بودجه دولتی دانشگاه‌ها مانع ارتباط صنعت و دانشگاه

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: از آنجایی که هزینه مربوط به آموزش و پژوهش دانشجویان از محل بودجه دولتی تامین می‌شود، پیوند آن‌ها ضعیف است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ سید احمد معتمدی، درباره نحوه ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران گفت: جذب پروژه‌های صنعتی دانشگاه‌های کشور در وضعیت متوسطی قرار دارد و در این باره نمی‌توان گفت که وضعیت خوب یا بد یا اینکه در حد ایده‌آل قرار گرفته است. متاسفانه برخلاف دنیا که پروژه‌های تحصیلات تکمیلی با صنعت و جامعه همراه شده، اما در کشور ما ارتباط پروژه‌های تحصیلات تکمیلی با صنعت بسیار کم است.

وی افزود: در کشور برای پروژه‌های صنعتی محور اصلی دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیست و بیشتر فارغ‌التحصیلان در این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند. البته رفته رفته این موضوع نیز در حال اصلاح است و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز جایگاه خود را در این پروژه‌ها پیدا خواهند کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در دانشگاه‌های معتبر خارجی استاد نمی‌تواند نسبت به پذیرش دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد اقدام کند؛ مگر اینکه قرارداد صنعتی داشته باشد؛ چرا که حقوق دانشجو از محل این پروژه‌ها پرداخت می‌شود.

معتمدی با بیان اینکه در دانشگاه‌های خارجی با دانشجوی دکتری همانند یک عضو هیئت علمی در مرتبه مربی برخورد می‌شود، ادامه داد: در دانشگاه‌های خارجی ممکن است یک استاد به دلیل نداشتن پروژه صنعتی طی یک سال هیچ دانشجوی دکتری نداشته باشد و یا یک استاد به دلیل قراردادهای صنعتی متعدد چندین دانشجو دکتری داشته باشد، اما در کشور ما، چون هزینه مربوط به آموزش و پژوهش دانشجویان از محل بودجه دولتی تامین می‌شود این پیوند ضعیف است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =