سی‌ان‌ان: بایدن بعید است به داخل خاک ایران حمله کند

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقامات گزارش داد: اگرچه دولت بایدن در تلاش است به حمله روز یک‌شنبه به پایگاه نظامی در اردن پاسخی قوی بدهد اما بعید است به داخل خاک ایران حمله کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مقامات آمریکایی می‌گویند که پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی به پایگاه نظامی این کشور اردن که منجر به کشته و زخمی‌شدن نظامیان آمریکایی در روز یک‌شنبه شد، احتمالا قدرتمندتر از حملات تلافی‌جویانه قبلی آمریکا در عراق و سوریه خواهد بود، اگرچه پنتاگون و کاخ سفید مراقب هستند که برنامه‌های دولت در این رابطه را لو ندهند.

بیشتر بخوانید:

اجتناب بایدن از تشدید تنش در خاورمیانه / اعضای کنگره و جمهوری خواهان دنبال حمله به ایران

به گزارس سی‌ان‌ان، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده اکنون تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد تا به گونه‌ای پاسخ دهد که حملات علیه مواضع آمریکا در غرب آسیا برای همیشه متوقف شود. گروه‌های مقاومت در منطقه از اکتبر تاکنون بیش از ۱۶۰ بار تأسیسات نظامی آمریکا در عراق و سوریه را هدف قرار داده‌اند و چندین قانون‌گذار جمهوری‌خواه از واشنگتن خواسته‌اند تا مستقیماً داخل خاک ایران را هدف قرار دهد تا پیامی روشن ارسال کند.

اما بزرگ‌ترین چالش در حال حاضر برای دولت بایدن این است که چگونه به حمله روز یک‌شنبه، مرگبارترین حمله به نیروهای آمریکایی در منطقه از زمان بمباران در دروازه اَبی که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در روزهای پایانی خروج از افغانستان شد، پاسخ دهد بدون اینکه جرقه‌ای برای وقوع جنگ منطقه‌ای به دنبال داشته باشد.

«مارک هرتلینگ» ژنرال بازنشسته آمریکایی گفت مرگ سربازان کشور «مطمئناً عبور از خط قرمز رئیس جمهور بایدن است» و هم مقامات و هم تحلیلگران منتظر پاسخ قوی‌تری از سوی واشنگتن هستند که لزوماً محدود به یک کشور یا یک روز نباشد. اما مقامات می‌گویند بعید است که ایالات متحده به داخل ایران حمله کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا ضمن خطرناک خواندن ‌جو کنونی در منطقه گفت که «پاسخ ایالات متحده می‌تواند چند سطحی باشد، طی مراحل مختلف انجام شود و در طول زمان ادامه‌دار باشد».

سی‌ان‌ان نوشت دولت بایدن می‌تواند تصمیم بگیرد که دوباره به گروه‌های مقاومت در عراق، سوریه یا هر دو کشور حمله کند و همچنین می‌تواند رهبری این گروه‌ها را منطقه هدف قرار دهد. همچنین به گفته مقامات آمریکایی، حمله سایبری تهاجمی ممکن است گزینه دیگر دولت بایدن باشد.

یک مقام آمریکایی گفت که ایالات متحده به منظور حفظ برخی از عناصر غافلگیری در هنگام پاسخ ایالات متحده مراقب است که در مورد منشأ هواپیمای بدون سرنشین یا اینکه کدام گروه آن را به هوا پرتاب کرده است، خیلی واضح صحبت نکند. مقامات آمریکایی تنها گفته‌اند که به نظر می‌رسد گروه «کتائب حزب‌الله عراق» این حمله را هدایت کرده است.

«جان آلترمن» مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی به شبکه سی‌ان‌ان گفت: با این حال، اگر ایالات متحده تلاش کند از طریق حملات تلافی‌جویانه متناسب و محدود، تنش را کاهش دهد، ممکن است برای ایران و نیروهای مورد حمایتش ضعیف تلقی شود.

آلترمن افزود: اگر همه چیز عمدی و متناسب باشد برای دیگران انگیزه‌ای ایجاد می‌کند تا مستقیماً سراغ خط قرمز بروند و مطمئن شوند که دقیقاً می‌دانند این خط قرمز کجاست.

این کارشناس همچنین گفت: ایران در سه ماه گذشته از سال‌ها سرمایه‌گذاری خود در محور مقاومت نفع برده است. تهران شاهد تظاهرات ضد آمریکا و ضد اسرائیل پس از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه در سراسر خاورمیانه بوده است. ایران به‌طور فزاینده‌ای به روسیه و چین نزدیک‌تر شده است و مقامات عراقی اخیراً با صدای بلندتری خواستار پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در این کشور شده‌اند.

او در ادامه خاطرنشان کرد که این‌ها، معیارهای پیروزی ایران است.

یک مقام ارشد سابق نظامی آمریکا که تحولات منطقه را از نزدیک دنبال می‌کند، در این باره گفت: هر پیامی که می‌شنوید، از ترس نسبت به تشدید تنش‌ها در دولت صحبت می‌کند. ما در اینجا توانسته‌ایم خودمان را مهار کنیم.

‌همچنین «ناصر کنعانی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در رابطه با حمله به پایگاه موسوم به «برج ۲۲» در مرز اردن و سوریه و اقدامات اخیر علیه مواضع آمریکا در منطقه تاکید کرد: گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =