سفر «پاپ» به عراق؛ دیدار تاریخی با «آیت‌الله سیستانی»

بسیاری از کارشناسان و ناظران تحولات سیاسی از سفر «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به پایتخت عراق به عنوان یک سفر تاریخی یاد می‌کنند.

ایسکانیوز- گروه بین الملل- رامین حسین‌آبادیان: عصر روز گذشته بود که «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان به «بغداد» پایتخت عراق سفر کرد. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق پس از پیاده شدن پاپ از هواپیما در فرودگاه بین‌المللی بغداد از او استقبال به عمل آورد. پاپ پس از ورود به عراق در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور با برهم صالح دیدار کرد و دو طرف با یکدیگر به رایزنی پرداختند.

رئیس جمهور عراق در دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از وی بخاطر سفر به کشورش تقدیر و تشکر کرد. صالح در دیدار مذکور با اشاره به رشادت ارتش عراق در آزادسازی موصل در سال ۲۰۱۷ و نصب دوباره صلیب یکی از کلیساهای این شهر که پیشتر توسط تروریست‌های داعش پایین کشیده شده بود، گفت: مردم عراق از حضور پاپ در کشورشان استقبال می‌کنند و به وی خوشامد می‌گویند.

وی افزود: نقش پاپ در دعوت به صلح و ثبات و تاکید او بر تقویت یکپارچگی و گفتگو ستودنی است. ملت عراق افتخار می‌کند که پیروان ادیان مختلف دینی با یکدیگر زندگی می‌کنند. او همچنین تصریح کرد که مردم عراق سال‌های طولانی قربانی تروریسم و جنگ‌های بیهوده‌ای بوده‌اند که تمامی طیف‌های دینی این کشور را در برگرفته است.

سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق از اهمیت بسزایی برخوردار است و واکنش‌های متعددی را نیز به دنبال داشته است. درهمین راستا، «شیخ همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با انتشار پیامی سفر پاپ فرانسیس به عراق را نشانه جایگاه تمدنی و تاریخی عراق دانسته است. در بخشی از این پیام تصریح شده است که سفر پاپ تاکیدی است بر جایگاه عظیم اسلامی و نقش بزرگ عراق در نهادینه کردن ارزش های مبتنی بر برادری، عدالت و صلح و پیامی تاریخی است برای ملت ها تا با امنیت و تسامح در کنار هم همزیستی داشته باشند و فردایی روشن را بسازند.

در عین حال، «غلام رضا اباذری» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد با انتشار توییتی درباره سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان به عراق، این سفر را نشانه تمدن ریشه دار عراق، تاریخ، مرجعیت، حوزه علمیه و نقش مهم این کشور در منطقه وجهان توصیف کرد. افزون بر آنچه که گفته شد، سفر پاپ فرانسیس به عراق که در صدر اخبار این کشور قرار گرفت به جز استقبال عراقی‌ها از گفتمان ادیان، با واکنش شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شد.

در همین ارتباط، بسیاری از شهروندان عراقی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این کشور با استقبال از این سفر مطالبی را درباره سفر مذکور نوشتند. عمده پیامی که در شبکه‌های اجتماعی عراق در واکنش به سفر پاپ منتشر شد این بود که اگر امروز صدای زنگ کلیساها در عراق و منطقه به گوش می‌رسد، به برکت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس است.

واقعیت آن است که سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق در چارچوب یک سفر تاریخی قرار می‌گیرد؛ کما اینکه شخصیت‌های سیاسی مختلف نیز به این مسأله اشاره کرده‌اند. قرار است پاپ فرانسیس در شهر نجف اشرف نیز با آیت الله سیستانی دیدار و گفتگو کند. این درحالی است که مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق به ندرت با رهبران سیاسی و دینی دیدار و گفتگو می‌کند. ازهمین‌روی، دیدار با مرجعیت شیعیان عراق یکی از ابعاد مهم سفر پاپ به عراق محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کردند که تصمیم پاپ فرانسیس برای رفتن به عراق در این برهه از زمان که هم ویروس کرونا به شدت شیوع پیدا کرده است و هم برخی ناامنی‌ها در نقاط مختلف عراق به وقوع پیوسته است، حاکیت از اهمیت بالای این سفر دارد. این درحالی است که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده بودند که به دلیل تشدید شیوع کرونا و نیز تداوم برخی ناامنی‌ها ممکن است سفر مذکور لغو شود.

نکته قابل تأمل دیگری که در خصوص سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به عراق وجود دارد، این است که وی از ۱۵ ماه پیش تاکنون یعنی از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان از واتیکان خارج نشده است. بنابراین، این اولین سفر خارجی پاپ فرانسیس از زمان شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رود. بسیاری از پاپ فرانسیس به عنوان «پیک صلح» در عراق یاد می‌کنند؛ کما اینکه رهبر کاتولیک‌های جهان پس از رسیدن به بغداد بر لزوم فراگیری صلح در بغداد و منطقه غرب آسیا تأکید کرد.

وی در سخنانی در همین ارتباط یادآور شد: «سلاح‌ها خاموش شوند و صلح، همه جا را دربر گیرد». پاپ در بخش دیگری از سخنانش نیز تصریح کرد: «گام‌های اصلاح‌گرایانه در عراق مورد حمایت ماست و ما بر لزوم مشارکت تمامی اقشار سیاسی و اجتماعی در اداره کشور تأکید داریم». قرار است وی از چند شهر در عراق بازدید به عمل آورد و سپس عازم اقلیم کردستان شده و با مقامات اربیل نیز دیدار و گفتگو کند.

به گفته «رحمان عامری» سفیر عراق در واتیکان، قرار است در جریان دیدار پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی سندی ناظر بر همبستگی و پیوند پیروان ادیان گوناگون امضا شود. بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی دیدار پاپ فرانسیس و مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق را تاریخی و مورد توجه توصیف کرده‌اند. بدون شک، از دیدار رهبر کاتولیک‌های جهان با آیت‌الله سیستانی در شهر نجف اشرف ندای صلح برخواهد خاست و طبیعی است که اگر همگان گوش فرادهند، بخش قابل توجهی از بحران‌های عراق پایان خواهد یافت.

کد خبر: 1090469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =