مشیت الهی، حساسیت ائمه و اهتمام شیعه موجب ماندگاری غدیر شد/ جشن‌ها نباید تعطیل شود

حجت الاسلام مومنی گفت: شیعه رمز بقا و جاودانگی خودش را در زنده نگه داشتن غدیر می‌داند، چرا که هر ظلمی در تاریخ نسبت به اهل بیت علیهما سلام گذشته و هر جنایتی که در حق این بزرگواران اتفاق افتاده به جهت فراموش شدن غدیر است.

حجت الاسلام سید حسین مومنی، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص علل ماندگاری غدیر در تاریخ اظهار کرد: ویژگی اول غدیر این است که مشیت الهی به آن تعلق گرفت که غدیر ماندگار باشد و با اینکه دشمنان این فرهنگ تمام لشکریانشان را بسیج کردند تا غدیر را از بین ببرند، اما مشیت الهی بر این موضوع تحقق نگرفت.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: مطلب دوم اینکه ائمه معصومین علیها سلام نیز از ابتدا تا کنون  به این امر اهتمام ورزیدند و بعد از جریان غدیر در سال‌های اول، خود وجود مبارک حضرت علی علیه السلام نسبت به موضوع غدیر متذکر شدند و همچنین حضرت زهرا سلام الله علیها نیز نسبت به غدیر حساسیت داشته و تمام معصومین نسبت به این موضوع اهتمام داشتند.

وی با اشاره به این موضوع که اهتمامی که شیعه از ابتدا تا کنون نسبت به غدیر داشته و به آن پایبند بوده، موجب ماندگاری غدیر شد، افزود: از علمای قدیم گرفته تا امروز هر کدام به نوعی در زنده نگه داشتن یاد غدیر اهتمام جدی ورزیدند به عنوان مثال؛ صاحب کتاب گران‌سنگ شب‌های پیشاور در مناظراتی که مطرح کرده، یا مرحوم سلطان الواعظین و همچنین علامه امینی(ره) و بسیاری از علمای شیعیان نسبت به جریان غدیر زحماتی را متحمل شدند.

وی خاطرنشان کرد: شیعه رمز بقا و جاودانگی خودش را در زنده نگه داشتن غدیر می‌داند، چرا که هر ظلمی در تاریخ نسبت به اهل بیت علیهما سلام گذشته و هر جنایتی که در حق این بزرگواران اتفاق افتاده به جهت فراموش شدن غدیر است و شیعه هم نسبت به این امر ازابتدا تاکنون اهتمام ورزیده است.
این فعال عرصه دینی ادامه داد: نکته بعد در مورد ارزش‌های غدیر، اهتمام علما و بزرگان تشیّع نسبت به جریان غدیر و تشویق، ترغیب و توصیه مردم به این عیدالله الاکبر بوده که شاید یکی از علل هم همین باشد.

این فعال فرهنگی در خصوص مهمترین علل و عواملی که سبب شد به غدیر به معنای واقعی کلمه پرداخته نشود، تشریح کرد: دو مطلب در هر جامعه‌ای باعث انحراف در آن جامعه می‌شود و این انحراف از فرد شروع شده و کم کم به جامعه تسری پیدا می‌کند. مطلب اول تحقق ظلم و دوم تحقق جور است. این موضوع بر اساس زیارات و همچنین کلامات معتبر ائمه هدی علیها سلام است که به دست ما رسیده و بر اساس تعریف لغوی و نگاه به تاریخ است.

وی ضمن بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: ظلم یعنی قرار دادن چیزی در جائی که نباید قرار بگیرد و متاسفانه پس از رحلت خاتم الانبیا(ص) ما شاهد تحقق ظلم در جامعه هستیم و وصایت پیغمبر به دست کسانی افتاد که شانیت و اهلیت این کار را نداشتند، دلیل ما بر این مطلب خطبه غدیر است که در مصادر معتبر شیعه و سنی آمد یعنی اصلا امکان اینکه کسی به آن خدشه وارد کند نیست، سندا و دلالتا کاملا معتبر و در منابع معتبر عامه نیز آمده است.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: پیغمبر عظیم الشان اسلام در این رابطه فرمودند: حرام است کلمه امیرالمومنین جز برای علی ابن ابی طالب علیه السلام و یا در جایی دیگر اظهار کردند؛ مردم علی است که شما را به حق می‌رساند و محکم و متشابهات قرآن را برای شما بیان می‌کند.  

استاد حوزه علمیه اذعان کرد: بازهم آن حضرت فرمودند: من کنت مولا فهذا علی مولا و یا هرکه این مطلب را رد کند و علی را نپذیرد لعنت و غضب الهی بر او باد، که نشان دهنده این امر است که وصایت منحصر است به علی ابن ابی طالب علیه السلام و گذشته از این دلیل نقلی دلیل عقلی و قرآنی نیز داریم که اگر به تفاسیر معتبر عامه نگاه کنید، آیاتی در قرآن آورده شده که تعبیر به علی ابن ابی طالب شده است.

وی ادامه داد: ابن ابی الحدید معتزلی، شارح نهج البلاغه قریب به چهل آیه از قرآن کریم را بیان می‌کند که این آیات تعبیر به وجود مبارک علی علیه السلام شده که در تفاسیر شیعه و سنی است و عامه نیز این موضوع مهم را بیان کرده‌اند.

حجت الاسلام مومنی افزود: مطلب دوم تحقق جور در جامعه است یعنی خارج شدن از مسیر راست و مسیر انحرافی را رفتن، لذا اگر کسی از آن صراط مستقیم فاصله بگیرد طبیعتا به بیراهه می‌رود، شما اگر بخواهید از مبدا به مقصد برسید یک راه دارد، اگر احیانا به بیراهه بروید به مطلوب نخواهید رسید.

این فعال دینی با اشاره به این مطلب که وجود مبارک پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند معاشر الاناس، صراط مستقیم که در سوره حمد نیز آمده، ولله منم و بعد از من این علی است و بعد از او اولاد من از صلب علی ابن ابی طالب علیه السلام است تشریح کرد: چون ظلم و جور در جامعه محقق شد و نیز وصایت پیامبر در دست کسانی که اهلیت این کاررا نداشتند قرار گرفت و هم اینکه مردم از صراط مستقیم و طریق علی ابن ابی طالب علیه السلام که مردم را به راه حق می‌رساند،خارج شدند. ایشان فرمودند: پس از دور علی متفرق نشوید و به علی تکبر نورزید و اینها کلماتی که از لسان خاتم الانبیا درمورد علی ابن ابی طالب جاری شده است.

وی افزود: اما مردم از صراط مستقیم فاصله گرفتند و به انحراف رفتند، لذا کار افتاد به دست کسانی که شانیت این مقام و جایگاه را نداشتند و مردم متاسفانه از گرد ولایت فاصله گرفتند و از نور پرفروغ ولایت محروم شدند .

حجت الاسلام مومنی با اشاره به این که در حال حاضر هرکسی هر کاری از دستش برمی‌آید نسبت به جریان غدیر باید انجام دهد، بیان کرد: از عفوی که مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف برای مجرمین در نظر می‌گیرند که اگر امکانش هست در غدیر بیشتر از گذشته باشد تا مسئولان ما هر وزیری در هر مسئولیتی که دارد به خصوص دولت که انتهای مسئولیتش است اگر کاری کند که مردم نسبت به به دولت دیدشان مثبت شود و اهتمام بورزند این کار را انجام دهند.

 وی اذعان کرد: مردم باید با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها این مراسم و جشن‌ها را برگزار کنند و برپایی پیاده روی غدیر در اولویت باشد و هر کسی از کاسب و فروشنده گرفته تا روحانی در روز عید غدیر طوری عمل کنند که خاطره خوبی در اذهان عموم مردم نقش ببندد.

این روحانی سرشناس با اشاره به وظیفه سادات به صورت اخص در جامعه بیان کرد: در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های کرونایی باید این آداب و سننی که از قدیم بوده و مجالسی که سادات در منازلشان برگزار می‌کردند و خطبه غدیر می‌خواندند و ذاکرین اهل بیت در مدح امیرالمومنین اشعاری را می‌خواندند، این سنت حسنه که از قدیم در جامعه بوده ادامه دار شود، منتها در یکی دو سال گذشته به جهت بروز این ویروس منحوس حضورها ممکن است کمرنگ باشد، اما اگر دقت کنند و از پتانسیل‌ها استفاده کنند و سبک و سیاق جشن را عوض کرده و در مکان‌های عمومی و سرباز برگزار کنند اما برگزاری مراسم عید غدیر تعطیل نشود.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به پویش (برای غدیر چه کردی؟) تشریح کرد: این پویش مطلب بسیار خوبی است و همواره در این عرصه‌ها حجت الاسلام مرادی به عنوان یک پدیده مطرح بوده‌اند که نوآوری‌های خوبی در عرصه تبلیغی و جذب مخاطب در سنین مختلف داشتند. ما هم در روز غدیر مجلسی در منزل به همراه پدر و برادرانمان داریم که بستگان می‌آیند و از خیرین کمک می‌گیریم تا از عید قربان تا غدیر به اندازه توان و وسعمان جهیزیه‌هایی که در خیریه تهیه و تدارک دیده شده را به نوعروسان تقدیم کنیم و همچنین در روز غدیر هم هدایایی به مهمانان داده می‌شود که در حال حاضر به دلیل کرونا این هدایا تبدیل به بسته‌هایی شدند که در خانه نیازمندان تحویل داده می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین توصیه من به شیعیان علی ابن ابی طالب علیه السلام این است که اطعام غدیر و اکرام بستگان و فامیل فراموش نشود و عیدی دادن به کودکان و دستگیری از نیازمندان باید در اولویت باشد تا این عید را تبدیل به خاطره‌ای زیبا و شیرین برای دیگران کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      باافتخارغدیری ام
    • حسین IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      1 0
      خواهشا از سخنان و مطالب استاد مومنی عزیز بیشتر بزارید