انتخابات کمیته ناظر بر نشریات بالاخره برگزار شد/ بازنگری در آیین‌نامه و حذف بروکراسی‌ها

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر اصلاحات آیین‌نامه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد بالا برسد، آیین‌نامه باید مورد بازنگری قرار گیرد که در حال حاضر آیین‌نامه نیازمند بازنگری است و این بازنگری جزو وظایف کمیته مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی خواهد بود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بی‌تردید نشریات دانشجویی بهترین گزینه برای ماندگاری تولید محتوای دانشجویان در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی هستند.  همچنین نشریات دانشجویی برآیند دغدغه‌ها و مشکلات دانشجویان دانشگاه‌های خود هستند، در نتیجه نشریات دانشگاه‌های کشور خط مشی‌گذاری متفاوتی دارند. دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن حدود یک سوم از دانشجویان آموزش عالی کشور نیاز دارد آیین‌نامه نشریات مختص به خود را مورد بازنگری قرار دهد تا در پیشبرد و ارتقای فعالیت نشریات دانشجویی اثرگذار باشد.

سید کاظم یکانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه مجموعه آیین‌نامه‌ها و مقررات نشریات دانشجویی مختص دانشگاه آزاد اسلامی در سال 93 تهیه و تدوین شده است، گفت: این آیین‌نامه به صورت کتابچه در آمده و در اختیار فعالان حوزه نشریات دانشجویی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی یا سایر دانشگاه‌های کشور باید برگرفته از آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آیین‌نامه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دوازدهم مردادماه سال 93 به امضای رئیس وقت دانشگاه رسیده است، گفت: آیین‌نامه نشریات این دانشگاه نیز برگرفته از قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده؛ اما در برخی از موراد خاص مسائل و تبصره‌هایی را تصویب کرده است. 

بروکراسی‌های اداری نشریات را آزار نمی‌دهد

وی اضافه کرد: به توجه به نیازهای روز نشریات دانشجویی و مسئله روز، مواردی از آیین‌نامه نشریات را مورد بازنگری قرار داده‌ایم. به عنوان مثال شیوه پرداخت کمک هزینه به  نشریات دانشجویی اصلاح شده چراکه طبق آیین‌نامه مصوب دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان دانشگاه‌ها باید بودجه‌ای را به نشریات اختصاص دهند. در گذشته دانشجویان باید برای اخذ مجوز، انتشار یا چاپ نشریات، مراحل زمان‌بر و اداری را می‌گذراندند؛ اما با حذف برخی از مراحل بروکراسی اداری این زمان کاهش یافته است. در حال حاضر نشریاتی که کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی مجوز چاپ آن را صادر می‌کند بدون اینکه فاکتور مالی ارائه شود، هزینه به حساب شخصی مدیر مسئول نشریه پرداخت می‌شود. این تبصره به امضای رئیس، معاون فرهنگی-دانشجویی و معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی رسیده و به تمامی واحدهای استانی ابلاغ شده است.

به گفته یکانی؛ مدیریت امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ایام کرونایی تبصره‌ای به آیین‌نامه نشریات اضافه کرده است؛ چرا که برخی از نشریات دانشگاه اجازه انتشار الکترونیکی نداشت. در حال حاضر تمامی نشریاتی که در دانشگاه چاپ ‌می‌شوند، می‌توانند نسخه الکترونیکی آن را نیز در فضای مجازی منتشر کنند. 

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر اصلاحات آیین‌نامه نشریات دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد بالا برسد، آیین نامه باید مورد بازنگری قرار گیرد که در حال حاضر این آیین‌نامه نیازمند بازنگری است. این بازنگری جزو وظایف کمیته مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی خواهد بود. 

انتخابات کمیته ناظر بر نشریات بالاخره برگزار شد 

وی ادامه داد: کمیته مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی  از سال 95 در این دانشگاه موجودیت نداشته و در سال 99 بعد از سال‌ها، انتخابات این کمیته برگزار شده است. کمیته مرکزی ناظر بر نشریات وظیفه رسیدگی به شکایات نشریات را برعهده دارد و متاسفانه وقتی موجودیت نداشته باشد این حوزه دارای مشکلاتی خواهد شد.

یکانی با اشاره به انتخابات اعضای کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی مطرح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سامانه‌ مشخصی برای برگزاری این انتخابات ندارد؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی سامانه اختصاصی برای انتخابات نشریات دانشجویی دارد.

این مسئول با تاکید بر اینکه مشوق‌های مالی برای فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی مخرب و آسیب‌زا است، گفت: دانشجویان فعال در حوزه نشریاتی که مطالبه تخفیف شهریه دارند باید بدانند که آنها با نگاه فکری و مکتبی اقدام به فعالیت می‌کنند؛ همچنین در حال حاضر معاونان فرهنگی واحدها از فعالان دانشجویی حمایت‌های معنوی و مالی انجام می‌دهند.

وی مطرح کرد: تا هفت ماه گذشته 235 مجوز نشریه دانشجویی صادر شده و 138 نشریه فعال وجود داشته است؛ اما در حال حاضر 441 مجوز نشریه صادر شده و حدود 308 نشریه فعال منتشر می‌شود. 

دانشگاه آزاد اسلامی و جشنواره دانشجویی «تیتر»

یکانی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نشریات از نظر کمی و کیفی در حال پیشی گرفتن از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. در حال حاضر جشنواره «قلم» دانشگاه آزاد اسلامی از جشنواره دانشجویی «تیتر» که توسط وزارت علوم و بهداشت برگزار می‌شود، پرمحتواتر است. متاسفانه در چند سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی نماینده‌ای در جشنواره «تیتر» نداشته است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درباره حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته ناظر بر نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: دانشگاه آزاد  اسلامی همانند سایر دانشگاه‌ها ‌نیست بلکه هم‌تراز با وزارت علوم است؛ چرا که حدود 40‌درصد از بار آموزش عالی کشور را برعهده دارد. در نتیجه نشریات دانشجویی این دانشگاه نیز برای خود کمیته ناظر جدا دارند و دلیلی وجو د ندارد که در وزارت علوم عضو باشند یا نماینده‌ای از این وزارت خانه در کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی عضو داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089384

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =