دورکاری خلاقیت، ارتباطات و کار گروهی کارمندان را ضعیف می‌کند

تحقیقات شرکت مایکروسافت نشان می‌دهد که کار در خانه، کارمندان را از نظر نوآوری، کار گروهی و ارتباطات اجتماعی ضعیف می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایسکانیوز؛ محققان شرکت مایکروسافت با تحلیل داده‌های بیش از ۶۱ هزار کارمند این شرکت از قبل از قرنطینه به دلیل شیوع کرونا یعنی دسامبر 2019 تا ژوئن 2020 نشان می‌دهد که کار در خانه کارمندان را از نظر اجتماعی می‌کند و موجب می‌شود که زمان بسیار کمی را برای ارتباطات واقعی صرف کنند.

همچنین دسترسی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات جدید برای کارکنان بخش‌های مختلف کار را دشوارتر کرده است که این امر می‌تواند پیامدهایی برای بهره‌وری و نوآوری شرکت در پی داشته باشد.

کارمندان دورکار ساعات کمتری را جلسات می‌گذرانند که اغلب به دلیل مدت زمان زیادشان وقت کارمندان را تلف می‌کرد و اکثرا از این موضوع ناراضی بودند. به طور دقیق‌تر، دورکاری تعداد ساعاتی که افراد در جلسات صرف می‌کنند را پنج درصد کاهش داده است. ولی از طرف دیگر آنها با حجم عظیمی از ایمیل‌ها و پیام‌های فوری مواجه می‌شوند که موجب شده میانگین ساعت کاری آنها در هفته افزایش پیدا کند و در واقع کار را برای آنها سخت‌تر کرده است. از این رو، محققان سعی دارند قوانینی برای کار از راه دور وضع کنند تا کارمندان چند روز در هفته را به محل کار بروند تا در فضا و جو کار قرار بگیرند. این در حالی است که مایکروسافت در ماه مارس گذشته اعلام کرد که به کارمندان خود این فرصت را می‌دهد که پس از گذشت بیش از یک سال دورکاری به دفاتر کاری خود برگردند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت، نیز اعلام کرده بود که در آینده این غول نرم‌افزاری مدل ترکیبی یا هیبریدی را برای کارمندان معرفی خواهد کرد که در آن خودشان انتخاب می‌کنند که از خانه کار کنند یا از محل کار. اما این طرح بعد از همه‌گیری کرونا تقریبا متوقف شد و اکثر کارمندان مجبور به ماندن در خانه شدند. قبل از این، فقط حدود ۱۸ درصد از کارکنان مایکروسافت از راه دور کار می‌کردند.

این مطالعه براساس تجزیه و تحلیل داده‌های ناشناس از جمله ایمیل‌ها، پیام‌های فوری، تماس‌ها، جلسات و ساعات کار اکثر کارکنان مایکروسافت در خاک آمریکا انجام شده است. این داده‌ها همچنین نقش کارمندان، وضعیت مدیریتی، گروه تجاری، مدت تصدی در شرکت و مشارکت کارکنان در بخش‌های دیگر را قبل از شیوع کرونا شامل می‌شود. محققان برای این پژوهش، تغییرات رفتاری ناشی از دورکاری را از تحولات ناشی از همه‌گیری کرونا کاملا جدا از هم در نظر گرفتند. به طور مثال؛ کارمندان گاهی مجبور بودند در شرایطی در خانه کار کنند که  کودک یا اعضای خانواده‌شان به ویروس کرونا مبتلا شده‌ بود و مجبور بود که در آن شرایط هم با استرس و اضطراب کار کند.

یکی از تبعات این دورکاری، تغییر روش ارتباطی کارمندان از تعاملات واقعی مثل تماس تلفنی و جلسات حضوری به سمت ارتباطات فوری مثل ایمیل و پیام فوری است. به همین دلیل ارتباطات بین کارمندان در بخش‌های مختلف شرکت به شدت کاهش یافته است. اگر به طور دقیق بخواهیم بگوییم، دورکاری باعث شده که کارمندان در مقایسه با زمان قبل از شیوع کرونا، ۲۵ درصد وقت کمتری را صرف همکاری با همکاران گروه‌های دیگر کنند و همچنین همکاران جدید گروه‌ خود را به آهستگی اضافه کنند. اما از سوی دیگر، کارمندان با افراد داخل شبکه یا گروه خود ارتباط بیشتری ایجاد می‌کنند.

محققان با این مطالعه نتیجه گرفتند که هم دورکاری و هم کار در دفاتر هر دو به ویژه برای شرکت‌های مانند مایکروسافت بسیار مهم است و رویکرد هیبریدی شدن به نفع این شرکت‌ها خواهد بود. به این شکل که از هر تیم یا گروه بخشی در محل کار حضور پیدا کنند و بخشی از خانه کار کنند تا از این طریق ارتباطات و جریان اطلاعات بین آنها به خوبی ایجاد شود، زیرا عادات کاری این دو بخش کاملا روی هم تاثیر می‌گذارند.

رویکرد هیبریدی

کارشناسان می‌گویند که مدل هیبریدی، یعنی دو روز در دفتر کاری و بقیه روزها در خانه به مرور زمان و حتی بعد از پایان شیوع کرونا تبدیل به یک حالت عادی خواهد شد. اکثر شرکت‌ها در آمریکا این روند را در پیش گرفته‌اند و هدف از حضوری شدن کارمندان در دو روز از هفته، یادگیری، شبکه‌سازی و معاشرت با همکاران‌شان است.

مدیران این شرکت‌ها می‌گویند: شیوع کرونا و دورکار شدن اجباری به همه ما نشان داد که می‌توانیم روندی را در پیش بگیریم که در گذشته آن را محال می‌پنداشتیم. متوجه شدیم که لازم نیست همه پنج روز هفته را کارمندان به سرکار بیایند و ساعت‌ها وقت‌شان را صرف رفت‌وآمد و ترافیک کنند. همین زمان را می‌توانند برای گذراندن وقت با خانواده‌شان صرف کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1110466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =