توجه به معماری اسلامی در تمدن متفکران

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معماری اسلامی از دوران صفویه آغاز شده است و معماری‌های آن دوران نشان می‌دهد در تمدن متفکران توجهی به معماری اسلامی نیز داشته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ عبدالحسین خسروپناه در پیش‌همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی اظهار کرد: معماری اسلامی از دوران صفویه آغاز و معماری‌های آن دوران نشان می‌دهد در تمدن متفکران توجهی به معماری اسلامی نیز شده است.

وی افزود: در این مبحث دو جریان مقابل هم قرار دارند، نخست اینکه در قرآن کریم آیاتی اشاره به منع پیکره‌تراشی دارند که معماری در دوره‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس به این نکته توجه نکرده‌اند و در معماری‌های‌شان پیکره‌تراشی و نقاشی کتیبه داشته‌اند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: جریان مقابل این جریان نیز جریان سنت‌گرایی است که نشان می‌دهد معماری اسلامی متأثر از اسلام و حکمت اسلامی بوده و معمولاً آن را هنر و معماری قدسی مقابل معماری مدرن نامیده‌اند.

خسروپناه عنوان کرد: جریان سوم نیز جریانی بوده که آنچنان به سراغ رویکرد تاریخی نرفته‌اند و سؤالات‌شان فلسفی است که نسبت به هنر و زیبایی و حکمت اسلامی مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در مورد رویکرد اسلامی بگوییم باید نگاه‌مان به رویکرد تاریخی و منطقی باشد، یعنی تأثیر تفکر عرفانی از قرن پنجم به بعد را در معماری بررسی کنیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: از آن تاریخ به بعد در معماری‌ها از معماری اسلامی و آموزه‌های قرآنی تأثیر گرفته‌اند، هرچند از معماری ایران، روم و هند باستان نیز نمی‌توان غافل شد.

خسروپناه یادآور شد: معماری اسلامی ساختار درونی و بیرونی دارد که حکمت اسلامی و تأثیر آن را در این ساختارها مانند معرفت‌شناسی می‌توان دید.

 پیش‌همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی عمران، معماری و شهرسازی به‌صورت مجازی با حضور آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، محمود قیوم‌زاده رئیس هیئت اندیشه‌ورز استان مرکزی، حمیدرضا صارمی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، محمد نقی‌زاده عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، محمدرضا فرزاد بهتاش عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، کاوه امین و سعید صالحی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، رحیم سرور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات در سالن جلسات حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =