته اول اینکه جریان دانشجویی باید این دقت‌ها را از خودش را آغاز کند.

زاکانی تصریح کرد: نکته دوم این است که اگر جنبش دانشجویی نسبت به جریان نفوذ در درون حکومت حساس است باید برگردد به ابتدای انقلاب. در ابتدای انقلاب ما یک اتفاقی افتاد، اتفاق این بود که ما یک اشتباهی را کردیم که هنوز ۴۱ سال است که داریم چوب آن یک اشتباهمان را می‌خوریم.

وی افزود: امام فرمودند که ما اشتباه کردیم که به دولت موقت آنها اعتماد کردیم و به دولت موقتی اعتماد شد که به فرموده امام، آنها به کمتر از سپردن انقلاب به دست آمریکا به چیزی بسنده نمی‌کردند. پس شما اگر صحبت از جریان نفوذ می‌کنید در واقع از جریانی صحبت می‌کنید که اساس آن قائل بر اساس انقلاب نبود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به عدم همراهی بازرگان با انقلاب، تصریح کرد: بازرگان به مردم می‌گفت بروید خانه‌هایتان بنشینید و مردم که ادامه مسیر انقلاب را دنبال می‌کردند مورد اعتراض دولت موقت قرار گرفتند و بعد از اینکه دولت موقت بعد از ۱۳ آبان و ۳ خرداد گفت انقلاب به بن بست رسیده است، امام فرمودند که نه شما خودتان به بن بست رسیده‌اید، انقلاب به بن بست نرسیده است.

زاکانی اظهار داشت: متاسفانه ابتدای انقلاب به جریان لیبرال اعتماد شد و به این جریان رسمیت بخشیده شد و جریان نفوذ در دل حکومت اسلامی و در دل جمهوری اسلامی تا امروز ادامه پیدا کرد و ما طی این ۴۱ - ۴۲ ساله هرچه آسیب خوردیم بخش عمده آن از این جریان بوده است.

وی ادامه داد: امروز یک جریان انفعال و وادادگی در مقابل دشمنان و جریان تسلیم و جریانی که به نوعی دلداده به غرب را شما مشاهده می‌کنید. حالا اگر این جریان را قبلاً در قالب یک پرچم مشخص یا یک حزب مشخص می‌دیدید امروز در قالب بسیاری از کسانی که ممکن است مسئولیت هم در کشور داشته باشند می‌بینید و همان شعارهای قبل را می‌دهند و همان مسیر را می‌روند اما عملاً آن تابلو را ندارند. لذا این جریان نفوذ را باید شناسایی کنیم و با دقت آسیب‌های آن را ملاحظه کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جریان نفوذ در قالب یک جریان اشتباه از ابتدای انقلاب وجود داشت و ۴۱ سال ما داریم چوب آن را می‌خوریم، و این جریان توانست اثرات خاص خودش را هم بگذارد.

زاکانی یادآور شد: امروز وقتی شما دقت می‌کنید می‌بینید دوگانه‌هایی هست، این دوگانه‌ها در کشور شرایطی را ایجاد کرده که شما دیگر با یک جریان سیاسی مواجه نیستید دقت کنید که کلاه سر من و شما نگذارند.

وی تاکید کرد: دانشجو به عنوان عنصر فعالی که بناست نفی نظام سلطه را بکند، بناست تقویت حاکمیت و نظام اسلامی را در دستور کار داشته باشد و بنا دارد که مطالبه جدی کند و حکومت و اجزای آن و سه قوه را در اهداف انقلاب اسلامی بسیج کند و به میدان بیاورد و مطالبه داشته باشد و آنها را نقد اساسی کند؛ این دانشجو باید دقت کند که امروز در صحنه عمل با یک جریان قدرت و ثروت مواجه است که برای کسب قدرت و برای کسب ثروت هر بهایی را به جامعه و مردم تحمیل می‌کند و مصالح انقلاب و منافع ملی را زیر پایش می‌گذارد.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: دانشجویان باید به این مسائل توجه کنند. پشت این جریان قدرت و ثروت که سرپنجه‌های نفوذ هستند جریان‌های حامی و جریان‌های اطلاعاتی وجود دارند. بخشی از جریانات اطلاعاتی کشور که در ادوار گذشته خطاهای جدی را از آنها شاهد بودیم مثل قتل‌های زنجیره‌ای که خاستگاه آن خاستگاه دشمن و نظام سلطه و محکوم کردن چهره نظام اسلامی بود.

زاکانی تصریح کرد: عناصری در پشت این جریان قدرت و ثروت وجود دارند و عمیق‌تر که می‌شویم می‌بینیم که جریان دشمن خواه را در پشت این صحنه با یک عیار بالا مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امروز دیگر ۴۱ سال ۴۲ سال پیش نیست که ما تابلوها را نگاه کنیم، باید برویم برنامه‌ها و ایده‌ها و نظرات و کارکردهای گذشته تا امروزِ افراد و گروه‌ها را ببینیم، اظهار داشت: نسبت به آنها دقت داشته باشیم و اگر یک عنصر یا کسی که روحیه انقلابی گری دارد به عنوان انقلابی به روی صحنه می‌آید او را هم باید محک بزنیم که این ۴۲ سال بعد از انقلاب کجا بوده و اگر سن او به قبل از انقلاب می‌رسد آنجا کجا بوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: باید ببینیم این فرد در صحنه‌های مختلف حاضر بوده یا نه، حاشیه نشینی کرده و اگر یک جایی موضعی گرفته به نفع جریان انقلاب بوده یا نه، این موضع چیزی بوده که دشمن دنبالش بوده یا نه. این یک ملاک است، ممکن است عنوان انقلابی هم به خودش بدهد اما نفاق داشته باشد.

زاکانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در لشکر سیدالشهدا فرمودند که ما یک دشمن داریم که دشمن قطعی و قهری ما است و آن آمریکا است. اگر کسی در جریان انقلاب مواجه شد با یک ایده‌های، نظری، فردی، جریان، گروهی که داعیه انقلابی‌گری هم داشته باشد اما حرف‌هایش به نفع آمریکا و در راستای او بود باید به او تذکر بدهیم، اگر تذکر دادیم و او خودش را اصلاح کرد معلوم است که او اشتباه کرده است، اما اگر این فرد به حرف نادرست و عمل نادرست و رفتار نادرست خودش اصرار داشت، و برخلاف منافع ملت، انقلاب و دولت و در راستای خاستگاه آمریکا بود باید انگشت نفاق را به سمت او قرار داد و او را در دایره نفاق دید، این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دهه هفتاد است.

وی گفت: باید در دوران جنبش دانشجویی ابتدا این تطهیر را صورت بدهید و آن هم به روش خالص سازی و ایده‌های خوبتان را تکثیر کنید. در واقع عناصر فعال تان را در جامعه دانشجویی تکثیر کنید بعد بیایید با یک جریان شناسی دقیق فعالان عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی کشور را مرور کنید و جریان نفوذ را در دل آنها در قاب جریان قدرت و ثروت پیدا کنید و ریشه‌ها و عقبه‌های آن را بدانید تا بتوانید در این مسیر گام جدی بردارید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه به اعتقاد من اگر بخواهیم نگاهی به آینده داشته باشیم، دو وظیفه عمده و اساسی نسبت به مردم داریم، افزود: جریان دانشجویی نسبت به خودش هم وظیفه دارد. وظیفه دارد که خودش را بسازد و در صحنه‌های مختلف حاضر و فعال باشد و از تجارب دوران دانشجویی استفاده کند برای اینکه آینده این کشور را که با آن عنصر انسانی ساخته شده، درست رقم بزند.

زاکانی گفت: وظیفه اول این است که به عنوان چشمان روشن و زلال و دقیق بتواند با ایده‌های ناب و درست و با یک فعالیت سریع و اساسی ظرفیت آگاهی بخشی به جامعه را بالا ببرد. یعنی خود جمع دانشجویی باید اینقدر برون مایه و داشته‌هایی را داشته باشد که وقتی به جامعه تزریق می‌کند از عطر منتشرشده در فضای جامعه، جامعه استشمام کند و رشد پیدا کند و نشاط و رشد و جریان دانشجویی بتواند به جامعه تزریق کند، این کار اول ناظر به مردم است.

وی تاکید کرد: کار دوم این است که جریان دانشجویی بتواند یک نهضت خدمتگزاری را در مسیر خدمت به مردم پرچم داری کند، سپس این نهضت خدمتگزاری با آن نهضت آگاهی‌بخشی و رشد جامعه شرایط را باید به سمتی ببرد که این نهضت مواسات با آن نهضت آگاهی‌بخشی جریان دانشجویی به عنوان پیشران و اثرگذار در متن جامعه قرار بگیرد.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: جریان دانشجویی یک نسبتی هم با مسئولین دارد که نسبت آن با مسئولین این است که بتواند نقد منصفانه و دفاع واقع بینانه کند، اگر مسئول کار خوبی می‌کند یک دفاع واقع بینانه و تحلیل داشته باشد و اگر مسئولی کار بدی می‌کند یک نقد منصفانه‌ای جریان دانشجویی داشته باشد و یک نسبتی هم باید با نظام سلطه برقرار کند و آن هم این است که بتواند یک نفی اساسی در مسیر تحقق اهداف نظام سلطه در جامعه را پیش بگیرد و این هم نمی‌شود جز با تبعیت از رهبری معظم انقلاب اسلامی و فهم و درک خاستگاه‌های این حکیم عالی‌مقام و این فرزانه بزرگ که ما دلداده او هستیم و به او عشق می‌ورزیم.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1082838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =