با مصرف غذاهای تند و ادویه دار چه اتفاقی در بدن ما رخ می‌دهد؟

مصرف غذاهای تند و ادویه دار موجب تحولاتی در دستگاه گوارش ما می‌شود که شاید از آن‌ها بی خبر باشید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از پایگاه آمریکایی «very well health»، شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آیا خوردن غذاهای تند و ادویه دار می‌تواند سبب اسهال شود؟

اگر شما غذاهای محلی و یا خاص کشورهای مختلف را به مانند غذاهای مکزیکی، هندی و یا کاجون (گروهی از افراد که در لوئیزیانا زندگی می‌کنند) سرو می‌کنید و یا گوشت بوفالو (گاومیش) را دوست داشته باشید، روش پخت غذاهای ادویه دار، برای بسیاری از اشخاص محبوب و لذت بخش است؛ البته نه زمانی که همین غذاهای ادویه دار سبب شود تا ما برای چندین ساعت به علت اسهال به سوی دستشویی بدویم!

گاهی اوقات افراد تصور می‌کنند این مسئله ممکن است نشانگر علامتی باشد مبنی بر آنکه مشکلی در دستگاه گوارش آن‌ها وجود دارد. این در حالی است که واکنش بدن به غذاهای ادویه دار کاملا طبیعی بوده و تنها نشانه‌ای است که بدن شما سخت در تلاش است تا شما را از هرگونه آسیبی محافظت کند.

غذاهای درست شده با فلفل کاین و یا فلفل تند دارای یک ماده قوی هستند که با نام «کپسایسین» شناخته شده و یک ماده تحریک کننده برای بدن محسوب می‌شود. به علت وجود همین ماده است که وقتی پوست شما با فلفل تند تماس برقرار می‌کند، احساس سوزش می‌کنید. به همین ترتیب زمانی نیز که شما غذای ادویه دار می‌خورید و متعاقب آن آب خنک می‌نوشید، این احساس به شما دست می‌دهد که یک گلوله آتشین را قورت داده اید.

حتی باید گفت هیچ جای تعجبی نیست که «کپساسین» می‌تواند مخاط معده و یا روده را تحریک کند. برخی از افراد ممکن است این مسئله را تحمل کنند؛ اما برای برخی دیگر که معده‌ای حساس‌تر دارند، این مسئله فرایندی را ایجاد می‌کند که سبب اسهال می‌شود.

چگونه کپساسین سبب اسهال می‌شود؟

گوارش یک فرایند کاملا منظم است که از زمان گاز زدن غذا آغاز می‌شود و تا زمانی که بدن ما مدفوع حاصل از آن را تخلیه کند، به طول می‌انجامد. در طول مسیر گوارش، غذا به بخش‌های مختلفی حرکت می‌کند.

زمانی که ما «کپساسین» موجود در فلفل تند را می‌خوریم، این ماده چیزی به نام «گیرنده وانیلوئیدی نوع ۱» (TRPV۱) را تحریک می‌کند که همین سبب می‌شود تا به مغز ما بگوید که ما در حال سوختن از داخل بدن مان هستیم.

معز تلاش می‌کند تا این تحریک را تفسیر کند و به همین منظور مسکن بدن را که به «اندروفین» معروف است، آزاد می‌کند. به همین دلیل است زمانی که غذای تند و ادویه دار می‌خورید، احساس سرخوشی می‌کنید و دوست دارید تا بیشتر از آن غذا میل کنید.

زمانی که کپساسین، روده کوچک را اذیت می‌کند، به شکلی سریتر از حالت طبیعی حرکت کرده و به روده بزرگ می‌رسد. در اینجا سرعت طبیعی گوارش اگرچه کاهش می‌یابد، اما گیرنده‌ها به شدت فعال شده و به عنوان بخشی از فرایند دفاعی بدن، روده بزرگ کل روند را سرعت می‌بخشد. این مسئله سبب می‌شود تا روده بزرگ نتواند آب موجود در غذا را جذب کند و مدفوع به شکل جامد درآید و همین سبب می‌شود تا ما با اسهال به دستشویی برویم.

حتی باید گفت برخی اوقات افراد احساس می‌کنند که مقعد آن‌ها در حال آتش گرفتن است؛ اما باید گفت این مسئله جای نگرانی ندارد؛ چرا که به هنگام عبور ماده کپساسین از خط دندانه دار در مقعد، گیرنده‌های درد بیشتری وجود دارد.

آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اسهال ناشی از غذاهای تند و یا ادویه دار معمولا محدود بوده و ظرف یک الی دو روز برطرف می‌شود. بایدن حواستان باشد که نوشیدنی‌های کافئین دار سبب تشدید اسهال می‌شود.

علائمی که ظرف یک الی دو روز برطرف نشوند و یا بدتر گردند، نیازمند مراقبت‌های پزشکی برای بررسی‌های بیشتر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1098657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =