صادرات ۱۹۰ میلیون دلاری زعفران در سال ۹۹

سخنگوی گمرک ایران گفت: در سال ۹۹ بیش از ۳۲۴ تن زعفران با ارزش بیش از ۱۹۰ میلیون دلار به ۶۰ کشور صادر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) و به نقل از گمرک ایران؛ سید روح الله لطیفی اظهار داشت: ۳۲۴ هزار و ۵۸۹ کیلوگرم طلای سرخ، در سال گذشته به ۶۰ کشور دنیا به ارزش ۱۹۰ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۳۰۶ دلار صادر شده است.

سخنگوی گمرک ایران افزود: هنگ کنگ، اولین مقصد زعفران ایرانی در سال گذشته بود که ۷۴ هزار و ۵۷۸ کیلوگرم زعفران به ارزش ۴۶ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۲۱۶ دلار را خریداری کرده است که ۲۳ درصد وزن و ۲۴.۵ درصد ارزش کل زعفران صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در خصوص دیگر کشورهای خریدار زعفران ایرانی، توضیح داد: امارات با خرید ۵۹ هزار و ۷۹۱ کیلوگرم به ارزش ۳۳ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۲۷ دلار و سهم ۱۸.۴ درصد وزن و ۱۷.۸ درصد ارزش دومین خریدار زعفران ایرانی در سال ۹۹ بود و پس از آن اسپانیا با ۴۹ هزار و ۲۵ کیلوگرم و ارزش ۲۶ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۳۱۳ دلار و سهم وزنی ۱۵ درصدی و ارزش حدوداً ۱۴ درصدی کشور سوم بوده است.

وی افزود: چین با خرید ۴۰ هزار و ۱۳۹ کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۲ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۴۴۰ دلار و سهم ۱۲.۳ درصدی وزن و ۱۱.۸ درصدی ارزش در جایگاه چهارم و نهایتاً افغانستان با خرید ۳۳ هزار و ۷۸۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۶۰۸ دلار پنجمین کشور خریدار زعفران ایرانی، با سهم خرید ۱۰.۴ درصدی وزن و ۱۰ درصدی ارزش کل زعفران صادر شده کشور در سال ۹۹ بوده است.

لطیفی گفت: باوجود صادرات زعفران به ۶۰ کشور دنیا، پنج کشور هنگ کنگ، امارات، اسپانیا، چین و افغانستان، ۲۵۷ هزار و ۳۱۴ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۴۸ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۶۰۴ دلار را خریداری کردند که ۷۹ درصد وزن و ۷۸ درصد ارزش کل صادرات این کالا در سال گذشته بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =