احداث منازل زلزله‌زده دنا نیمه‌کاره رها شدند

احداث یک‌هزار و ۷۰۰ خانه تخریب‌شده زلزله دنا در حالی نیمه‌کاره رها شده که دولت حسن روحانی وعده ایجاد سرپناه تا آخر شهریور را به دنا نشینان داده بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، زلزله شب آخر بهمن سال 99 در شهرستان دنا سبب ورود خسارت به بیش از تخریب یک هزار و 700 واحد مسکونی شهری و روستایی و بسیاری از زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی، کشاورزی و ... در این شهرستان شد.

این زلزله 680 واحد مسکونی در روستاهای شهرستان و همچنین یک هزار و 19 واحد مسکونی در شهر سی‌سخت را تخریب کرد که هم‌اکنون با توجه به ناکافی‌بودن تسهیلات و ایجاد زیربنای بیش از 80 متر زلزله‌زدگان زمستان نرسیده لرز بر اندام‌شان افتاده است.

از همان روزهای ابتدایی بعد از وقوع زلزله همه مسئولان متفق‌القول بر اتمام هرچه سریع‌تر ساخت وسازها در شهرستان زلزله‌زده دنا تأکید داشتند و وعده اتمام بازسازی تمام منازل آسیب دیده تا شهریورماه 1400 توسط دولت تدبیر و امید نیز مثل هزاران وعده بر زمین مانده دیگر به تحقق نرسید.

حال با شروع فصل پاییز و از آنجایی‌که شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامنه‌ کوه دنا واقع شده‌ و شروع سرما نسبت به سایر مناطق در این شهر زودتر شروع سر بر می‌آورد، مردم زلزله‌زده در اندیشه چگونه گذراندن سرمای استخوان سوز در منازل ناتمام خود هستند.

عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا اظهار داشت: در سفر ریاست‌جمهوری در روز جمعه هفته گذشته به شهر سی‌سخت بر اتمام هرچه سریع‌تر ساخت منازل مسکونی آسیب‌دیده از زلزله تأکید شد و همچنین پرداخت تسهیلات 40 تا 50 میلیون‌تومانی برای تکمیل ساخت‌وساز منازل در این شهرستان اختصاص داده شد.

فرماندار شهرستان دنا با اشاره به درخواست ساکنان شهر سی‌سخت برای استمهال تسهیلات دریافتی خود، افزود: با دستور نیکزاد رئیس بنیاد مسکن کشور تمام تسهیلات بلاعوض به افراد آسیب دیده تا پایان هفته آینده به حساب آنها واریز می‌شود.

مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس نیز به تأخیر در بازسازی منازل زلزله‌زده شهرستان دنا واکنش نشان داد و گفت: سرمای استخوان سوز کوه دنا مردم شهر سی‌سخت را تهدید می‌کند و بیش از هزار خانوار در این شهرستان نگران آرامش خود در روز و شب‌های سخت و سرد پیش رو هستند.

باید برای احداث منازل جدید زلزله‌زدگان دنا زیربنا 80 متر گرفته می‌شد ولی برخی حتی نزدیک به 200 متر زیربنا گرفته‌اند که برای هر واحد 80 متری 185 میلیون تومان پیش‌بینی شده که از این مبلغ 55 میلیون تومان بلاعوض و مابقی با بهره کم و درازمدت (‌100 میلیون تومان 15 ساله و 30 میلیون تومان 7 ساله است) است.

به گفته روح‌الله صفایی‌نیا مسئول بازسازی مناطق زلزله زده دنا 80 درصد یک هزار و 19 واحد تخریبی در شهر سیسخت زیربنای بالای 80 متر دارند و هم اکنون مهمترین مشکل ناکافی بودن تسهیلات پیش بینی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =