کاهش تنش با قطر به واسطه نگرانی سعودی از دوره بایدن است/ لزوم مقابله با ایران هراسی

کارشناس مسائل منطقه گفت: با نزدیک شدن به زمان روی کار آمدن بایدن، سعودی ها احساس نگرانی می کنند و معتقدند که برای جبران این موضوع باید روابط منطقه‌ای خود را گسترش دهند و کاهش تنش با قطر در این راستا است.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با ایسکانیوز در خصوص اهداف آمریکا از کاهش تنش ها میان قطر و عربستان اظهار داشت: یک نکته اساسی وجود دارد و آن اینکه عربستان پس از اقدامات خصمانه ای که حدود دو سال و نیم پیش علیه قطر انجام داد تلاش‌هایی را داشت تا قطر را تحت سیطره خودش ببرد، اما موفق به انجام این کار نشد.

وی گفت: قطر به دلیل افزایش سطح بازیگری خودش در منطقه و فرامنطقه موفق شد تا در این بازه زمانی تسلیم خواسته های سعودی نشود که از جمله علل آن را می توان موفقیت های قطر در لیبی و سرمایه‌های هنگفتی که دولت قطر در اختیار دارد دانست که توانست با کمک آنها تا در برابر سیاست های ریاضی ایستادگی کرده و اجازه ندهد که هیچ کدام از شروطی که عربستان برای آنها تعیین کرده بود محقق شود.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: دولت کویت از طرف آمریکا و عربستان بلافاصله برای پر کردن این شکاف وارد عمل شد چرا که آنها متوجه بودند که این شکاف به نفع جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. در یکی دو سفر دیپلماتیکی که کویتی ها انجام دادند موفقیت قابل توجهی به دست نیامد و این علیرغم مجوز خاصی بود که آنها از طرف آمریکایی‌ها در اختیار داشتند.

صدرالحسینی با بیان اینکه یکی از اهداف سعودی برای نزدیک شدن به قطر برطرف کردن مشکلات اقتصادی و سیاسی است که با آن دست و پنجه نرم می کند، افزود: پس از ایجاد اختلاف میان قطر و عربستان، شورای همکاری خلیج فارس که برای سیطره و تسلط منطقه‌ای عربستان و البته مقابله با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس به وجود آمد، عملاً فروپاشید و اختلافات فراوانی میان اعضای آن پدیدار شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه عربستان در دوره ترامپ تمام تلاش خود را کرد تا بیش از پیش به آمریکا نزدیک شود، با نزدیک شدن به زمان روی کار آمدن آقای بایدن آنها احساس نگرانی می کنند و معتقدند که برای جبران این موضوع باید روابط منطقه‌ای خود را گسترش دهند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بنابراین کاهش تنش ها با قطر و نزدیک شدن به برخی دیگر از کشورهای منطقه از جمله عراق در قالب این سیاست مقامات ریاض قابل تحلیل است. به نوعی عربستان در حال یارگیری منطقه‌ای برای خود است.

صدرالحسینی گفت: به دلیل آنکه عربستان ‌میخواهد توان و قدرت منطقه‌ای ایران برای کشورهای فرامنطقه ای به اثبات نرسد، تلاش می کنند که علامت سوال بزرگی را برای اندیشمندان و توده های مختلف مردم در کشورهای منطقه در خصوص توانمندی های ایران ایجاد کنند و تبلیغات وسیعی را به منظور القای فروپاشی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته‌اند.

وی افزود: دستگاه تبلیغاتی وابسته به سعودی اینطور القا می‌کند که پیشرفت های مختلف ایران در حوزه‌های گوناگون علمی، ماکتی بیش نیست و واقعیت ندارند.

این کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: یکی دیگر از سیاست‌های عربستان این است که بتوانند اجماعی منطقه ای برای عملیاتی کردن هر چه بهتر کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، ایجاد کنند. 

صدرالحسینی با بیان اینکه تلاش های اخیر مقامات سعودی و اظهارنظرات عجیب آنها درباره برنامه هسته‌ای ایران نشان از نگرانی آنها از آینده خود در منطقه در دوره آقای بایدن دارد، گفت: آنها احساس می کنند با حضور بایدن موضوعات حقوق بشری از جمله قتل فجیع جمال خاشقچی، عدم آزادی های سیاسی در کشورهای عربی و به خصوص عربستان پیش از دوره ترامپ مورد توجه کاخ سفید قرار می گیرد بنابراین آنها تلاش می‌کنند که همچنان خود را به عنوان گاو شیرده آمریکا در خوز هایی فراتر از خرید تسلیحات ثابت کنند.

وی در خصوص اقدامات ایران در مقابله با سیاست های خصمانه سعودی و برخی دیگر از متحدین آمریکا در منطقه، گفت: از طرف دیگر، قطعاً ایران باید در مقابل سیاست های ایران هراسی که مدتهاست در منطقه پراکنده شده، اقداماتی را در قالب دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی انجام دهد. 

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: متاسفانه با فشارهای زیاد آمریکا و اقدامات متحدین منطقه‌ای آنها از جمله سعودی‌ها، تلاش‌های ایران در قالب دیپلماسی رسمی نتیجه چندانی در بر نداشته اما باید همچنان این موضوع را با گسترش بیشتر اقدامات خود پیگیری کنیم.

صدرالحسینی بیان کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به کشورهای فرامنطقه‌ای از جمله چین و روسیه حتماً می تواند به ما در این شرایط کمک کند. 

وی با بیان اینکه عربستان با سیطره ای که بر کشورهای حوزه خلیج فارس دارد تلاش کرده که روابط ایران در این حوزه به حداقل برسد و سدها و موانعی را هم پیش روی ما بگذارند، اما حتماً ما می توانیم در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روابط خود را با دولت‌ها و ملت‌های حوزه خلیج فارس داشته باشیم.

این کارشناس مسائل منطقه ای تصریح کرد: گسترش روابط و همکاری‌های ایران با کشورهایی از جمله عمان، قطر و کویت که کاملاً تحت سیطره عربستان قرار ندارند، می تواند یکی دیگر از راهکارهای حفظ و گسترش ارتباط ایران با حوزه خلیج فارس به حساب آید.

صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: رابطه ایران با کشورهای موثر عربی چه در حوزه عربی آفریقا و چه غیر از آن، می‌تواند به این موضوع کمک کرده و از تسریع و تشدید سیاست های ایران‌هراسی در منطقه جلوگیری کند.

کد خبر: 1083267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =