واکسن روس‌ها حاشیه‌ساز شد / اظهارات متناقض مسئولان درباره اسپوتنیک

مراکز واکسیناسیون با کمبود واکسن اسپوتنیک روسیه مواجه شده و کسانی که دوز اول را دریافت کرده‌اند در دریافت دوز دوم به دردسر افتاده‌اند اما اظهارنظرهای متفاوتی در این خصوص از سوی مسئولان مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، واکسن اسپوتنیک محصول کشور روسیه است که جز اولین واکسن‌های وارد شده به ایران محسوب می‌شود. در روزهای آغازین واکسیناسیون جمعی از کادر درمان و مردم این واکسن را دریافت کردند. گفتنی است این واکسن در دو دوز تزریق می‌شود اما درروزهای اخیر حواشی پیرامون این واکسن بسیار بود.

خط تولید واکسن روسی در ایران حقیقت دارد؟

مرداد سال جاری سید مرتضی خاتمی نماینده ماهنشان و ایجرود و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از وجود خط تولید این واکسن در ایران خبر داده و گفته بود: در حال حاضر خط تولید این واکسن در داخل کشور ما هم در حال راه.اندازی است؛ منتها روس‌ها در این تولید هم سهم عمده‌ای را برای خودشان قائل هستند؛ در حالیکه انتظار این بود که تمام تولید این خط داخلی برای خودمان باشد اما روسیه از خطوط تولید در هر کشور سهم عمده‌ای را دریافت می‌کند.  به هر تقدیر این میزان واکسنی که تعهد کرده‌اند، دست ما را تا این لحظه به خوبی نگرفته است و امیدواریم در آینده این منبع بتواند بیش از این‌ها کمک‌کننده باشد.

ماجرا تا جایی ادامه پیدا کرد که علیرضا رییسی؛ سخنگوی ستاد کرونا در کلاب هاوس اظهاراتی جنجالی از سهم‌خواهی روس‌ها مطرح کرد و گفت:  از مدتها پیش می دانستیم روسیه ماهانه پنج میلیون دوز تولید می‌کند و خط‌های مختلف را تحت لیسانس خود به کشورهای دیگر داده است. خطی هم به ما داده که الان به درد نمی خورد. این خط تولید تولیداتی از شهریورماه دارد. این خط تولید در ایران است ولی قطعا مال ایران نیست و می توانند بر اساس قراردادهایی که دارند محصولات را جای دیگر توزیع کنند. برای همین برای این خط تولید ما حساب باز نکرده‌ایم. 

صحبت‌های رییسی واکنش جهان‌پور؛ مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت را به دنبال داشت و ضمن بیان این مطلب که کندی روند توزیع این واکسن ناشی از کندی تولید در روسیه است و این موضوع محدود به اسپوتنیک نمی‌شود و همه تولیدکنندگان دنیا با آن درگیر هستند، توضیح داد: در خصوص خط تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران نیز ایشان (دکتر علیرضا رییسی) تصریح کرده اند که با توجه به راه اندازی این خط تولید و لزوم طی مراحل فنی و تایید واکسن در روسیه، طبیعتا این واکسن هنوز در مدار واکسیناسیون عمومی قرار نگرفته و لذا فعلا تا زمان عرضه این واکسن، کمکی به واکسیناسیون عمومی در ایران نخواهد کرد. اما متاسفانه انتخاب تیتر مذکور به این صورت، تیتر و عنوان استنباطی نیست و ارتباطی با گزارش ارایه شده و صحبت های ایشان ندارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: اینکه دولت و ملت روسیه در همه ماه های گذشته توان خود را به کار گرفته تا در کنار نظام سلامت ایران در حد وسع و امکانات موجود و با حسن نیت کمک شایانی به مقابله با کرونا و شروع واکسیناسیون و تداوم و توسعه آن در ایران داشته باشند و از جمله مصادیق بارز آن همراهی در تولید مشترک و تحت لیسانس واکسن اسپوتنیک وی در ایران است، شایان تقدیر بوده و طبعا با ورود واکسنهای تولید مشترک اسپوتنیک در ایران به چرخه واکسیناسیون عمومی پس از تایید مراحل فنی، این امر در تسهیل و تسریع واکسیناسیون عمومی در ایران نقش بسزایی خواهد داشت.

اظهارات متناقض مسئولان

جایی رسید که محمد کریمی‌نیا؛ معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در مصاحبه ای به روزنامه جوان گفت: قرارداد تولید دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک در ماه در ایران بین شرکت اکتوورکو و اسپوتنیک روسیه بسته و این قرارداد در سطح گسترده رسانه‌ای و به همه کشور اعلام می‌شود که به زودی ماهی دو میلیون دز واکسن اسپوتنیک را به بازار ایران عرضه می‌کنیم، اما در تیرماه رئیسی، معاون بهداشتی وزارتخانه اعلام می‌کند که روس‌ها سر ما کلاه گذاشتند.  واقعیت این بوده که روس‌ها به درستی با شرکت اکتوور قرارداد بسته‌اند تا واکسن اسپوتنیک در ایران تولید و به روسیه تحویل شود نه ایران! در واقع روسیه برای تولید واکسن برون‌سپاری کرده‌است.

او در پاسخ به این سوال که چرا روسیه تولید واکسن اسپوتنیک را برون‌سپاری کرده و به ایران سپرده‌است؟ گفت: نه فقط روسیه، حتی کشور ایران هم به دنبال این است تا برای تولید واکسن بیشتر از ظرفیت موجود در کشورهای دیگر استفاده کند. کاری که در حال فایزر، مدرنا، آسترازنکا و حتی چین و هند هم انجام می‌دهند. این یک قانون است که به جای گسترش ظرفیت و وقت تلف کردن برای تولید، از ظرفیت استاندارد موجود در شهر و کشور دیگر استفاده می‌کنند تا تولید را سریع پیش ببرند و این یک استراتژی خیلی خوب است که ایران هم اگر بتواند باید استفاده کند.

جهانپور هم در واکنش به این گفت‌وگو بیان کرد: هنوز طرف روسی محصول تولید شده اولیه واکسن اسپوتنیک لایت تولیدی شرکت خصوصی ایرانی را برای تولید انبوه تحت لیسانس تایید نکرده است. واکسن اسپوتنیک لایت به صورت بچ تست یا محموله اولیه تولید شده و هفته هاست در انتظار تایید نهایی موسسه گامالیا روسیه برای ورود به چرخه تولید انبوه است.در عین‌حال باید توجه کرد که خروج و ورود هر نوع واکسن مستلزم مجوز سازمان غذا و دارو خواهد بود که چنین چیزی تاکنون در مورد واکسن های کرونا از جمله واکسن اسپوتنیک وی صادر نشده و اظهارات مطرح شده در این باره صحت ندارد.

آنچه در حال حاضر و بین مردم وجود دارد، کمبود یا بهتر بگوییم نبود این واکسن در بازار است. سیمین خیاط‌زاده؛ رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز  در اظهارنظری با تاکید بر نبود دز دوم واکسن اسپوتنیک  گفته است: «فعلاً روسیه، دز دوم واکسن اسپوتنیک را تحویل نداده است لذا طی نامه‌ کمیته‌  علمی کشوری، یک دز از واکسن آسترازنکا جایگزین دز دوم آن می‌شود.» اینکه چرا روسیه به وعده‌های خود عمل نکرده؟ آیا خط تولید واقعا در ایران وجود دارد و اگر بله در چه مرحله‌ای است؟ و چرا در زمان واردات دوز اول نسبت به واردات دوز دوم جدیت وجود نداشته؟ سوالاتی هستند که بی‌جواب مانده و مردم سرگردان در این آشفته‌بازار  سر می‌کنند.
انتهای پیام/
 

کد خبر: 1109997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =