فساد گسترده از موانع اصلاحات اقتصادی است

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی گفت: با وجود فساد گسترده نمی‌توان اصلاحات اقتصادی و اجتماعی انجام داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، جریان دانشجویی نیز همانند سایر اقشار جامعه مطالباتی از دولت دارد و در کنار خواسته‌های خود پیشنهادانی نیز برای عملکرد مناسب دولت سیزدهم ارائه می‌دهد.

 ادامه روند مذاکرات هسته‌ای و برجام، رفع چالش‌های اقتصادی، بهبود وضعیت معیشتی، جلوگیری از مهاجرت نخبگان و مبارزه با فساد موضوعاتی است که دانشجویان از دولت می‌خواهند تا در اولولیت کاری خود قرار دهند.

فرشاد حکمتی‌جو در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مهمترین مطالبات جنبش دانشجویی از دولت سیزدهم اظهار کرد: اجرای عدالت و مبارزه با فساد مهمترین خواسته جنبش دانشجویی از دولت رئیسی است.

وی با بیان اینکه باید به ظرفیت‌های داخلی و توانایی جوانان توجه شود، گفت: اگر دیدگاه‌ مدیران به جوانان و ظرفیت علمی آنها تغییر کند، قطعا بسیاری از مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی درباره بحران خروج نخبگان از کشور بیان کرد: قطعا ناامیدی از آینده، بزرگترین عاملی است که جوانان را به سمت خروج از کشور سوق می‌دهد. مشکلات اقتصادی و  بازار کار نامناسب  این ناامیدی را بین جوانان تقویت کرده و مهاجرت را جزء گزینه‌های انتخابی آنها می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه کم‌توجهی نسبت به علم و تخصص جوانان به ناامیدی آنها می‌انجامد، گفت: زمانیکه دانشجو برای کسب علم و تخصص سال‌ها زمان می گذارد، از مسئولان توقع دارد که از ثمره زحمات آنها به نحو احسن استفاده شود؛ اما اگر این  مسئله به تحقق نرسد، از آینده خود ناامید می‌شود.

اولویت‌هایی دولت سیزدهم چیست؟

وی با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت‌های دولت باید در راستای مطالبات اصلی مردم باشد، گفت: در حال حاضر مطالبه مردم بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی است. همچنین مردم در حال حاضر مشکلات متعددی در زمینه تأمین کالاهای اساسی، اشتغال و مسکن دارند.

مهار تورم، مبارزه با فساد و مذاکرات اولویت‌های دولت

به گفته حکمتی‌جو، یکی از اولویت‌های مهم دولت آینده، مهار تورم است. در دولت دوازدهم تورم به صورت افسار گسیخته افزایش یافت و دلیل عمده آن نیز رشد نقدینگی و شوک‌های ارزی بود. وجود تورم شدید و افسار گسیخته در سال‌های اخیر رکود را به دنبال داشته و پدیده رکود تورمی را بر کشور حاکم کرده است. بنابراین دولت سیزدهم باید اهتمام ویژه‌ای برای ایجاد رونق و برنامه‌های مشخص و عملی برای از بین بردن رکود تورمی داشته باشد.

این فعال دانشجویی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: مسئله مهم دیگر ادامه مذاکرات جهت رفع تحریم‌ها است. تا زمانی که ارتباط اقتصادی، تجاری و بانکی با سایر کشورها برقرار نشود، نمی‌توان به رشد پایدار امیدوار بود. واردات کالا در سایه تحریم‌ها با مشکل مواجه بوده و بسیاری از کشورها مراودات خود را با ایران قطع کرده‌اند. مهم‌تر از آن، صادرات است که با شدت بیشتری تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی درباره اولویت بعدی دولت سیزدهم اظهار کرد: مبارزه عملی با فساد و برقراری شفافیت در همه زمینه‌ها باید انجام شود. یکی از دلایلی که اکثریت جامعه امیدی به بهبود آینده کشور و وضعیت اقتصادی و سیاسی ندارند، همه‌گیری فساد است. با وجود فساد گسترده نمی‌توان اصلاحات اقتصادی و اجتماعی انجام داد.

اصلاح نظام مالی؛ اولویت دولت سیزدهم

حکمتی‌جو با تاکید بر اصلاح نظام مالی کشور مطرح کرد: اصلاح نظام بودجه‌ریزی و انضباط مالی دولت یکی از اصلاحاتی است که باید در دوره ریاست جمهوری سیزدهم در راس امور قرار گیرد. بودجه دولت به عنوان بخش بزرگی از تابع تقاضا تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشور دارد.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی ادامه داد: اجرایی نشدن نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، بی‌توجهی به منابع و مصارف، طرح‌های نیمه تمام، اصلاح نظام مالیاتی  از اصلاحاتی است که باید در سند مالی دولت سیزدهم انجام شود.

وی در پایان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی قوانین مخل و بعضاً متناقض کسب و کار است، گفت: رئیس‌جمهور و کابینه او باید عزم جدی برای رفع موانع کسب‌وکار و اصلاح قوانین داشته باشند چراکه نظام رقابتی عامل پیشرفت کشورها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =