سهم ۱۰ درصدی فرهنگ در بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها/ وزارت علوم ابزار نظارتی ندارد

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: تنها ۱۰ درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها صرف مسائل و فعالیت‌های فرهنگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شرایط کرونایی کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، سبب شده تا فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز دستخوش تغییرات زیادی شود. در این بین دانشگاه‌هایی هستند که با تغییر ریل سیاست‌گذاری فرهنگی دانشگاه، فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حوزه فرهنگ به عنوان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری مورد غفلت واقع نشود. پر واضح است که عملکرد وزارت علوم نیز به عنوان متولی اصلی سیاست گذاری فرهنگی در دانشگاه‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین ارتباط، محمدعلی زارع چاهوکی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره چالش‌های فعالیت‌های فرهنگی در یکساله گذشته اظهار کرد: غیر حضوری بودن فعالیت‌های فرهنگی، یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی بود که در یکساله گذشته با آن مواجه بودیم. هویت اصلی برنامه‌های فرهنگی وابسته به حضور فیزیکی دانشجویان است و فعالیت‌های مشارکتی با حضور دانشجویان، از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی افزود: برای اینکه ارتباط تشکل‌های دانشجویی با فضای دانشگاه قطع نشود، سامانه‌های مجازی را در اختیار دانشجویان قرار دادیم تا بتوانند ارتباط بیشتری با فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی داشته باشند. خوشبختانه در یکساله گذشته نه تنها ارتباطمان با تشکل‌های دانشجویی کمتر نشد، بلکه سطح و گستره آن نیز با برگزاری وبینارها و نشست‌های مجازی مختلف افزایش یافت. برای نشریات دانشجویی نیز بستری را فراهم کردیم تا به صورت الکترونیکی منتشر شوند به طوری که ماهانه ۳۰ الی ۴۰ نشریه الکترونیکی منتشر شده است.

زارع با اشاره به میزان بودجه فرهنگی دانشگاه ادامه داد: بودجه فرهنگی هر دانشگاه براساس سرانه دانشجویی از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می‌شود و همکارانمان در وزارت علوم، هیچ دخالتی در این زمینه ندارند؛ اما همواره یکی از مطالباتمان از وزارت علوم، تخصیص جداگانه بودجه فرهنگی به دانشگاه بوده است تا دانشگاه از میزان بودجه فرهنگی آگاه باشد و موارد هزینه کرد آن را شناسایی کند؛ اما هنوز این فرآیند شکل نگرفته و مشخص نیست که بودجه فرهنگی چه میزان است و در چه مواردی مصرف می‌شود. این موضوع باعث شده تا در حوزه‌های مختلف با مشکلات زیادی مواجه شویم.

بیشتر بودجه دانشگاه صرف حقوق و دستمزد می‌شود

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درباره هزینه کرد بودجه فرهنگی در موضوعات غیرفرهنگی تصریح کرد: باتوجه به محدودیت‌های بودجه‌ای در سال‌های گذشته، در حوزه مسائل فرهنگی برنامه‌ریزی خاصی انجام نمی‌شود؛ درحالیکه باید بدانیم میزان بودجه چه مقدار است و تا چه سقفی می‌توانیم برای برنامه‌های فرهنگی هزینه کنیم. در چندساله گذشته نیز به دلیل محدودیت‌های اعتباری، نه تنها میزان بودجه مشخص نبوده بلکه بخش قابل توجهی از بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق و دستمزد شده است. این موضوع سبب شد تا نتوانیم برنامه‌ریزی خاصی در زمینه مسائل فرهنگی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به صورت تخمینی، تنها ۱۰ درصد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها صرف مسائل و فعالیت‌های فرهنگی می‌شود؛ زیرا روش تخصیص بودجه به دانشگاه‌ها درست نیست و بودجه فرهنگی باید به صورت متمرکز در اختیار معاونت فرهنگی قرار بگیرد. در این صورت معاون فرهنگی می‌توانست این بودجه را در بخش‌های مختلف به صورت برنامه محور هزینه کند؛ اما درحال حاضر بودجه فرهنگی در دانشگاه تهران، به پردیس‌های دانشکده‌ها داده می‌شود و آن‌ها هم باتوجه به محدودیت‌ها و ضروریت‌هایی که در حوزه مختلف وجود دارد، این بودجه را صرف مباحث غیر فرهنگی و متفرقه می‌کنند.

حذف بودجه فرهنگی برای تامین اعتبارات

زارع با تاکید بر لزوم ایجاد مکانیزم نظارتی برای هزینه کرد بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: بنده در این زمینه چندین پیشنهاد را به بخش‌های مختلف ارائه داده‌اند تا معاونت فرهنگی به صورت جداگانه بتواند در این حوزه نظارت داشته باشد؛ اما هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را عملیاتی کنیم. باتوجه به اینکه محدودیت‌های اعتباری در دانشگاه وجود دارد و در چندسال گذشته شاهد افزایش میزان حقوق و دستمزد بوده‌ایم، تنها بودجه‌ای که برای تامین اعتبارات حذف شده، بودجه فرهنگی است. این موضوع درحالی است که سال گذشته، متاسفانه حتی بودجه فرهنگی به دانشگاه تخصیص هم داده نشد درحالی که یک ردیف جداگانه در بودجه مصوب برای آن درنظر گرفته شده بود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: سازمان امور دانشجویان باتوجه به ضرورت‌هایی که در حوزه خوابگاه و تغذیه وجود دارد، رقمی را با عنوان جیره مواد غذایی به دانشگاه‌ها واریز می‌کند.دانشگاه نیز موظف است این بودجه را صرفا در حوزه خوابگاه یا تغذیه دانشجویان هزینه کند. درحالی که اگر معاونت فرهنگی وزارت علوم مدیریت بودجه‌ فرهنگی را برعهده بگیرد، بسیاری از مشکلات حل می‌شد. اما درحال حاضر به دلیل اینکه بودجه دانشگاه‌ها به صورت مستقل بسته می‌شود، وزارت علوم هیچگونه ابزار نظارتی و کنترلی بر نحوه هزینه کرد بودجه فرهنگی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =