اجرای بسته تحولی خوانا از دی ماه در مدارس کشور

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بسته تحولی خوانا از ابتدای دی ماه وارد مرحله سوم یعنی اجرا در مدارس می‌شود.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،‌ رضوان حکیم زاده بیان کرد: دوره آموزش مدرسان کشوری در طرح خوانا به اتمام رسیده است. این طرح که از دو هفته گذشته در استان های مختلف آغاز شده است، به صورت گسترده از سوی مدیران و معلمان مورد استقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکم دی ماه طبق زمانبندی وارد مرحله سوم اجرا در مدرسه می شویم که به صورت سراسری در همه استان ها و مدارس پایلوت، معلمان و مدیران در این برنامه از طریق فضای مجازی شرکت می کنند.

هدف اجرای بسته تحولی خوانا تلفیق مهارت‌های زندگی شامل ادب، جرات ورزی و مسوولیت پذیری در مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت‌کردن است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵ درصد از مدارس تحت پوشش این طرح هستند، گفت: مدرسان کشوری به عنوان راهبران طرح خوانا با گروه‌های ۷۰ نفره و معلمانی که این طرح در مدارس آنها اجرا می‌شود، در ارتباط دائم خواهند بود.

حکیم‌زاده ادامه داد: امید است این اجرای آزمایشی بتواند با توجه به شرایط فعلی در بستر فضای مجازی و با کمک مدیران و خانواده‌ها به اهداف خود برسد.

وی همچنین یادآور شد: برنامه توانمندسازی مدرسان کشوری تا پایان آذر ماه ادامه دارد و این طرح از اول دی ماه مطابق برنامه زمان بندی شده در مدارس نمونه آزمایشی اجرا می شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: باید بطور طبیعی جریان عادی آموزش را تثبیت می‌کردیم و پس از آن در زمانی که روال آموزش کاملا مشخص شده و تعامل بین معلمان و دانش آموزان شکل گرفته است، طرح خوانا  را اجرایی  کنیم.

بکارگیری خلاقیت معلمان و دانش آموزان

حکیم زاده همچنین درباره بهره مندی از کتاب های کمک آموزشی در طرح خوانا اظهار داشت: در این طرح کتاب کمک آموزشی خاصی مدنظر نیست و بستر همان کتاب‌های درسی موجود است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های توانمندسازی معلمان سعی می‌کنند به روش تلفیقی آموزش‌هایی را ببینند که بتوانند فرصت‌های یاددهی و یادگیری را که عموما مهارتی است خلق کنند تا دانش آموزان این مهارت ها را تمرین کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: با استفاده از کتاب لزوما مهارت‌های عملی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن به دست نمی‌آید و باید در جریان کار با استفاده از ظرفیت گروه آزمایشی و توانمندسازی معلمان این مهارت‌ها کسب شود.

به گزارش ایرنا، هر یک از معاونت های وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای اهداف سند تحول بنیادین بسته‌های تحولی را تدوین کردند که در این میان ۲۵ برنامه تحولی طراحی شد. طرح خوانا بسته تحولی معاونت آموزش ابتدایی محسوب می‌شود.

مسوولان آموزش و پرورش و برخی از کارشناسان آموزشی معتقدند بسته تحولی خوانا در دوره ابتدایی با توجه به اینکه بهترین دوران برای تعمیق و اثربخشی آموزش مهارت‌های چهارگانه زبانی و زندگی، دوران کودکی است، انتخاب شده تا با اجرای آن علاوه بر پرداختن به دغدغه اساسی موجود که آموزش مهارت های پایه خواندن، نوشتن و آداب زندگی، می توان شاهد اجرای یکی از برنامه های سند تحول بنیادین در مدارس نیز بود.

پژوهش معلمان برای یادگیری در شرایط کرونا

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات این معاونت برای ایجاد روحیه پرسشگری و پژوهشگری در میان دانش آموزان و معلمان گفت: در دوره ابتدایی پروژه های علمی دانش آموزان تحت عنوان برنامه جابرابن حیان و فرصت های متنوع یادگیری برگزار می‌شود.

حکیم زاده افزود: این برنامه های پژوهش محور فرصتی ایجاد می کند که دانش آموزان با همراهی معلمان خود، آموخته‌های کتاب های درسی را در قالب کاربردی به صورت پروژه های متنوع ارائه کنند.

وی یادآور شد: از تولید، ابداع و اختراع تا خلاقیت های هنری و ادبی در میان آثار دانش آموزان دیده می‌شود، همچنین برنامه هایی برای دانش آموزان از طریق تکالیف مهارت محور ارائه شده تا بتوانند در قالب پیوند آموخته های درون مدرسه ای روحیه کنجکاوی، پرسشگری و خلاقیت را تقویت کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامه‌های دانش پژوهی معلمان نیز خاطرنشان کرد: برای معلمان نیز برنامه معلم پژوهنده و طرح کارآمد وجود دارد که از این طریق این مجال برای معلمان ایجاد می شود تا بتوانند با فرآیندهای مختلف پژوهش و افزایش کیفیت تدریس و یادگیری دانش آموزان نیز ارتقا پیدا کند.

حکیم زاده ادامه داد: سال گذشته حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار دانش آموز در دوره ابتدایی در طرح جابر این حیان شرکت کردند و به همراه معلمان خود فعالیت‌های تیمی انجام دادند.

وی عنوان کرد: پروژه های معلمان نیز در زمینه روش‌های فعال تدریس، شناسایی موانع و مشکلات مانع یادگیری و راه‌های ارتقای کیفیت یادگیری دانش آموزان است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین افزود: پژوهش های معلمان موضوعات مختلفی را به خود اختصاص می دهد و توانسته برنامه تدریس پژوهش محور را ارتقا دهد، البته تا وضعیت مطلوب فاصله است اما امید داریم که با اشتیاق معلمان این موضوع بهبود یابد.

حکیم زاده یادآورشد: امسال هم نوآوری و خلاقیت بسیاری از معلمان در زمینه چگونگی تدریس فعال در فضای مجازی با شرایط متفاوت شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس صورت گرفت تا شرایط یادگیری بهتر دانش آموزان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مقداری از کارهای خلاقیت معلمان به تهیه وسایل و دست سازه هایی مربوط می‌شود که می تواند به عنوان ابزار یادگیری به آموزش بهتر دانش آموزان کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1084571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =