مراجعه ۵۲ هزار و ۲۵ نفر برای ثبت نام شوراها

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به ثبت نام داوطلبان انتخابات شوراها،گفت: مجموعاً ۵۲ هزار و ۲۵ نفر برای ثبت نام انتخابات شوراها مراجعه کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفتگویی، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: از ۲۰ اسفند ماه ثبت نام در۱۳۹۱ شهر کشور شروع شد. مجموعاً ۵۲ هزار و ۲۵ نفر برای ثبت نام شوراها مراجعه کردند و تا کنون ۴۷ هزار و ۸۸۰ نفر ثبت نام آنها نهایی شده است. مابقی هم در فرمانداری ها اسناد و مدارکشان در حال بررسی است؛ تا پایان وقت اداری امروز نهایی می‌شود و به این جمع اضافه خواهد شد.

وی افزود: ۸۸ درصد ثبت‌نام‌کنندگان مرد و ۱۲ درصد هم زن هستند و این نسبت مشابه دوره‌های قبلی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه ثبت نام به صورت حضوری و غیرحضوری صورت گرفت،اظهار داشت: در بخش حضوری داوطلبان به فرمانداری ها مراجعه می‌کردند و ثبت نام صورت می گرفت که حدود ۵۸ درصد داوطلبان این روش را انتخاب کردند.۲۰ درصد مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت داشتند و ۲۲ درصد هم از طریق موبایل و یا از طریق کامپیوترهای شخصی اقدام به ثبت نام کرده اند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: هر یک از داوطلبان که ثبت نام آنها نهایی می شود از مراجع چهارگانه شامل دستگاه قضایی، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال استعلام می گیریم. هر کدام از این مراجع ۱۰ روز فرصت دارند پیرامون داوطلبان بررسی کنند و اگر اسناد و مدارکی داشتند به وزارت کشور ارائه می دهند و ما در اختیار فرمانداری ها قرار می دهیم و هیئت های اجرایی که با حضور معتمدین مردم در هر شهرستان تشکیل شده است، اسناد و مدارک را بررسی می کنند و پیرامون صلاحیت هرکدام از داوطلبان تصمیم می‌گیرند و صورت جلسه می شود و در اختیار هیئت های نظارت متناظر قرار می دهند. اگر فردی در هر دو هیئت تایید شد، صلاحیتش مورد تایید است.

موسوی در هیمن راستا گفت: اگر فردی در هرکدام از هیئت های اجرایی یا نظارت رد صلاحیت شد در قانون پیش‌بینی شده است می تواند به مرجع بالاتر اعتراض کند. اول می تواند به هیئت نظارت استان و بعد از آن هم در هیئت مرکزی نظارت، طرح موضوع کند. وقتی هیئت نظارت تصمیم نهایی را گرفت و به ما اعلام شد طی یک نامه به افراد داوطلب تایید شده اعلام می کنیم که شما تایید شدید و می توانید وارد فصل تبلیغات شوید. ۹ روز قبل از اخذ رای، اسامی نامزدها از سوی فرمانداری ها اعلام می شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام داوطلبان روستاها از ۱۶ فروردین و به مدت ۷ روز شروع می شود،گفت: حدود ۴۰ هزار روستا در سطح کشور داریم که شرایط ثبت نام را دارند. داوطلبان باید مراجعه کنند. دلیل فاصله بین ثبت نام داوطلبان شوراهای شهر و روستا این بود که در سال ۹۶ قانون انتخابات شوراها در مجلس اصلاح شد و یک بازه زمانی اختصاص داده شد به داوطلبان ردصلاحیت شده شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور یادآور شد: این افراد اگر در استان رد صلاحیت شوند می توانند به هیئت مرکزی نظارت در مجلس شورای اسلامی مراجعه کنند و طرح موضوع کنند. ما باید این بازه زمانی که بر اساس قانون پیش بینی شده بود را در تقویم زمانی لحاظ می کردیم. به همین خاطر ثبت نام شورای شهرها را زودتر شروع کردیم که آن محدوده زمانی رعایت شود.

موسوی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری، گفت: برای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت ماه به مدت ۵ روز ثبت‌نام داوطلبان را انجام خواهیم داد و این تنها انتخاباتی است که ثبت نام صرفاً در وزارت کشور انجام می‌شود و تدارک لازم دیده شده است که این عملیات هم در زمان مشخص و مقرر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه این دوره از انتخابات را با پدیده‌ای به نام «کرونا» در حال برگزاری هستیم، گفت: به طبع بسیاری از فرآیندها و مراحل انتخابات تحت تاثیر این موضوع هست. پروتکل های ویژه انتخابات را تدوین کردیم با همکاری وزارت بهداشت، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و به ستاد ملی مدیریت کرونا ارسال شده است که در آن جا تصویب نهایی شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس این پروتکل ها، پیشنهاد شده است از تجمعات مردمی در زمان تبلیغات نامزدها پیشگیری کنیم. معتقدیم این اجتماع ممکن است به سلامت جامعه لطمه بزند، تبلیغات بیشتر بر اساس فرصتهای قانونی از جمله رادیو و تلویزیون و فضای مجازی و به صورت پوستر و تبلیغات محیطی خواهد بود.

موسوی در این خصوص گفت: برای تبلیغات در فضای مجازی، کمیته رصد فضای مجازی در ستاد امنیت انتخابات با همکاری شورای عالی فضای مجازی در حال بررسی موضوع برای ایجاد ساز و کار در این مورد هستند که دستورالعملی تهیه شود و به نامزدها و هواداران شان ابلاغ شود.

وی اظهار داشت: برای اولین بار در وزارت کشور فراخوانی را اعلام کردیم که مردم به ما بگویند که انتخابات در شرایط کرونا را چگونه برگزار کنیم؟ خوشبختانه عده زیادی مشارکت کردند. نظرات آنها را جمع بندی کردیم در ستاد انتخابات بررسی شد و آنهایی که قابلیت اجرا داشت در دستور کار قرار دادیم. در همین پروتکل‌ها یا سایر برنامه ریزی هایی که برای انتخابات داشتیم پیش بینی کردیم که اجرایی شود. مثلاً پیشنهاد شده بود که روزهای رای گیری افزایش یابد یا اینکه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری جدا شوند و در دو زمان متفاوت برگزار شود، پیشنهاد شده بود از خودکار شخصی استفاده شود. استامپ حذف شود. فاصله گذاری پروتکل‌ها رعایت شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: البته طبق قانون ما روز را نمی‌توانیم اضافه کنیم اما پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی دو ساعت انتخابات را زودتر شروع کنیم. تعداد شعبه‌ها را هم بسیار زیاد کرده ایم که مردم به سهولت دسترسی داشته باشند. برای این کار اپلیکیشن جدید ساخته ایم به نام شعبه یاب؛ قابل نصب بر روی گوشی همراه است و مردم می توانند نزدیک ترین شعبه را پیدا کنند و علاوه بر آن می‌توانند میزان خلوتی و یا شلوغی شعبه را هم با کمک این اپلیکیشن مطلع شوند.

موسوی افزود: به همکارانمان در استان ها توصیه کردیم که در صورت امکان، شعبه ها در فضای باز باشد یا جایی که تهویه هوا داشته باشد. پیرامون سلامت مردم هر آنچه را که فکر می‌کردیم می‌تواند کمک کند استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه انتخابات شوراها مرحله دوم ندارد،اظهار داشت: اما انتخابات ریاست جمهوری اگر هیچ یک از نامزدها اکثریت مطلق را کسب نکنند انتخابات به مرحله دوم کشیده می شود که بر اساس قانون جمعه هفته بعد آن خواهد بود از این رو زمان بسیار کوتاهی را در اختیار داریم که مجدداً نیروی انسانی را بسیج کنیم و سایر امکانات را فراهم کنیم تا انتخابات را برگزار کنیم.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص قانون جدید انتخابات نیز،گفت: پس از تصویب طرح در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان ایراداتی به طرح  وارد کرد که طرح به مجلس برگشت خورد. ظاهراً دیروز در مجلس این ایرادات اصلاح شد و به شورای نگهبان برگردانده شد. باید منتظر واکنش شورای نگهبان به این طرح باشیم. با این تعطیلات پیش‌رو و فرآیند های متعددی که وجود دارد به عنوان یک کارشناس بعید می‌دانم که این طرح به انتخابات پیش رو برسد.

موسوی در مورد تعداد افرادی که برای ریاست جمهوری ثبت نام خواهند کرد، گفت: عملیات ثبت‌نام داوطلبان را وزارت کشور انجام می‌دهد اما رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را شورای نگهبان انجام می دهد و در نهایت اسامی افراد تایید شده را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهند تا منتشر کنیم. برای ثبت نام ریاست جمهوری مشتاقان زیادی هستند اما باید دید که شورای نگهبان چه کسانی را تایید صلاحیت می‌کند.

وی گفت: علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری و شوراها دو انتخابات دیگر هم داریم در ۴ استان تهران، قم، مازندران و خراسان رضوی انتخابات مجلس خبرگان را هم برگزار خواهیم کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در ۶ استان هم انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت میان دوره ای برگزار خواهد شد،اظهار داشت: حجم کار و تعداد انتخابات بی نظیر است از ابتدای انقلاب تا الان یک جایی مثل تهران که پایتخت است اولین بار است که در یک روز چهار انتخابات برگزار می شود.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 1091256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =