سازمان بنادر خواستار معاف شدن بندر چابهار از مالیات شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در یادداشتی عنوان کرد که بندر چابهار به معافیت مالیاتی نیاز دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در یادداشتی که در وب سایت رسمی سازمان بنادر و دریانوردی منتشر کرد، لزوم اعطای معافیت‌های مالیاتی به بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشورمان را یادآور شد.

متن این یادداشت با عنوان: «‌بندر چابهار به معافیت مالیاتی نیاز دارد»، به شرح زیر است.

معافیت‌ها در قوانین بالادستی به عنوان مشوق سرمایه گذاری در راستای ارتقای ضریب توسعه یافتگی در مناطق کم برخوردار و در حال توسعه با هدف تشویق سرمایه گذاران و ذی نفعان جهت فعالیت در نواحی دور از مرکز با احتساب هزینه‌های جابجایی انتقال کالا و تجهیزات و ایجاد توازن نسبت به سایر مناطق برخوردار لحاظ و اجرا می‌شود.

«معافیت‌های مالیاتی» نیز از اعم از مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد بر اساس قوانین تشکیل و چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور به عنوان مشوق‌های معافیتی موجب تحریض فعالان اقتصادی و ذی نفعان جهت فعالیت در محدوده مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و محرک ایجاد کسب و کارهای اقتصادی و توسعه در مناطق آزاد خواهد بود.

به موازات بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌های بندری و تأمین تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری؛ بسته‌های تشویقی-تخفیفی هدفمند و معافیت‌های متنوع در حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری وارده بر کالا، کانتینر و کشتی توسط سازمان بنادر و دریانوردی تصویب و ابلاغ گردیده است که ماحصل آن کاهش هزینه صادرات، ترانزیت و واردات کالا از طریق بندر چابهار و اشتیاق خطوط کشتیرانی جهت فعالیت در این بندر می‌باشد. به طوری که افزایش قابل توجه در ترانزیت، صادرات و واردات کالای غیر نفتی طی سال گذشته از نتایج این اقدامات است.

پُر واضح است امکانات و زیر ساخت‌های بندری و اعمال تخفیفات در هزینه‌ها و تعرفه‌های بندری از شروط لازم برای تشویق ذی نفعان بندری جهت فعالیت در یک بندر تجاری است؛ لکن بهره‌مندی یکسان از قوانین با برخورداری از گزاره تثبیت، علی‌الخصوص معافیت‌های مالیاتی در شرایط رقابتی با بنادر داخلی و منطقه شرط کافی و کامل برای افزایش رقابت پذیری بندر خواهد بود.

تصویب قوانین بدون در نظر گرفتن مزیت‌های رقابتی موجب ایجاد ناهماهنگی و عدم توسعه متوازن در نتایج اجرای برنامه‌های عملیاتی و مغایر با سیاست‌های کلی نظام خواهد شد. با اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده در محدوده بنادر آزاد شهید بهشتی و شهید کلانتری هزینه انجام خدمات دریایی و بندری به میزان ۹ درصد افزایش خواهد یافت.

با توجه به عدم توسعه ساختارهای حمل و نقل زمینی استان متناسب با زیر ساخت‌های بندری و همچنین عدم بهره‌مندی از زیرساخت‌های ریلی در پس کرانه‌های بندری چابهار تسهیل اجرای قوانین و بهره‌مندی از مزیت‌هایی معافیتی در قوانین با تاکید بر استفاده از مزیت‌های نسبی منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار جهت افزایش توان رقابتی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در مقایسه با سایر بنادر برخوردار کشور از ضروریات می‌باشد.

با آنچه توضیح داده شد ضروری است هرچه سریع‌تر نسبت به لغو قانون مذکور برای بنادر شهید بهشتی و کلانتری یا پیگیری تصویب قانون تبدیل بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه ویژه اقتصادی بندری جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده در خدمات بندری و دریایی اقدامات لازم به عمل آید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =