کرونا می‌تواند سبب ابتلا به دیابت شود؟

علائم کرونا از فردی به فرد دیگر متفاوت است حتی نشانه‌هایی از تاثیر این ویروس بر غدد مشاهده شده است، حال سوال این است که آیا کرونا می‌تواند سبب ابتلای افراد سالم به دیابت شود؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یک سال از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد. بیماری‌ای که ابتدا به نظر می‌رسید علائمی شبیه به سرماخوردگی خواهد داشت اما در این مدت هر روز علامت جدیدی برای این بیماری معرفی شد؛ از علائم گوارشی گرفته تا بدن درد و سکته‌های مغزی ...

وضعیت بیماران کرونایی نشان می‌دهد انسان به هیچ وجه از آسیب این ویروس مصون نیست. تا جایی که متخصصان غدد از مراجعه برخی بیماران کرونایی با علائم دیابت خبر می‌دهند و آن را ناشی از تاثیر ویروس کرونا بر پانکراس می‌دانند.

سحر قره در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره تاثیر کرونا بر غدد اظهار کرد: مشاهدات نشان می‌دهد که بیماران دیابتی پس از ابتلا به کرونا، دچار افزایش قند خون شده‌اند. این افزایش قند خون در موارد شدید ابتلای به ویروس و بیمارانی که بستری شده‌اند، بیشتر دیده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با بیان این که موارد جدیدی از ابتلای به دیابت در بین بیماران کرونایی مشاهده شده است، افزود: منظور کسانی هستند که دیابتی نبوده‌اند و پس از ابتلای به کرونا، علائم دیابت شامل افزایش سطح قند را داشته‌اند.  

وی درباره مشاهده علائم دیابت در برخی بیماران کرونایی خاطرنشان کرد: حدس می‌زنیم که شاید ویروس در سلول‌های جزیره‌ای پانکراس نقشی ضمنی اعمال کرده و سبب کاهش ترشح انسولین در کسانی که قبلا سابقه دیابت نداشته‌اند، شود.

قره با اشاره به این که گزارشات پراکنده‌ای هم از علائم شدید تیروئیدی در مبتلایان کرونا ثبت شده است، گفت: البته این گزارش‌ها فعلا شواهد قطعی ندارد و بیشتر بر مبنای مطالعات و مشاهدات در مورد دیابتی‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با تصریح بر این که تاکنون تاثیر دیگری از کرونا بر روی سایر غدد مشاهده نشده است، ادامه داد: البته ممکن است تاثیراتی در آینده دیده شود اما فعلا آنچه دیده شده، تشدید افزایش قند خون و موارد جدید ابتلا به دیابت است.

وی با تاکید بر این که الان خیلی زود است که بتوان گفت کرونا سبب ابتلا به دیابت می‌شود، افزود: برای تعیین تاثیر کرونا بر دیابت باید مطالعات طولانی مدت انجام شود. مشاهدات اولیه نشان می‌دهند که افرادی بدون سابقه دیابت، پس از ابتلا به کرونا با قند خون بالا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

قره به سابقه تاثیر ویروس‌ها بر دیابت اشاره کرد و گفت: قبلا هم ردپایی از برخی ویروس‌ها مثل روبلا یا سرخچه و کوکساکی در ایجاد دیابت به خصوص دیابت نوع یک مشاهده شده است. البته این ویروس‌ها تاکنون در دیابت نوع 2 نقشی نداشته‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد با بیان این که هر عاملی که در پانکراس التهاب ایجاد کند، حداقل در کوتاه‌مدت می‌تواند ترشح انسولین را با مشکل مواجه کند، افزود: ممکن است ویروس‌ها یکی از این عوامل باشند.

وی درباره روش درمان افزایش قند خون کرونایی گفت: درمان هیپرگلیسمی (افزایش قند خون) در بیماران کرونایی که با بیماری شدید مراجعه می‌کنند و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، معمولا انسولین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد در پایان با تاکید بر این که هر بیماری شدیدی می‌تواند سبب افزایش قند خون شود، اظهار کرد: این بیماران باید طولانی مدت تحت نظر باشند تا مشخص شود چه تعداد از دیابتی‌های جدید بعد از بهبود کرونا، باز هم قند خون بالایی دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1090187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =