تبدیل و ذخیره اطلاعات دیجیتال روی دی ان ای ممکن می‌شود

محققان موفق به ابداع فناوری جدیدی شده‌اند که تبدیل فایل‌های باینری دیجیتال به الفبای ژنتیک و در نهایت ذخیره سازی این داده‌ها بر روی دی ان ای انسان را ممکن می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از تک رادار؛ پژوهشگران آزمایشگاه ملی لس آلموس سیستم کدگذاری تازه ای را طراحی کرده اند که خطاهای روند ذخیره سازی اطلاعات بر روی مولکول‌ها را به حداقل می‌رساند و اصلاح خطاهای احتمالی در این فرایند را ممکن می‌کند.

فرایند مذکور استفاده از نرم افزارهای خاص، سیستم کدگذاری روی دی ان ای موسوم به ADS Codex و انتقال و ترجمه داده‌های قابل فهم برای رایانه به شکلی که در دنیای بیولوژی و زیست شناسی درک شود را ممکن می‌کند. به گفته لچستر یانکوف از محققان این طرح چنین کاری مانند ترجمه زبان انگلیسی به چینی است و البته در مجموع فرایند دشوارتری است.

اجرای این طرح بخشی از یک برنامه گسترده‌تر موسوم به برنامه ذخیره سازی اطلاعات مولکولی یا ام آی اس تی است که هدف نهایی از اجرای آن ابداع فناوری‌هایی برای ذخیره سازی یک ترابایت داده بر روی دی ان ای و قرائت ۱۰ ترابایت داده در طول ۲۴ ساعت با هزینه‌ای کمتر از هزار دلار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1092917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =