روحانی در روابط با چین بسیار ضعیف عمل کرد / دشمنان و رقبای مشترک عامل نزدیکی دو کشور

کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی با بیان اینکه یکی از دلایل نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر دشمنان و رقبای مشترک است افزود: زمانی که دو کشور دشمن مشترکی دارند، در مقابل آن با یکدیگر متحد می‌شوند.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره دلایل اهمیت چین برای ایران گفت: چینی‌ها می‌توانند زمینه‌ساز روابط خوب و گسترده اقتصادی و سیاسی در آینده باشند و به همین جهت برای کشور مهم هستند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل نزدیک شدن دو کشور به یکدیگر دشمنان و رقبای مشترک است افزود: زمانی که دو کشور دشمن مشترکی دارند، در مقابل آن با یکدیگر متحد می‌شوند.

قنادباشی درباره قدرت چین در آینده گفت: در بیشتر پیش‌بینی‌هایی که درباره قدرت‌های آینده جهان انجام شده گفته می‌شود چین یکی از بزرگترین قدرت‌های آینده است و در کنار آن از ایران نیز به عنوان یکی از قدرت‌های جهان و منطقه غرب آسیا سخن گفته شده است. بنابراین دو کشوری که در آینده قدرت اصلی خواهند بود از هم اکنون باید زمینه‌های روابط خود را فراهم کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی درباره نیازهای اقتصادی ایران و چین به یکدیگر گفت: چینی‌ها برخی کالاها را تولید می‌کنند و ظرفیت‌هایی دارند که ما به آن‌ها نیاز داریم و چین نیز به همین صورت نیازمند همکاری با ایران است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد ظرفیت‌های دو کشور مکمل یکدیگر است افزود: برای مثال قطاری که در مترو ایران استفاده می‌شود چینی است و از زمان هاشمی رفسنجانی خریداری شده است، همچنین چینی‌ها تجربه بسیار زیادی در اقدامات مورد نیاز ما در حوزه‌های مختلف اقتصادی دارند که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. در مقابل ایران نیز نفت و گاز چین را تأمین می‌کند.

قنادباشی دلیل دیگر تلاش دو کشور برای همکاری و برقراری ارتباط پایدار با یکدیگر را مسئله «راه ابریشم» دانسته و ادامه داد: در گذشته ایران و چین دو منزل از منازل راه ابریشم بودند و امروز نیز با توجه به خطوط راه‌آهنی که در حال راه‌اندازی است می‌تواند منافع دو کشور را تأمین کند و باعث می‌شود بتوانیم کالاها و گردشگران خود را تا شرق آسیا و اقیانوس آرام برسانیم و چینی‌ها می‌توانند تا دریای مدیترانه پیش بروند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی درباره شباهت‌های تاریخی چین و ایران گفت: چین بر عکس تبلیغات وسیعی که علیه آن‌ها انجام شده است در هیچ کجای دنیا سابقه استعمارگری ندارد و در بیشتر مواقع مورد حمله قرار گرفته است، برای مثال حمله ژاپنی‌ها به چین و حمله انگلیس به آن‌ها و جنگ تریاک که به آن‌ها تحمیل شد. این در حالی است که بیشتر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، اسپانیا و پرتغال در گذشته سابقه استعمارگری جدی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ایران و چین بستر دو تمدن بوده‌اند افزود: بر همین اساس هر دو کشور دارای پتانسیل زمینه‌های لازم برای تبدیل شدن به یک تمدن امروزی هستند.

قنادباشی درباره رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم در رابطه با چین گفت: روحانی در این زمینه بسیار ناقص عمل کرده است و مجموع فعالیت‌های خود را به برجام و رابطه با کشورهای غربی طرف توافق گره زده بود و بسیار کمتر از هر دولت دیگری در عرصه دیپلماسی با کشورهای دیگر تعامل داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی ادامه داد: به همین دلیل با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب با انتخاب «علی لاریجانی» را به عنوان نماینده خودشان در رابطه با چین، زمینه‌های قراداد 25 ساله را فراهم کردند اما دولت در این زمینه همانند رابطه با سایر کشورها کوتاهی کرد. با این حال اکنون فرصتی ایجاد شده تا متناسب با شرایط و بر منافع ملی کشور و نیازهای خود روابطمان را پایه‌گذاری کرده و زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های مشترک را در عرصه‌های اقتصادی به وجود آوریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =