مشکل کمبود فناور است نه بودجه

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور با بیان این که مشکل کشور در حوزه زیست فناوری کمبود بودجه نیست، گفت: ما با کمبود فناور و افراد کاربلد مواجه هستیم.   

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، زیست فناوری یا بیوتکنولوژی به معنای استفاده فناورانه از سامانه‌های زیستی برای تولید محصولات است. این علم در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، صنایع غذایی و نساجی کاربرد دارد. تبدیل پتانسیل این علم به ثروت، نیازمند همکاری نهاد مختلف از جمله دانشگاه‌ها و نهادهای فناور کشور است. 

مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره نحوه همکاری ستاد توسعه زیست فناوری کشور و دانشگاه‌ها اظهار کرد: ستاد بر اساس تمرکز علمی برخی از اعضای هیئت علمی، به ارزیابی دانشگاه‌ها و شناسایی قابلیت فناور آن‌ها اقدام کرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور با بیان این که مشکلی در زمینه موضوع وجود ندارد و فراخوان هم داده می‌شود، افزود: مشکل این است که فناوران هنوز شکل نگرفته‌اند. اگر دانشگاه‌ها در همان موضوعی که با ما قرارداد دارند، با شرکت‌ها همکاری کنند، کار بسیار سریعتر پیش می‌رود.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌ها باید رصد کنند و فعالیت‌های خودشان را به سمت نیازهای کشور سوق دهند، گفت: البته پیشرفت‌های خوبی اتفاق افتاده است. زمانی بود که کشور اصلا دانشگاه نداشت، بعد دانشگاه آمد؛ اما پژوهش شکل نگرفته بود. حالا پژوهش درست شده؛ اما فناور ندارم.  

قانعی با اشاره به این که تربیت فناور نیاز به تغییر نگرش دارد، بیان کرد: به همین دلیل، ما معتقدیم این تغییر باید از دبیرستان ایجاد شود. در این راستا، بحث‌های زیستی را در پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی وارد کردیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور در پایان اظهار کرد: تفکر یک دفعه در دانشگاه شکل نمی‌گیرد، مغز باید در طول زمان تحصیل دائم مشغول باشد تا وقتی به دانشگاه رسید، فناور باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =