امسال کیفیت فنی لیگ یک و لیگ برتر پایین بود

پیروز قربانی با اشاره به فاصله امتیازی تیم‌های لیگ برتر و یک دسته یک، چند نکته فنی جالب توجه مطرح نمود.

پیروز قربانی مربی و کارشناس فوتبال کشورمان که در برهه‌ای از لیگ یک هدایت رایکا را بر عهده داشت و این تیم هم در نهایت با ۴۳ امتیاز و حضور در رده دوازدهم جدول، برای فصل بعد این مسابقات ابقا شد، در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز به سوالات پاسخ داد که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

چند هفته سر تمرین رایکا حضور داشتید؟

من ۳ الی ۴ مرتبه به تمرین تیم رایکا بابل رفتم و به عنوان کسی که سال های گذشته درگیر لیگ یک بودم نظرم این است که امسال لیگ ضعیفی بود. برای مثال تا همین چند هفته گذشته تیم چهاردهم یا پانزدهم جدول نیز شانس صعود داشته و این نزدیک بودن امتیازات خیلی جالب نیست. زمانی که ۸ الی ۱۰ تیم در جایگاه سقوط باشند یعنی لیگ قوی نیست. چیزی که من فکر می‌کنم این است که حتی کیفیت بازی نیز آن طور که باید و شاید بالا نبود.

یعنی فکر می کنید نزدیک بودن امتیازات ضعف فنی حساب می شود؟

شما وقتی لیگ های تمام دنیا را نگاه کنید متوجه می‌شوید که سه یا چهار تیم از بقیه جدا هستند و فاصله امتیازاتی آنها بیشتر است. در لیگ یک فاصله امتیازات به قدری کم بود که تا دو هفته پیش ۱۲ تیم شانس صعود به لیگ برتر را داشتند. البته ممکن است برخی ها خلاف نظر من را داشته باشند اما من فکر می‌کنم که این کم بودن تفاوت امتیازات چیز جالبی نیست.

علاوه بر لیگ یک در لیگ برتر نیز حضور داشت این تفاوت فنی این دو لیگ را چگونه می بینید؟

به نظر من لیگ برتر از نظر فنی کمی از لیگ یک بهتر است البته این تفاوت چندان نیست.

در یکی از مصاحبه های خود گفته بودید که هرکس لب خط صدای بلندتری داشته باشد شرایط به نفع اوست. هنوز هم همینطور فکر می کنید؟

در ابتدا باید عنوان کنم که دلیل اصلی این موضوع برمی‌گردد به ضعف داورهای ما! به طور مثال در بازی استقلال و پرسپولیس که علیرضا فغانی داور بود، به طور طبیعی یک سری اشتباهات نیز داشت. آیا در طول بازی شما صدای بلندی از دو نیمکت شنیدید؟ خیر! زیرا هر دو نیمکت فغانی را می‌شناختند و می دانستند که برای او فرقی نمی‌کند چه کسی بی نظمی می کند و آن شخص را اخراج می‌کند. اما متاسفانه دیگر داوران اینگونه نیستند و همین باعث می شود که برخی سرمربی ها سوء استفاده کنند. به نظرم داورها باید فغانی را الگوی خود قرار دهند.

یعنی شما فکر می کنید که داوری ما از فوتبال عقب افتاده است؟ چون جای دیگر نیز این موضوع را مطرح کرده بودید.

بله در حال حاضر این اتفاق افتاده است. من فکر می کنم که سطح کیفی باقی داورها پایین آمده است و به نوعی نمی‌توانند حواشی را کنترل کنند.

اگر از طرف تیم های لیگ برتر که در حال سقوط هستند پیشنهاد داشته باشید قبول می کنید یا از تیم هایی که در لیگ یک هستند؟

در مورد تیم هایی که مدعی سقوط در لیگ برتر هستند باید بگویم که بستگی به شرایط دارد. اگر زمانی که این پیشنهاد را به من می‌دهند بشود کاری کرد، مشکلی ندارم. مثلاً شما در لیگ برتر در ۵ هفته نمی توانید کاری انجام دهید. من قبل از اینکه به رایکا بیایم، بالاخره شرایط جدول و رده‌بندی را قیاس کردم و متوجه شدم که یک سری کارها را می شود انجام داد اما در لیگ برتر، در پنج هفته، تیمی که مدعی سقوط باشد را به سختی می‌شود نجات داد.

در بازی بادران و رایکا در دقیقه ۳۰ بازی شما به یکی از نیمکت نشینان اشاره کردید که برای گرم کردن بلند شود. حتی به بدنساز تیم خود گفتید که این بازیکن را آماده کند. یعنی به همین زودی متوجه شدید که در چینش سیستم اشتباه کردید؟

ببینید این یک زمانی است که شما برای تیم خود استراتژی تعیین می کنید و درست است و متوجه می شوید که شاید یکی از بازیکنان در همان روز شرایط ایده‌آلی برای بازی نداشته باشد یا به قول معروف روزش نباشد. از بعد دیگر شما می توانید اشتباه کرده باشید و بازیکنانی که از نظر سیستمی بهم نمی خورند را در کنار یکدیگر قرار داده باشید. علی رغم تمریناتی که انجام داده اید، چون تمرینات با خود بازی متفاوت است، متاسفانه شما می توانید اشتباه کرده باشید. من فکر می کنم که مربی خوب اشتباهات خود را بلافاصله متوجه می‌شود، قبول کرده و سعی می‌کند آن را جبران کند. این جبران می تواند یا با تغییر سیستم باشد یا با تغییر بازیکن! من حتی در این مورد با بازیکنان خود نیز صحبت کردم و به آنها گفتم وقتی بازیکنی دقیقه ۳۰ یا ۳۵ تعویض می شود دلیل بر ضعف نیست شاید آن روز روز خوب فوتبال برای آن بازیکن نبوده یا اینکه مربی اشتباه کرده است و سعی کرده است که استراتژی تیم را درست کند. به نظر من این نکته‌ای است که در فوتبال ما باید جا بیفتد. من خودم اینگونه بار آمدم و وقتی که بازی را می‌بینم و متوجه می‌شوم که چیزی اشکال دارد استراتژی را تغییر می دهم.

این نکته از این حیث برای من جلب توجه کرد که در دیگ یک ما خیلی کم می بینیم که بازیکن در این دقایق تعویض شود!

بله من اشتباهات خودم را می‌پذیرم و سعی می‌کنم که استراتژی تیم را یا با تعویض سیستم یا با تعویض بازیکن درست کنم.

برای سال دیگر لیگ یک چه برنامه ای دارید؟

ابتدا در مورد ماندن یا نماندن خودم باید بگویم که طی چند روز آینده جلسه‌ای با مالکین باشگاه برگزار می شود اما من پیش از این اعلام کرده بودم که اگر قرار است بمانم تیم باید از لحاظ تقویت شود چه از لحاظ پتانسیل بازیکن و چه از لحاظ باقی شرایط. تیم باید طوری بسته شود که بتواند مدعی صعود باشد. اگر شرایط مهیا باشد فصل بعد نیز در رایکا بابل ماندنی خواهم بود.

انتهای پیام/

گفتگو از امیر کریمی

کد خبر: 1103976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =