بایدن: چین و روسیه به‌دنبال تضعیف همبستگی ما هستند

رئیس‌جمهور آمریکا با ادعای اینکه چین و روسیه در پی تضعیف همبستگی کشورهای ناتو در اقیانوس اطلس هستند، گفت به دنبال تقابل با روسیه نیست اما به فعالیت‌های مخرب نیز پاسخ خواهند داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه بعد از نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مقابل دوربین رسانه‌ها حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.

بایدن در این نشست خبری گفت: « دیدار من با رئیس‌جمهور اردوغان سازنده بود و مطمئنم که می‌توانیم با ترکیه به پیشرفت واقعی برسیم».

وی با تاکید بر اینکه تعهد آمریکا به بند پنجم معاهده ناتو، تزلزل‌ناپذیر و بسیار محکم است، توضیح داد: « دستورکار برنامه ۲۰۳۰ ناتو باید نیازهای این اتحاد در آینده، از جمله چین که چالش‌های سیستماتیک طولانی‌مدت برای ما دارد، برآورده کند.».

رئیس‌جمهور آمریکا درباره دیدار آتی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود گفت: «چیزی را که قرار است به رئیس‌جمهور پوتین بگویم، به متحدانمان [در ناتو] گفتم؛ اینکه به دنبال تقابل با روسیه نیستیم اما اگر روس‌ها فعالیت‌های مخرب را ادامه دهند، ما نیز پاسخ می‌دهیم».

بایدن ضمن تکرار اتهام‌زنی‌ها و ادعاهای بی‌اساس علیه مسکو و پکن، اظهار داشت: «روسیه و چین به دنبال تضعیف همبستگی ما در اقیانوس اطلس هستند، اما اتحاد ما بر پایه‌های محکمی بنا شده است».

وی سپس به سوال خبرنگاران پاسخ داد: «[پوتین] زیرک است. او سرسخت است و او را یک دشمن شایسته می‌دانم. به پوتین واضح می‌گویم، حوزه‌هایی هست که می‌توانم با هم همکاری داشته باشیم، البته اگر او این را بخواهد».

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدار با پوتین در این زمان کمی زود نیست، گفت: «بسیاری از سران حاضر در نشست ناتو از من بخاطر تصمیم برای دیدار با پوتین، تقدیر کردند».

انتهای پیام/

کد خبر: 1099433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =