چالش‌های پیش روی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان

نماینده‌های فوتبال کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا در حالی از شانس صعود برخوردارند که هر کدام با چالش‌هایی روبرو می‌باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مهیار اسعد؛ در آستانه آغاز هفته پنجم از دور گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، تمامی نمایندگان کشورمان کماکان از شانس بالایی برای راهیابی به دور بعد برخوردارند که در ادامه به بررسی وضعیت فنی آنها و برخی از چالش های موجود می پردازیم.

استقلال

آبی پوشان پایتخت با کسب ۷ امتیاز، در جایگاه دوم گروه C لیگ قهرمانان آسیا جای گرفته اند تا شاگردان فرهاد مجیدی کماکان از شانس بالایی برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی برخوردار باشند.

نخستین چالش استقلال برای حضور در این تورنمنت مسئله فیزیکی و آمادگی جسمانی این تیم بود؛ جایی که آبی ها در لیگ برتر امسال به لحاظ کیفیت دوندگی با استانداردها فاصله زیادی داشتند. با توجه به وقفه به وجود آمده در رقابت های لیگ برتر، کادرفنی استقلال سعی کرد روی مسائل فیزیکی این تیم بیش از پیش کار کند و نمایش آبی ها طی دیدارهای اخیر لیگ قهرمانان آسیا، نشان می دهد پیشرفت ها در این زمینه محسوس بوده است؛ اما در جدال برگشت برابر الدحیل، در ۳۰ دقیقه پایانی شاهد افت بدنی نماینده کشورمان بودیم تا مشخص شود آبی ها در این زمینه علی رغم پیشرفت چشمگیری که داشته اند، اما باز هم با ایده آل ها فاصله دارند، که البته فشردگی بیش از حد بازی ها نیز مزید بر علت است.

مسلما وقتی تیمی به لحاظ آمادگی جسمانی از کیفیت دوندگی کافی برخوردار نباشد، در پیاده سازی افکار و تاکتیک ها نیز به مشکل می خورد. به عنوان مثال این قضیه موجب شده ساختار دفاعی استقلال غیرفعال باشد و کمتر دیده ایم برای توپ گیری از حریفان، آن ها را وادار به از دست دادن توپ کنند. به دنبال آن مدافعان استقلال توانایی "بالا بازی کردن" را از دست می دهند و در پی آن با افزایش فاصله بین خطوط، ضریب اشتباهات به طور محسوسی بالا خواهد رفت و این قضیه در بازی استقلال مشهود است.

از سوی دیگر تیم فرهاد مجیدی نکات مثبت پرتعدادی را نیز داشته است. استفاده بهینه از وینگر های درون گرا، ساخت بازی مفصل به واسطه فوتبال مالکانه و هدفدار، تنوع در روش های خلق موقعیت و ... نمونه هایی از طرح های تاکتیکی موثر کادرفنی استقلال بوده است. مسلما فاز هجومی استقلال نمایش کم نظیری در دیدارهای گذشته داشته و بررسی ها نشان می دهد آمارِ ۱۳ گل زده طی ۴ دیدار، اتفاقی نیست و این تیم در دیدارهای مختلف از الگوهای حمله پرتکراری استفاده کرده که نشان از برنامه از پیش تعیین شده دارد.

استقلال برای رسیدن به موفقیت های بیشتر نیاز دارد چند گره تاکتیکی خود را حل کند. یکی از مسائل قابل توجه ترمیم خط و لایه دوم دفاعی این تیم است؛ زمانی که آبی پوشان مالک توپ نیستند و تیم حریف سعی در انتقال از یک سوم دفاعی به میانی را دارد، خط دوم دفاعی استقلال که به عنوان پشتیبان لایه نخست را حمایت می کند، به لحاظ جایگیری، پیش بینی و به دنبال آن استقرار صحیح، دچار مشکلات عدیده ای است.

یکی دیگر از مشکلات موجود، مسئله مدیریت انرژی در سبک فوتبالی استقلال است. به طور کل نحوه فوتبال آبی پوشان طی دیدارهای اخیر به گونه ای بوده که لحظات انتقال از حمله به دفاع و بالعکس، پررنگ بوده اند و مسلما در چنین شرایطی میزان انرژی صرف شده بیش از حالت نرمال می شود. بنابراین ضروری است در دو دیدار آتی نماینده کشورمان برای رسیدن به اهداف خود، استراتژی منطقی تری را انتخاب کند تا از اتلاف انرژی جلوگیری شود؛ به مانند کاری که در دیدار برگشت برابر الدحیل رخ داد و شاهد بودیم کادرفنی استقلال تغییراتی را در این خصوص اعمال کرد.

نکته قابل توجه دیگر، حل مشکل ساخت بازی از جانب استقلال است. به یاد داریم پیش از شروع رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، آبی ها در اواخرِ مرحله ساخت بازی خود با مشکلات عدیده ای مواجه بودند اما حالا با حضور بازیکن آماده ای همچون فرشید اسماعیلی، این نقیصه به طور کامل برطرف شده است. مسلما در حل این مسئله، جدا از مسائل فنی و تاکتیکی، باید به نقش ویژه نکات روانشناسی و ذهنی توجه کرد.

پرسپولیس

سرخ پوشان پایتخت با کسب تمام امتیازات موجود، شرایط ایده آلی در گروه E رقابت های لیگ قهرمانان آسیا دارند. چالش اصلی شاگردان گل محمدی پیش از شروع رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، بهره برداری حداکثری از موقعیت ها بود؛ به گونه ای که بازیکنان پرسپولیس در زدن شوت های نهایی عملکرد مناسبی نداشتند تا دغدغه ها در این خصوص زیاد باشد. در رقابت های آسیایی رفته رفته شاهد بهبود عملکرد سرخ پوشان در این زمینه بوده ایم و حالا تیم تحت هدایت گل محمدی در تمامی مراحل تاکتیکی پی ریزی حمله (توسعه حمله پس از به دست آوردن مالکیت توپ، ساخت بازی، لمس نهایی و شوت) عملکردی مطلوب و قابل دفاع دارد.

از دیگر دغدغه هایی که پرسپولیسی ها پیش از شروع لیگ قهرمانان داشتند، مسئله "چپ حمله" بودن تیم گل محمدی بود. با توجه به زوج سازی خوبی که با ترابی و آقایی شکل گرفته بود، عموما نفوذهای موثر سرخ پوشان به یک سوم هجومی حاصل نفوذ از جناح چپ بود. این مسئله به تنهایی نمی تواند به عنوان یک نقطه ضعف محسوب شود، اما در زمان هایی که فوتبال یک تیم به دلیل گرایش بیش از حد به نفوذ از یک جناح، فوتبالی قابل پیش بینی می شود، نگران کننده خواهد بود. یکی از ویژگی های اصلی برای داشتن یک حمله خوب، توجه به اصل غیر قابل پیش بینی بودن است و در چنین مقاطعی ضروری است تیم به لحاظ جناحی بالانس شود. در هر صورت سعید آقایی به دلیل کرونا فعلا جایی در پرسپولیس ندارد تا میزان زیادی از قدرت هجومی سمت چپ پرسپولیس کاسته شود و در سوی مقابل در دیدارهای لیگ قهرمانان و با حضور سیامک نعمتی در جناح راست، شاهد افزایش تحرکات در این ناحیه هستیم و حالا حملات و نفوذ های سرخ پوشان بالانس شده است.

بازگشت به بازی و تحمیل شخصیت تیمی و تاکتیکی، از دیگر نکات مثبت پرسپولیس طی ۴ دیدار اخیر بوده است. به یاد داریم پرسپولیسی ها در جدال برابر الریان و گوا ابتدا از حریف خود عقب افتادند اما در ادامه با حفظ روحیه و شخصیت تیمی، به بازی برگشتند. مسلما برای شکل گیری چنین اتفاقی نیاز به ذهن هایی آماده داریم که نشان می دهد کادر فنی پرسپولیس در زمینه آماده سازی ذهنی شاگردانش، عملکرد مطلوبی داشته است.

پرسپولیس در دیدارهای اخیر خود عموما به مصاف تیم هایی رفته که پرتعداد در فاز دفاعی حاضر می شوند و در چنین شرایطی گزینه ها برای خلق موقعیت روی دروازه حریفان محدود خواهد بود. استفاده از ضربات ایستگاهی و شروع مجدد، تزریق خلاقیت و حرکات ترکیبی، استفاده مناسب از عرض زمین و کانال های کناری، اصلی ترین راه حل های سرخ پوشان برای ضربه زنی به حریفان بوده که با توجه به اثربخشی آن ها، می توان از طرح های تاکتیکی کادرفنی پرسپولیس در این زمینه دفاع کرد.

فولاد

در دنیای مربیان فوتبال، شاهد حضور فلسفه ها و اعتقادات مختلفی هستیم. برخی از مربیان به جنبه های تکنیکی توجه بیشتری دارند، گروهی فیتنس بیس هستند و عده ای نیز گرایش بیشتری به مسائل تاکتیکی دارند. جواد نکونام نشان داده از دسته مربیان تاکتیک بیس است؛ مربیانی که برای رسیدن به اهداف خود، بیش از هر چیزی به تاکتیک ها توجه دارند و مبنای کار خود را روی مسائل تاکتیکی بنا می کنند.

فولاد علی رغم تمام مشکلات ابزاری که داشت و با توجه به فشردگی بیش از حد مسابقات، به لحاظ کیفیت فنی نمایش های درخور تحسینی از خود ارائه داد. فوتبال کمپکت و فشرده شاگردان جواد نکونام و به دنبال آن پی ریزی ضد حملات و حملات سریعِ با برنامه می تواند هر تیمی از غرب آسیا را با چالش های متعددی مواجه کند. فولادی ها علاوه بر انتقال های با کیفیت از دفاع به حمله، روی ضربات ایستگاهی و شروع مجدد نیز عملکرد مناسبی دارند تا در فاز هجومی اصلی ترین اصرار تاکتیکی شاگردان نکونام این دو مقوله باشد.

تیم تاکتیک پذیر نکونام، در ابتدا با انتقال های ویران کننده خود العین را از پیش روی برداشت تا با انجام یک بازی بیشتر نسبت به حریفان، دغدغه های فیزیکی بیشتری نسبت به سایرین داشته باشد؛ ضمن آنکه به لحاظ ابزاری نیز فولاد در مقایسه با حریفان خود با محدودیت های به مراتب بیشتری دست و پنجه نرم می کند.

در هر صورت فولاد با تمامی مشکلات موجود، توانسته کماکان شانس صعود خود را حفظ کند و در تقابل با تیم با کیفیتی همچون السد، شاگردان ژاوی را مجبور به انجام تیکی تاکای بی هدف کرد تا نشان دهد در ادامه راه نیز می تواند با قدرت تاکتیکی خود حریفان را به زانو درآورد و راهی مرحله بعد شود.

تراکتور

تراکتور در دیدار نخست خود اشتباهاتی داشت که موجب شد این تیم تا پایان هفته سوم، هیچ گاه به آرامش ذهنی نرسد. وقتی تیمی از یک ناحیه، با یک روش، با یک پا و با یک الگوی حمله، سه گل را دریافت می کند، نشان می دهد یا در زمینه شناخت دچار مشکلاتی بوده و یا در تصمیماتی که برمبنای آن شناخت گرفته، اشتباهاتی داشته است.

در هر صورت تراکتور در گام نخست با اشتباهاتی که داشت ۲ امتیاز ارزشمند را از دست داد تا در دو دیدار بعدی هیچ گاه به تمرکز و آرامش لازم نرسد. تساوی برابر الشارجه و نیروی هوایی عراق، دیگر نتایج تراکتوری ها در ادامه راه بود و حالا در هفته چهارم نقطه عطف شاگردان خطیبی رقم خورد، جایی که تراکتوری ها موفق شدند نماینده عراقی را در دیدار برگشت شکست دهند تا امیدها برای صعود دوباره زنده شود.

در شرایط کنونی و با توجه به وضعیت جدول گروه B رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، تراکتور با کسب ۶ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفته و حالا با توجه به افزایش اعتماد به نفس که می‌تواند منجر به تقویت تمرکز نیز شود، امیدواریم نماینده کشورمان در ادامه رقابت ها به نتایج لازم دست پیدا کند و راهی مرحله بعد شود.

از چالش های احتمالی تراکتور طی دیدارهای آینده می توان به مسئله انتقال از حمله به دفاع، کاور فضای جلوی مدافعان و همچنین مسائل بدنی اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1094168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محسن سلی SG ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      0 0
      بسیار عالی بود