عیدغدیر از عاشورا و نیمه شعبان مهم تر است/ باید 15 روز جشن برگزار کنیم

از عید قربان تا عید مباهله 15 روز مراسم جشن و شادی باید برگزار شود تا عید غدیر انشاالله برای همیشه و تا ابد ماندگار شود.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص علل ماندگاری غدیر در تاریخ اظهار کرد: از اول ذی الحجه تا عید قربان دهه مهمی است و پیامبر (ص) فرمودند که در هیچ ایامی عبادت نزد خدا محبوب‌تر از این دهه نیست، لذا رمز ماندگاری غدیر این است که پیامبر(ص) در روز عید غدیر فرمودند که واجب است این پیام غدیر را حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت اعلام کنند.

 وی ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: شما ببینید که عاشورا چرا ماندگار شده و ما در این مناسبت نذورات داریم و مجالس عزاداری برپا می‌کنیم، اما نذر غدیر خیلی کم داریم و باید وقف غدیر، استقبال و بدرقه غدیر را به نحو احسن برگزار کنیم. از عید قربان تا عید مباهله 15 روز مراسم جشن و شادی باید برگزار شود و  اگر ما در جشن‌های خانگی و محله‌ای و رسانه‌ای بتوانیم  تبلیغ این روز مهم را انجام دهیم موفق خواهیم بود و این موضوع رمز ماندگاری غدیر انشاالله همیشه و برای ابد خواهند بود.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: اطعام غدیر نیز فراموش نشود زیرا کسی که در روز غدیر اطعام دهد مانند این است که به همه پیامبران اطعام داده است.

وی با اشاره به این مطلب که موضوع غدیر از مهمترین موضوعات است و غدیر یک واقعه تاریخی نیست بلکه یک جریان فکری و اعتقادی و ایمانی و اخلاقی در جامعه است، تشریح کرد: در روایات ما سفارش فوق العاده برای احیا غدیر شده است که آداب غدیر  و مناسک آن به نحو احسن اجرا شود.

فرحزاد تصریح کرد: امام صادق علیه السلام سه بار قسم جلاله خوردند و فرمودند «خداوند در عالم روزی را بالاتر از غدیر خم خلق نکرده است» زیرا زحمات تمام انبیاء در این روز به ثمر نشست و دین کامل شد و خداوند به پیامبر می فرماید اگر ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) را انجام ندهی رسالتت را انجام نداده ای.

وی افزود: زیرا زحمات همه انبیا در روز غدیر به بار نشسته و پیامبر رحمت در روز غدیر این آیا ت را فرمودند که امروز دین شما کامل شده و نعمت شما تکمیل شده و امروز که مولا علی علیه السلام به جای پیغمبر منصوب شدند من راضی شدم که اسلام دین شما باشد و امروز که حق به حقدار رسیده و ناخدای کشتی به جای خود قرار گرفته کفار دیگر از شما مایوس خواهند شد.

حجت الاسلام فرحزاد ادامه داد: لذا ما باید به هر نوعی که می‌توانیم از جهات اجرای برنامه‌های فرهنگی غدیر، احیا شعائر و معارف غدیر در رسانه ها و مجالس و تمام مجامع  را در راس امور قرار دهیم تا برای همه این نکته جا بیفتد که غدیر حقیقتا از عاشورا و نیمه شعبان و تمام مناسبت‌های سال طبق فرمایش امام صادق علیه السلام مهم‌تر است.

استاد حوزه تصریح کرد: امام هشتم علیه السلام فرمود خداوند متعال دو برابر ماه رمضان و شب‌های قدر در ایام غدیر از آتش جهنم گنهکاران و گرفتاران را آزاد می‌کند و پیغمبر نیز فرمودند اگر مردم اجماع می‌کردند بر محبت علی علیه السلام خدای متعال آتش جهنم را اصلا خلق نمی‌کرد.

وی تاکید کرد: با بیان این احادیث می‌طلبد که همه رسانه‌ها و فضاهای مجازی و مسئولان ما و همچنین کسانی که در خدمت فرهنگ و امر مهم فرهنگسازی هستند سعی کنند شعائر و مناسک و معارف غدیر را را به هر شکل ممکن احیا کنند و غدیر را در جای خودش قرار دهند، چنانچه پیغمبر ما بعد از معرفی مولا علی علیه السلام فرمودند: خدایا یاری کن هرکه او را یاری می‌کند و خار کن هرکس که علی را رها کرد و یاریش نکرد، که ما باید سعی کنیم مصداق دعای پیامبر باشیم نه مصداق نفرین ایشان .

حجت الاسلام فرحزاد با اشاره به این مطلب که من این گلایه را دارم که اگر یک خبرنگاری در کشورهای غیر اسلامی از مردم بپرسد علی ابن ابیطالب چه شخصیتی است اکثرا اذعان دارند که ایشان را نمی‌شناسند، بیان کرد: اما اگر از همان‌ها بپرسد ماندلا کیست یا گاندی یا فلان ورزشکار یا هنرمند و خواننده را می‌شناسند، جواب مثبت است اما مولا علی علیه السلام، قهرمان عالم را نمی‌شناسند، ایشان کسی است که سکان دار عالم است و کسی که بعد از پیغمبر برترین فرد عالم از نظر فضائل است، اما ما در شناخت امیرالمونین و شناساندن شخصیت والای ایشان به دنیا و همچنین احیا غدیرکوتاهی کردیم .

حجت الاسلام فرحزاد در پایان تاکید کرد: امیدوارم خداوند خودش کمک کند که ما هم بتوانیم در آینده غدیر و مناسک و برنامه‌های غدیر را به حد اعلا انجام دهیم.

کد خبر: 1104572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • النا IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      3 0
      بله کاملا درسته.عیدغدیربزرگترین عیدشیعیان روپیشاپیش به همه محبان اهل بیت علیهم السلام تبریک عرض میکنم.امیدوارم که همه سیاسیون ما درعدالت پیشگی ازاین امام عزیزالگوبرداری کنند