محققان ایمپلنت ضددرد ساختند

دانشمندان ایمپلنت بسیار ریزی طراحی کرده‌اند که به ستون فقرات تزریق می‌شود و با ارسال علائمی به مغز باعث توقف درد می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشگاه کمبریج ایمپلنت بسیار ریزی ساخته‌اند که با انتشار بارهای الکتریکی که به مغز علامت توقف درد را می‌دهد، برای مدت طولانی درد مزمن را در بدن تسکین می‌دهد. در واقع این اپمپلنت با تحریک نخاع، درد را در بدن کاهش می‌دهد.

محققان می‌گویند: تحریک نخاع برای کنترل درد مزمن در بدن، دست‌ها یا پاها مساله جدیدی نیست، اما راهکارهایی که تاکنون ارائه شده‌اند، با توجه به مسائل عملی، اثربخشی زیادی نداشته‌اند. برای اینکه دستگاه‌های تحریک نخاع به خوبی کار کنند، باید حداکثر ۳۲ الکترود داشته باشند که روی نخاع جمع می‌شوند. علاوه براین، ‌این راهکار به کاشت یک ایمپلنت نسبتا بزرگ با عرض حدود ۱۲ میلی‌متر نیاز دارد و به همین دلیل باید بیمار تحت عمل جراحی و بیهوشی عمومی قرار گیرد. خود این امر خطرات بسیاری مانند آسیب نخاعی به همراه دارد، زیرا باید بخشی از ستون فقرات هم برداشته شود.

حال محققان دانشگاه کمبریج ابزار بسیار ریزی را طراحی کرده‌اند که فقط به حداقل جراحی تحت بی‌حسی موضعی نیاز دارد. این ایمپلنت از پلاستیک فوق‌العاده نازک و ورق‌های طلای خاص ساخته شده و ضخامت آن کمتر از ۲ میلی‌متر است و به همین دلیل می‌توان آن را از طریق یک سوزن با اندازه متوسط به بدن تزریق کرد.

به گفته محققان، این روش برای تزریق به فضای اپیدورال، ‌منطقه‌ای در اطراف نخاع، طراحی شده است. این منطقه‌ای است که معمولا متخصصان بیهوشی مواد بی‌حسی را برای افرادی که می‌خواهند زایمان کنند، تزریق می‌کنند. این ایمپلنت بعد از تزریق همانند کیسه خواب باد می‌کند و چند میلی‌متر هوا درون خود جا می‌دهد. این ابزار توسط یک باتری کاشته شده شارژ می‌شود و مانند شارژ بی‌سیم تلفن همراه از طریق القایی شارژ می‌شود.

محققان این ابزار را روی یک بالون آب آزمایش کردند تا به عنوان یک فضای اپیدورال مصنوعی عمل کند. سپس یکی از محققان این تیم که جراح مغز و اعصاب است، آن را در نخاع ۶ جسد انسانی تزریق کرد. این آزمایش‌ها نشان داد که کاشت این ایمپلنت کار ساده‌ای است و به حدی پهن است که می‌تواند خود را روی نخاع قرار دهد.

محققان تخمین می‌زنند که عوارض جانبی تزریق این ابزار به ستون فقرات، مشابه خطرات مربوط به تسکین درد اپیدورال در زایمان، یعنی لخته شدن خون آن هم با احتمال یک در ۱۰۰ هزار نفر باشد.

کد خبر: 1101072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =