احیای سنت نیکوی اطعام غدیر/شیعیان از این فرصت استفاده کنند

با توجه به فضیلت بی شمار اطعام در ایام غدیر شایسته است مؤمنین و خیرین ارجمند در حد توان خود به سفره داری و اطعام این ایام در منازل خود و یا در مساجد، حسینیه ها، امام زاده های سراسر کشور مبادرت نمایند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، چند سالی است که گروه‌های مردمی، جهادی و هیئت‌ها در برگزاری هر چه با شکوه‌تر عید سعید غدیر خم اهتمام ورزیده‌اند و سال به سال شاهد برگزاری باشکوه‌تر این عید تاریخی هستیم که کارویژه آنها به نیت سلامتی امام زمان(عج) و تعجیل ظهور، شفای همه بیماران و بزرگداشت نام زیبای امیرالمومنین(ع) طرح بزرگ اطعام غدیر است.

گروه‌های جهادی ملزم می‌شوند تا در دهه ولایت به حل مسئله‌ای خاص از محله خود بپردازند. مسائلی مثل کمک برای آزادی زندانیان، حل اختلافات قومیتی و خانوادگی، تامین جهیزیه و ... بعد از حل کردن مشکل موجود به شکرانه این کار جمعی و لذت بخش، در روز غدیر سفره‌ای پهن می‌شود و با حضور مردم این عید بزرگ جشن گرفته می‌شود. با این کار، هم با یاد امیرالمومنین(ع) گره‌ای از کار مردم گشوده می‌شود و هم این روز بزرگ به بهترین نحو ممکن گرامی داشته می‌شود.

یکی از بهترین اتفاق‌ها در این مناسبت حضور عموم مردم و مشارکت جمعی آن‌ها است که اثری مستقیم در ماندگاری و احیای این سنت‌های حسنه دارد. عموم مردم می‌توانند در ایام دهه ولایت در خانه خود و با یاد امیرالمومنین(ع) مقداری غذا پخته و میان دوستان و آشنایان خود توزیع کنند. از همین‌رو در این پویش در کنار طرح‌های رسانه‌ای و تبلیغی سامانه‌ای جهت ثبت مشارکت‌های مردمی و اهدای جوایزی ویژه به شرکت‌کنندگان در این طرح تدارک دیده شده است. علاوه بر موارد ذکر شده، حمایت از اطعام‌های انبوه، اعزام گروه‌های تبلیغی، تندیس و نمادسازی، دعوت از رستوران‌دارها جهت مشارکت در این طرح و ... دیده شده است.

 اطعام مؤمنان یکی از سفارشات ائمه معصومین در این روز عنوان شده که علاوه بر تشویق تشکل های دینی مبنی بر احیا و ترویج سنت اطعام در این ایام خجسته راهبرد امسال، به جهت شیوع ویروس کرونا، احیا و ترویج اطعام خانگی در غدیر خم خواهد بود؛ بدین معنا که آحاد مردم می‌توانند یک یا هر تعداد که توانایی دارند غذایی پخته و توزیع نمایند و همانند لیلة الرغائب که خیرات برای اموات بصورت عمومی نهادینه شده اطعام غدیر خم در خانه های تک تک عاشقان امیرالمونین به اندازه توانشان نهادینه شود.

همچنین علاقه‌مندان در این مسیر می‌توانند با پرداخت مبالغ دلخواه یا بر اساس پرداخت مبلغ وعده غذایی، که میانگین هزینه هر وعده ۲۵۰ هزار ریال است در دهه ولایت و امامت در پویش اطعام غدیر ویژه توزیع بین محرومان و نیازمندان سهیم شوند.

در خصوص اهمیت و جایگاه اطعام همین بس که خداوند در آیات قرآن، این امر را نه تنها به خود نسبت داده است «وَ هُوَ یُطْعِمُ وَ لا یُطْعَمُ» (انعام 14)، بلکه آن را از سیره پیامبرانِ الهی دانسته است و اهل بیت نبی مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را به سبب اطعام های مکرر و خالصانه به نیکویی ستایش کرده است «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» (هل اتی 8و9). برای دوستی خدا طعام خویش را از روی محبت به فقیر و یتیم و اسیر می دهند.که ما شما را غذا می دهیم و چشم داشت پاداش و شکرگزاری از جانب شما نداریم.

 در زمان خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام در روزی که عید غدیر در روز جمعه قرار گرفته بود حضرت به ایراد خطبه نماز پرداختند ونماز عید غدیر را به جای نماز جمعه اقامه کردند وپس از اتمام نماز عید غدیر به همراه فرزندان و شیعیان به خانه امام حسن علیه السلام رفتند و از طعامی که برای آن روز فراهم شده بود افطار کردند و بعد از آن، هم فقیر و هم غنی با هدایا و عطایای آن حضرت به سوی خانواده های خویش بازگشتند.

 در خصوص اطعام شب غدیر از امام رضا علیه السلام روایت شده است که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: هر کس مومنی را در شب عید غدیر افطار دهد، گویا فِئاماً و فِئاماً و فِئاماً (حضرت تا ده بار با دست شمارش کردند) را افطار داده است. شخصی سؤال کرد: ای امیرالمؤمنین، فئام چیست؟ فرمودند: دویست هزار پیامبر و صدّیق و شهید؛ پس چگونه است حال کسی که عدّه ای از مؤمنین و مؤمنات را تکفّل کند، در این صورت من از خدای متعال برای او امان از فقر و کفر را ضمانت می کنم. اطعام روز غدیر امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس مؤمنی را در روز عید غدیر اطعام دهد، مانند کسی است که تمام پیامبران و صدیقان را اطعام کرده است.:

تعدادی از علما و اساتید حوزه علمیه با دعوت مردم به اطعام غدیر از آنها خواستند این فرهنگ زیبا و سنت حسنه را احیا کنند:

حجت الاسلام فرحزاد در این رابطه اظهار کرد: اطعام غدیر فراموش نشود زیرا کسی که در روز غدیر اطعام دهد مانند این است که به همه پیامبران اطعام داده است.

حجت الاسلام ماندگاری تشریح کرد: اطعام یک معنی ظاهری دارد که شکم‌ها را سیر کنید و ثوابش از اطعام پیامبران و اطعام اولیا خدا و بسیاری از عبادات بیشتر است که من نیز مطمئن هستم شیعیان مولا علی علیه السلام ولو شده نسبت به اطعام یک نفر در روز غدیر این موضوع را انجام می‌دهند، اما اطعام یک معنی دیگر هم دارد و آن این است که بیائیم غذای معنوی به یکدیگر بدهیم و به هرکسی می‌رسیم که نسبت به ولایت نگاه قشنگی ندارد، نگاه معنوی او را تقویت کنیم و مفهوم ولایت را خوب به او بفهمانیم.

حجت الاسلام مومنی نیز تاکید کرد: مهمترین توصیه من به شیعیان علی ابن ابی طالب علیه السلام این است که اطعام غدیر و اکرام بستگان و فامیل فراموش نشود و عیدی دادن به کودکان و دستگیری از نیازمندان باید در اولویت باشد تا این عید را تبدیل به خاطره‌ای زیبا و شیرین برای دیگران کنیم.

حمید جلالی، مدیر عامل خیریه مادر مهربان که خیریه ای تخصصی در خصوص اطعام کودکان است، در خصوص اقدامات این خیریه در ایام غدیر تشریح کرد: برنامه اطعام غدیر برای بنیاد خیریه مادر مهربان بسیار مهم بوده و امسال هم به لطف خدا انجام خواهیم داد، ما توزیع غذا در مناطق محروم را در اولویت داریم که امسال در منطقه مینابی تهران به توزیع غذای گرم خواهیم پرداخت.

با توجه به فضیلت بی شمار اطعام در ایام غدیر شایسته است مؤمنین و خیرین ارجمند در حد توان خود به سفره داری و اطعام این ایام در منازل خود و یا در مساجد، حسینیه ها، امام زاده های سراسر کشور و... مبادرت نمایند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1104846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =