احتمال استیضاح کاظمی در صورت عدم اجرای مصوبه پارلمان عراق

کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر کاظمی نخواهد مصوبه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را عملیاتی کند کار به استیضاح وی خواهد کشید که این موضوع می‌تواند عواقب سیاسی و حقوقی برای وی به همراه داشته باشد.

رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درخصوص مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از آن کشور و برخی اظهارات اظهارنظرات متفاوت از سوی مسئولین اجرایی دولت عراق گفت: زمانی که موضوعی تبدیل به یک مصوبه قانونی پارلمان میشود هر دولت و هر فردی به عنوان نخست وزیر یا رئیس جمهور باید در اجرایی کردن آن مصوبه تلاش کند.

وی با بیان اینکه اظهار نظرات مخالف مصوبه پارلمان عراق از سوی هر فرد و مقام مسئولی که صورت گرفته باشد نه مشروعیت و نه مقبولیت دارد، تصریح کرد: گروه‌ها، جریانات و اشخاص داخلی عراق که با خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک آن کشور موافق هستند صریحا به نخست وزیر آن کشور اعلام کردند که دولت عراق باید زمان بندی مشخصی را جهت خروج نظامیان آمریکا اعلام کند.

میراببان افرود: رهبری انقلاب اسلامی هم اخیراً اعلام کردند که نیروهای نظامی آمریکا بهتر است هر چه سریع‌تر خاک سوریه و عراق را ترک کنند.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: با توجه به این شرایط حتی اگر نخست وزیر عراق هم تمایل به خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک آن کشور را نداشته باشد مجبور به عملیاتی کردن مصوبه پارلمان است. 

وی ادامه داد: عمر نخست وزیری آقای مصطفی کاظمی چند ماه بیشتر نیست و به فرض هم که پس از انتخابات مجدد ایشان رای بیاورد، مصوبه پارلمان کماکان به قوت خودش باقی است، لغو نخواهد شد و باید اجرایی شود. 

میرابیان با اشاره به برخی از تعرضات صورت گرفته توسط گروه های ناشناس به مراکز و اماکن دیپلماتیک بغداد، اظهار کرد: مدتی است عوامل و عناصر مشکوک که برای تحریک افکار عمومی، بهانه دادن به دست آمریکایی‌ها و تحت فشار قرار دادن دولت عراق برای اعمال شرایط سخت نسبت به گروه های حشدشعبی دست به تعرضاتی به مراکز دیپلماتیک در منطقه سبز بغداد میزنند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: یکی از اهداف اقداماتی از این دست رو در رو قرار دادن دولت مرکزی بغداد با جرانات سیاسی داخلی مخالف آمریکا از جمله حشد شعبی و البته مشروعیت زدایی از خواست و مطالبه آنها مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق است.

وی بیان کرد: بنابراین یکی از اهداف اقدامات عناصر مشکوک در تعرض به مراکز دیپلماتیک بغداد مقبولیت زدایی از خواست جریانات مخالف آمریکا و تضعیف جایگاه و موقعیت آنها چه در عراق و چه در خارج از مرزهای آن کشور هست.

میرابیان در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت آقای کاظمی نخواهد مصوبه خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را عملیاتی کند کار به استیضاح وی خواهد کشید و نمایندگان از آقای کاظمی خواهند خواست که دلایل عدم اجرای مصوبه را توضیح دهد که این موضوع می‌تواند عواقب سیاسی و حقوقی برای وی به همراه داشته باشد.

کد خبر: 1092380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =