اقدام‌ ملی پژوهشگاه در حمایت از طرح‌های استانی،تحقیقات دانشجویی در حوزه ورزش

طرح ملی شناسایی اولویت‌های پژوهشی، حمایت از پژوهش‌های منطقه‌ای، هدفمندسازی پایان‌نامه و رساله‌های دکترا و رفع نیازهای پژوهشی حوزه ورزش با تاکید بر نیازهای استانی و منطقه‌ای در ۳۱ استان کشور، اجرا خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، در راستای توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی و همچنین حمایت از اعضای هیأت علمی و دانشجویان علوم ورزشی و به منظور هدفمندسازی انجام پژوهش‌های کاربردی همسو با «سند الزامات هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، مصوب ۰۳/۰۴/۱۳۹۹ و آئین‌نامه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی ۱۷۶۱۴۳/۱۱ مورخ ۲۱/۰۸/۱۳۹۹ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، قصد دارد، با مشارکت هریک از دانشکده و یا گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های سراسر کشور، طرح‌های پژوهشی کاربردی و نیازمحور را در استان های کشور اجرا نماید.

بر اساس این گزارش،این اقدام بزرگ ملی با هدف هدفمندسازی پژوهش‌های حوزه علوم ورزشی در راستای توجه به ظرفیت‌های استان‌های مختلف کشور و حمایت از انجام رساله و پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با نیازهای کاربردی پژوهشی نیازمحور و همچنین توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و دانشگاه‌ها(دانشکده‌ و گروه‌های علوم ورزشی) وکشف و رفع نیازهای منطقه‌ای و استانی در حوزه ورزش در مرحله برنامه ریزی است.

در مرحله نخست هریک از دانشکده و یا گروه‌های علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور، پس از بررسی ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های پژوهشی در هر استان، با هماهنگی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اقدام به فراخوان اولویت‌های پژوهشی در استان خویش می‌نماید. این عناوین، طی فراخوانی از سوی پژوهشگاه (در سطح ملی) و دانشگاه (در سطح استان) منتشر و پس از دریافت پیشنهاده‌های پژوهشی و بررسی توسط دانشکده و یا گروه‌های علوم ورزشی، طرح منتخب مشخص می‌گردد.  

پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی جهت اطمینان از اثربخشی اجرای این طرح ملی، ریاست محترم دانشکده و یا گروه علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور را به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود در فراخوان، بررسی و انتخاب اولویت‌های پژوهشی خواهد شناخت.

از ویژگی‌های طرح‌های منتخب می توان به موارد زیر اشاره گرد:

• عناوین پژوهشی منتخب می بایست رسماً مورد نیاز یک دستگاه یا سازمان اجرایی ورزشی شهر یا استان باشد.

• پژوهش‌هایی در اولویت می‌باشند که منتج به یک اختراع و تجاری‌سازی فروش، مقاله داغ پژوهشی و یا یک محصول قابل ارائه به جامعه باشند و بتوان از طریق کاربست یافته‌های این پژوهش، خدمتی نوین را در جامعه عرضه نمود.

• هر پژوهش می‌بایست، ضمن در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و توانمندی‎های موجود در هر استان برای رفع نیازهای پژوهشی و توسعه علوم ورزشی در همان استان برنامه‌ریزی و اجرا شود.

• پژوهش‌هایی در اولویت هستند که بتوانند مشارکت یک دستگاه اجرایی را در تأمین بخشی از هزینه‌های طرح کسب کنند تا طرح به صورت مشارکتی اجرا شود.

•پیشنهاد پژوهشی می‌بایست به شکلی تدوین شده باشد که بتوان در دل این طرح پژوهشی، حداقل ۲ پایان‌نامه کارشناسی ارشد یا یک رساله دکتری را اجرا نمود.

شایان ذکر است: پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با توجه به ظرفیت‌های هر استان و متناسب با نوع کار، تا ۱۵ میلیون تومان برای رفع نیازهای استانی (۱-۳ پروژه سفارش‌محور که در هریک از آنها چند پایان‌نامه و یا رساله دانشجویی نیز اجرا شود)، حمایت مالی خواهد داشت. با این رویکرد دانشجویان می‌توانند از تخفیفات ویژه استفاده از ابزارهای آزمایشگاه و چاپ مقاله در نشریات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نیز بهره‌مند شوند.

پس از انتخاب بهترین پیشنهاد پژوهشی توسط دانشکده و یا گروه علوم ورزشی دانشگاه‌های کشور، پژوهشگاه با دانشگاه مجری هر طرح پژوهشی اقدام به انعقاد قرارداد طرح سفارش‌محور خواهد نمود.


نتایج و خروجی قابل انتظار
جهت‌دهی و هدفمندسازی اجرای بیش از  ۱۰۰ پایان‌نامه و رساله در رشته علوم ورزشی در سطح کشور،ایجاد یک شبکه تحقیقاتی گسترده در کشور،نگارش و چاپ بیش از ۳۰ مقاله علمی و پژوهشی (از هر طرح، حداقل یک مقاله علمی پژوهشی می‌بایست استخراج شود.)، مشارکت بیش از ۳۰ عضو هیأت علمی در سراسر کشور، در اجرای این طرح‌ها و تعامل بین پژوهشگاه و دانشگاه‌ها در رفع نیازهای استانی،توسعه پژوهش‌های اثربخش و کاربردی در حوزه علوم ورزشی، تعامل بیشتر اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و دانشگاه‌های کشور در اجرای طرح‌های پژوهشی، پایان‌نامه و رساله‌های دوره دکترای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مهم ترین نتایج و خروجی قابل انتظاراین طرح ملی می باشد.

پس از ارسال این فراخوان از طریق پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه‌ها به مدت ۱ ماه فرصت دارند تا آمادگی خود را برای اجرای این طرح ملی اعلام نمایند. پس از اعلام آمادگی دانشکده و یا گروه علوم ورزشی، یک ماه برای اعلام اولویت‌ها، یک ماه برای دریافت پیشنهاده پژوهشی و برای بررسی و اعلام طرح‌های منتخب به پژوهشگاه نیز یک ماه فرصت خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1083148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =