افزایش پرداخت تسهیلات به بازنشستگان تامین اجتماعی 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست مجازی با مدیران کل و روسای ادارات شهرستان های سراسر کشور، به ارائه گزارشی از اقدامات این وزارتخانه و سازمان های زیرمجموعه آن پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محمد شریعتمداری، در نشست با مدیران کل و روسای ادارات شهرستان‌های سراسر کشور که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: این نشست باید موتور محرکه ادامه حرکت دولت تدبیر و امید باشد.

وی هدف از برگزاری این جلسه را افزایش روحیه کار و تلاش در بین همکاران استان‌ها دانست و افزود: تا آخرین روز کاری دولت به هیچ عنوان نباید دچار کندی در انجام وظایف و ماموریت‌ها شد و باید با سرعت و تلاش بیشتر در ارائه خدمات به مردم تلاش کرد.

وزیر رفاه، شعار این وزارتخانه را شفافیت در ارائه خدمات به مردم عنوان کرد و افزود: موتور حرکت این وزارتخانه باید برای خدمت به مردم همیشه روشن نگه داشته شود.

وی به موفقیت‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در موضوع شفاف سازی فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: اگر از شفافیت به عنوان یک اصل از حکمرانی مطلوب صحبت می‌کنیم منظور کار فانتزی و عکس گرفتن نیست بلکه باید در عمل آن را محقق کنیم.

شریعتمداری تصریح کرد: تمام تلاش خود را برای تحقق وعده‌هایی که در زمان رای اعتماد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دادم، به کار بستم.

وی با اشاره به ایجاد سامانه‌های متعدد در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های وزارتخانه و انعکاس آن در سطح کشور به مردم، افزود: این سامانه‌ها به منظور ارائه خدمات در قالب داشبوردهای مدیریتی برای تصمیم‌گیری‌های به موقع و سریع ایجاد شده است.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه این سامانه‌ها باید در ماه‌های آینده عمومی سازی شوند، تصریح کرد: با عمومی سازی و فراهم کردن شرایط، از مرحله دسترس پذیر کردن اطلاعات به مرحله بالاتر یعنی استفاده پذیر کردن می رسیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عمومی سازی اطلاعات باید در همه سامانه‌ها انجام شود، افزود: هم سامانه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های دولت الکترونیک به ویژه در شرایط کرونا راه اندازی شده‌اند و هم سامانه‌هایی که برای ارائه اطلاعات به مردم و مدیران طراحی شده‌اند دارای ارزش برابر در حوزه ایجاد شفافیت هستند.

شریعتمداری، سامانه‌های جامع و هوشمند تعاون، روابط کار، کارا، ناظر و…، را از جمله مهم‌ترین سامانه‌ها در این وزارتخانه عنوان کرد.

وی، تعداد سامانه‌های ایجاد شده در سطح کلان در مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را ۴۰ سامانه دانست و تاکید کرد: این سامانه‌ها در زیرمجموعه خود دارای زیر سامانه‌های متعددی هستند که خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌دهند.

شریعتمداری گفت: شفافیت راه بی بازگشت ماست و با ورود شفافیت، فساد خارج می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: شفافیت فقط در حوزه ارائه خدمات در قالب تکنولوژی فناوری اطلاعات نیست بلکه در ابتدا باید این اطلاعات به صورت کاملاً روشن و شفاف در اختیار مدیران و سایر افراد قرار گیرد.

شریعتمداری افزود: همه فعالیت‌ها و اقدامات در شهرستان‌ها باید به صورت شفاف و در حضور مردم انجام شود و اطلاع رسانی به مردم باید دقیق و روشن و شفاف صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه موضوع ارتباطات باید اولویت کار در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد افزود: در حوزه ادارات کار شهرستان‌ها، باید ارتباطات با نمایندگان مجلس، نخبگان و رسانه‌های محلی به منظور اطلاع‌رسانی از مجموعه اقدامات مهم این وزارتخانه توسعه یابد.

شریعتمداری به ضرورت توجه ویژه به موضوع توسعه ارتباطات با جامعه مخاطب نیز تاکید کرد و گفت: با توسعه ارتباطات، تفهیم و توجیه مسائل به راحتی صورت می‌گیرد.

وی یکی از مهم‌ترین اصول در مدیریت را برقراری ارتباطات موازی، افقی و عمودی با همه مخاطبان دانست و تصریح کرد: این مخاطبان شامل عموم مردم، شرکای اجتماعی، صاحب نظران و نخبگان می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در این مدت باقیمانده از عمر دولت دوازدهم یکی از مهمترین وظایف، توسعه فعالیت‌های ارتباطی، انتقال اطلاعات و انتشار آن در زمینه‌های مختلف به جامعه است، افزود: توسعه فعالیت‌های ارتباطی در شهرستان‌ها باید با هماهنگی ستاد انجام شود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسیاری از شعارها را به عمل تبدیل کرده است افزود: از جمله این اقدامات می‌توان به جوانگرایی و سپردن امور به جوانان در وزارتخانه اشاره کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تلاش شده از مجموعه متخصصان حداکثر استفاده صورت گیرد.

اختصاص حدود ۱۵ درصد از ارزش بورس کشور به شستا

شریعتمداری توجه به قومیت‌ها در این وزارتخانه را مهم عنوان کرد و اظهار داشت: جلوگیری از تبعیض قومیتی یکی از اصول مهم و مورد توجه ماست و هیچ نگاه قومیتی در اداره امور این وزارتخانه وجود ندارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه به زیرساخت‌های فسادزا در این وزاتخانه توجه شده است، اظهار داشت: توجه به شفافیت یکی از زیرساخت‌های فساد زدا محسوب می‌شود.

شریعتمداری در خصوص اقدامات شفاف سازی در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: پیش از این به شستا به عنوان یک تاریکخانه نگاه می‌کردند ولی با اقداماتی چون به کارگیری ۴۰ مجموعه اطلاع‌رسان، تولیدکارنامه الکترونیکی ارزیابی، به روزرسانی صورت حساب‌های مالی شرکت‌ها، برگزاری به موقع مجامع و گرفتن گزارش بازرسی و حسابرسی از مجموعه این شرکت‌ها و مهم‌تر از همه ورود به بازار سرمایه این ذهنیت تغییر کرد.

وی، بورسی کردن شستا را اقدامی فوق‌العاده دانست و افزود: در حال حاضر شستا حدود ۱۵ درصد از ارزش بورس کشور را به خود اختصاص داده است.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه در همه زیر مجموعه‌های وزارتخانه باید حتی از یک خطا هم جلوگیری شود، افزود: باید با یک نظارت جامع با کوچک‌ترین فساد برخورد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، و اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از ۱۴ سال را از جمله اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شمرد.

حداقل دستمزد کارگری متناسب با تورم تعیین شد

شریعتمداری عنوان کرد: در این دولت تلاش شد حداقل دستمزد کارگری، متناسب با تورم تعیین شود، طی این سال‌ها، تعیین حقوق دستمزد کارگری، ۳.۱ درصد از میانگین تورم بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه در دو سال تصدی مسئولیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاهد افزایش نزدیک به ۷۰ درصدی دستمزد کارگران بودیم، افزود: این اقدامات به رضایت عمومی در جامعه منجر شده است هرچند با توجه به بالا بودن نرخ تورم و با توجه به شرایط تحریم، این افزایش زیاد دیده نشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افزایش حق مسکن کارگری طی دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: رقم حق مسکن کارگری طی این دو سال از ۴۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

شریعتمداری با بیان اینکه طی این دو سال پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۲ برابر افزایش یافته است، تصریح کرد: با تدابیر انجام گرفته، افزایش کمک هزینه‌های رفاهی و فراهم کردن امکانات خرید بانرخ سود مناسب برای بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری، از جمله اقداماتی بودکه برای افزایش قدرت خرید این قشر انجام شد.

افزایش تعداد افراد نیازمند تحت پوشش بهزیستی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه افراد نیازمند جامعه در این دولت مورد حمایت قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: از جمله این افراد می‌توان به افراد دارای معلولیت اشاره کرد به گونه‌ای که افراد تحت پوشش در سازمان بهزیستی، ۸۱ درصد در خانواده‌های یک نفره، ۲۲۲ درصد در خانواده‌های دو نفره، ۲۷۱ درصد در خانواده‌های سه نفره و ۳۲۷ درصد در خانواده‌های ۴ نفره و ۲۷۹ درصد در خانواده‌ها ی ۵ نفره و بیشتر افزایش پیدا کرده که بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این دولت تلاش شده است برای سالمندان قدم‌های خوبی برداشته شود، گفت: در این دولت سند ملی سالمندان احیا شد و وظایف دستگاه‌ها در این زمینه مشخص شد.

شریعتمداری به اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تقسیم منابع در حوزه اشتغال اشاره کرد و افزود: در این دولت تلاش شد با نظم و انتظام، منابع در نظر گرفته شده در این حوزه به صورت هدفمند و با نظارت شفاف توزیع شود.

ایجاد ۲۴۰ هزار شغل از محل طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تامین لایحه مبتنی بر قرارداد روش نوینی بود که در حوزه تامین مالی در حوزه اشتغال پایدار انجام شد توضیح داد :۱۴۲ هزار طرح سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و عشایری کشور طی این مدت به بهره‌برداری رسید که به ایجاد ۲۴۰ هزار شغل از محل قانون توسعه اشتغال روستایی و عشایری منجر شده است.

وی افزود: مجموع اشتغال متوسط در طی این سال‌ها طبق اعلام مرکز آمار ایران ۵۱۵ هزار نفر (میانگین سالانه) بود که ۴۸۶ هزار شغل از این تعداد، به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های فعال بازار کار مربوط است.

شریعتمداری به بحث مهارت‌آموزی اشاره و تصریح کرد: در این زمینه رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هرهفته در یکی از استان‌ها حضور دارند و بحث واگذاری برخی از امور آموزشی به بخش غیردولتی آغاز شده است.

پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

وی به ایجاد و تقویت پایگاه اطلاعات ملی رفاه ایرانیان به عنوان یک اقدام بزرگ و ارزشمند اشاره کرد و گفت: در اهمیت این پایگاه همین بس که مقام معظم رهبری در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا از ضرورت استفاده بیشتر از آن یاد کرد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان هم اکنون به یک پایگاه و سامانه کارآمد در کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: علاوه بر اینکه اطلاعات درآمدی ۸۶ میلیون نفر را در طبقات دهگانه و سبدهای مختلف درآمدی و جایگاه هر خانواده در هر حوزه با ضریب خطای کمتر از ۱۰ درصد نشان می‌دهد، اطلاعات جانبی زیادی را نیز فراهم کرده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با ایجاد این پایگاه، مشخص شد که چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از بانوان خود سرپرست در کشور وجود دارند، همچنین این پایگاه موجب شد اطلس مربوط به بانوان سرپرست خانوار در سطح کشور شناسایی شوند به گونه‌ای که مبنای سیاست گذاری برای حمایت از این قشر قرار می‌گیرد.

وی همچنین به دیگر مزایای ایجاد این پایگاه اشاره کرد و افزود: بر اساس اطلاعات این پایگاه، مشخص شد یک میلیون و ۲۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار دارای هیچ بیمه‌ای نیستند که اقدامات حمایتی برای آنها برنامه ریزی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان مشخص شد، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از هیچ بیمه‌ای استفاده نمی‌کنند، افزود: این اطلاعات قبل از تشکیل این پایگاه در اختیار ما قرار نداشت.

شریعتمداری با اشاره به اینکه با ایجاد پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، فرزندان واجد شرایط تحصیل، دلایل نرفتن به مدرسه و تعداد سربازان فراری در کشور مشخص شده‌اند، افزود: ۶۰ پایگاه فرعی و ۴۶ پایگاه اصلی مرکز تغذیه اطلاعات پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان را تشکیل می‌دهند بر همین اساس تلاش کردیم شناسنامه اقتصادی و اجتماعی را برای تمام شهروندان تهیه کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از طریق این پایگاه، اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی رصد می‌شود، افزود: با این رصد مشخص شده کدام رشته‌های دانشگاهی، در رسته‌های شغلی بازار کار در آن وجود ندارد.

شریعتمداری با بیان اینکه از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان می‌توان در داشبوردهای مدیریتی استفاده کرد افزود: با برگزاری آزمون وسع می‌توان دریافت که افراد مستحق دریافت چه نیازهایی هستند.

وی با بیان اینکه پرداخت‌ها به افراد نیازمند بر اساس اطلاعات موجود در این پایگاه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: پرداخت بسته‌های معیشتی در دوران کرونا به نیازمندان با استفاده از برگزاری آزمون وسع انجام شد و ما بر این اساس، ۶۰ میلیون ایرانی را که مشمول دریافت یارانه معیشتی بودند شناسایی و به سازمان برنامه و بودجه معرفی کردیم.

شریعتمداری با بیان اینکه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نگاه ما را در زمینه فعالیت‌های رفاه اجتماعی اصلاح می‌کند، افزود: با استفاده از اطلاعات این پایگاه می‌توان دریافت در کدام نقاط، تجمع ثروت و در کدام نقاط جامعه فقر وجود دارد که این اطلاعات، امکان برنامه‌ریزی در حوزه رفاه اجتماعی را فراهم می‌کند.

شریعتمداری افزود: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از افتخارات نظام اجرایی کشور محسوب می‌شود

نهایی شدن سیاست‌های کلی بخش رفاه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد شرایط تامین اجتماعی فراگیر برای کل مردم ایران را که در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن اشاره شد مهم ارزیابی کرد و گفت: سیاست‌های کلی بخش رفاه برای اولین بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام به مراحل نهایی خود رسیده است و آینده نزدیک ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مشخص شد ۸۸ هزار نفر در مراکز بهزیستی و کمیته امداد از دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی محروم هستند، افزود: همچنین معلوم شد نزدیک به ۲۲۰ هزار خانواری که از کمک‌های مالی و کمیته امداد استفاده می‌کنند واجد شرایط دریافت این کمک‌ها نبودند.

وی به اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: ۷۷ بیمارستان با ۳۰۰ مرکز درمانی زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی برای ارائه خدمات سرپایی در کشور فعال بودند و نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در سطح کشور در بیمارستان‌های زیرمجموعه سازمان بستری شدند.

شریعتمداری با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در بیمارستان‌های تامین اجتماعی پایین‌تر از متوسط کشوری بود، عنوان کرد: کادر درمانی، بیمارستان‌های تامین اجتماعی، سربازان گمنام در عرصه دفاع از سلامت و مردم هستند که باید از همه آنها قدردانی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۲۴۰ میلیارد تومان برای مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان و معلولان در ایام کرونا تخصیص یافته است، گفت: مراکز نگهداری سالمندان و معلولین از نظر میزان ابتلای به کرونا نزدیک به هفت دهم درصد بوده که این رقم بسیار کمی است.

وی به دیگر اقدامات انجام گرفته در این وزارتخانه در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: پرداخت وام یک میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد به همه یارانه بگیران بدون مراجعه به شعب بانکی از جمله این اقدامات بود.

شریعتمداری به پرداخت ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی طی دوره ۴ ماهه اول کرونا به حدود ۳ میلیون خانوار ایرانی که دارای پایین‌ترین سطح درآمدی بودند، اشاره کرد و افزود: در این دوران، حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان نیز برای کمک به واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از کرونا اختصاص پیدا کرد.

وی عنوان کرد: حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز از طریق سامانه کارا به ۱۴ رسته و ۷۸ زیر رسته شغلی آسیب دیده از کرونا اختصاص یافته است.

شریعتمداری تصریح کرد: برای بیمه بیکاری در شرایط کرونا نیز مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای افرادی که در این ایام بیکار شدند اختصاص پیدا کرد که البته از این میزان تاکنون سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیکاران پرداخت شده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، پرداخت یارانه دستمزد تولید و اشتغال در ایام بیماری کرونا و امهال بدهی‌های واحدهای تولیدی به تامین اجتماعی را از دیگر اقدامات در این ایام نام برد.

قانون ماندگار برای زنان ایرانی

وی افزود: انتقال قیمومیت فرزندان زنان ایرانی دارای همسر خارجی که امکان گرفتن شناسنامه در ایران برای آنها وجود نداشت برای اولین بار در ایران حل شد. متاسفانه پیش از این، ایران از معدود کشورهایی بود که در آن مادران از امکان انتقال تابعیت به فرزندان خود محروم بودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اصلاح ماده ۲۸ قانون کار در خصوص تصویب طرح برای افرادی که دارای شغل دائم هستند اشاره و تصریح کرد: با این اقدام، فعالیت‌های غیرمستقیم مستمر در این دولت تصویب و ابلاغ شد.

شریعتمداری به اقدامات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در حوزه تعاون اشاره کرد و افزود: ایجاد سامانه هوشمند جامع تعاون، تامین مالی خرد ضمانت شده از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، توجه ویژه به سند ملی توسعه تعاون، ایجاد مراکز توسعه نوآوری بخش تعاون در ۱۱ استان کشور و ایجاد اندیشکده تعاون با هدف ایجاد ارتباط با صاحبان اندیشه در دانشگاه‌ها و افتتاح آن از جمله مهم‌ترین اقدامات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در حوزه تعاون است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اقدامات دولت در حوزه تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: در این مدت، ۲ هزار بخشنامه به ۶۰ بخشنامه تبدیل شد.

وی، جلوگیری از مراجعه حضوری ۷۰ درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی در سرتاسر کشور و الکترونیکی کردن دفترچه‌های بیمه‌های درمانی تامین اجتماعی و سطح بندی خدمات درمانی برای اولین بار در کشور را از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی نام برد.

شریعتمداری ابراز امیدواری کرد: در این ایام باقی مانده این جنبش همدلی با جامعه هدف و مراجعه کنندگان به مجموعه‌های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی شکل گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم شکل‌گیری گفتگوهای اجتماعی با شرکای اجتماعی به ویژه در زمان تعیین دستمزد کارگری تاکید کرد و گفت: شکل‌گیری گفتگوی‌های اجتماعی در تصمیم‌گیری‌ها بسیار موثر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1089715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =