زمان آغاز کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها مشخص شد/ آغاز آموزش حضوری کارشناسی‌ها از ۱۵ آبان

وزیر علوم گفت: دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت خواهند شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که صبح امروز (یکشنبه) با محوریت «تبیین سیاست‌های آموزش عالی در دوره جدید» به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت، به خانواده‌هایی که عزیزانشان را به واسطه بیماری کرونا از دست داده‌اند تسلیت و به پرسنل خدوم حوزه سلامت خدا قوت و دست مریزاد گفت.

وی با اشاره به چالش‌های پیش رو در عرصه آموزش عالی و بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری تصریح کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند. دانشگاه‌ها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به ضرورت چابک‌سازی سیستم اداری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها گفت: این موضوع مهم باید سرلوحه فعالیت دانشگاه‌ها قرار گیرد.  نسبت اعضای هیئت علمی به یاوران علمی (کارکنان) باید نسبت یک به یک باشد و برای رسیدن به این شاخص باید تلاش کنیم. امروزه توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک شرایطی را رقم زده است که رسیدن به این شاخص میسر است.

وی با تأکید ویژه بر افزایش بهره‌وری در سیستم آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید برای افزایش بهره‌وری برنامه داشته باشند، لذا باید آرزوها و اهداف بزرگ خودمان را در دانشگاه تعریف کنیم و بر اساس آن برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر زلفی‌گل افزود: تقاضا می‌کنم رؤسای دانشگاه‌های تراز اول که از نظر تعداد اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه‌های برتر دارند در بحث توسعه فناوری، بهره‌وری و ارتقا شاخص‌های علمی،  سرانه خود را بالا برده و با دانشگاه‌های برتر سایر کشورها مقایسه و رقابت کنند.

وی با اشاره به فصل تدوین لایحه بودجه در دولت، گفت: معاونان اداری، مالی و مدیران بودجه در دانشگاه‌ها رایزنی‌های لازم را برای جذب اعتبارات با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند.

وزیر علوم عنوان کرد: با توجه به شرایط سخت و حساس کشور، بخش عمده بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان می شود، و لذا بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌های راهبردی وجود ندارد که این مشکل را باید مرتفع کنیم و ما هم به سهم خود تلاش می کنیم در لایحه بودجه سال آتی وضعیت دانشگاه ها را متفاوت ببینیم.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه نباید ردیف بودجه فرهنگی و پژوهشی دانشگاه‌ها صرف اموری به جز امور پژوهشی و فرهنگی شود، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که ردیف بودجه این دو بخش را افزایش دهیم.

وی افزود: خوشبختانه مجوز تأسیس صندوق علوم و فناوری صادر شده و امیدواریم با تصمیم شایسته این صندوق برخی اهداف را در کاربردی کردن تحقیقات و پایان نامه ها،  توسعه دیپلماسی علمی و تحقق نظام پیشنهادات بتوانیم محقق کنیم.

 زلفی‌گل ادامه داد: تقویت علوم انسانی و پایه از اهداف و برنامه‌های اصلی ماست و امیدواریم رؤسای دانشگاه‌ها نیز به این امر توجه داشته باشند.

وی به تأسیس اتاق های فکر متنوع و متعدد در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: در حال تأسیس اتاق‌های فکر هستیم که خروجی آن منجر به خوراک فکری لازم برای تصمیم‌سازی حکیمانه، مدبرانه و دانش بنیان شود.

وزیر علوم تصریح کرد: یکی از این اتاق‌های فکر، بحث تدوین نظام سنجش و انگیزش است که بر اساس آن برای اعضای هیئت علمی و یاوران علمی شرایطی فراهم شود که به میزان اثربخشی و فعالیت خود در عرصه های علمی و فناوری، از مزایای مادی و معنوی بهره‌مند شوند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش آموزش، از رؤسای دانشگاه‌ها درخواست کرد بحث آموزش را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهند چرا که اگر آموزش ترجیح داده نشود و اساتید و پیشگامان نقش کمرنگی داشته باشند آثار آن را در سال‌ های بعد خواهیم دید.

زلفی‌گل پس از جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات رؤسای دانشگاه‌ها عنوان کرد: بر این اساس به منظور وحدت‌بخشی و هم‌افزایی از شورای مدیریت استانی دانشگاه‌ها می‌خواهیم که تشکیل جلسه داده و گزارش آن را به ستاد وزارت ارسال کنند. همچنین برقراری آموزش‌های حضوری به صورت تدریجی و با اولویت‌بندی باشد.

وی به وحدت بین‌بخشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: ایجاد وحدت رویه بین کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان باید جدی گرفته شود. حضور اعضای هیأت علمی به صورت پررنگ و جدی پیگیری شود. از پتانسیل دانشجویی کانون‌های صنفی، انجمن‌های علمی، تشکل‌های بسیجی و فرهنگی استفاده شود و بحث اصلی آموزش‌های حضوری بر مبنای پیشگیری؛ پیشگویی و پیش‌بینی باشد. همچنین تمهیدات حقوقی حضور دانشجویان نیز تدوین شود.

 زلفی‌گل با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای دانشجویان نو ورود، یادآور شد: جلسات راهبردی آموزش و پژوهش، جلسات مدیران حراست، معاونان دانشجویی نیز برای بحث و بررسی مباحث احتمالی برگزار شود.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های بین دانشگاهی موجب تقویت روحیه کار تیمی می‌شود، گفت: باید ساز و کاری برای توسعه همکاری‌های دانشگاه‌های بزرگ و برتر با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد کنیم. برای اجرای این طرح‌ها پیگیر اختصاص ردیف اعتباری ویژه نیز هستیم. همچنین تلاش کنیم که مراکز رشد، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تخصیص اعتبار کامل داشته باشند.

زلفی‌گل با اشاره به تجارب ارزشمند بدست آمده در دوران کرونا در زمینه آموزش‌های الکترونیک بیان کرد: برنامه‌ریزی برای آموزش ترکیبی و بهره‌مندی از تجربه بدست‌آمده موجب خواهد شد، آموزش‌های حضوری با بسته‌های آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 17
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      29 4
      سلام لطفا اینقدر راجع به بازگشایی مدارس ودانشگاه ها خبر نذارید این آقایون هردقیقه یه چیزی میگند..بعضی از درس های دانشگاه ها اصلا نیازی به حضوری شدن نداره....چه فرقی میکنی حضوری باشه غیر حضوری ..این آقایونی که الان پشت میز مدبریت و ورزات خونه ها نشستند حضوری درس خوندن..ببین چجوری دارند مشکلات کشور را حل می کنند!!!!؟؟؟
    • مهسا IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      21 5
      مخالفم با این اوضاع
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      30 6
      سلام خسته نباشید تورا به خدا دانشگاهها راباز نکنید جوان های مردم چه تقصیری دارن جونشون را به بازی میگیرید چقدر از ادمها جونشون را از دست دادن کی به فکر مردم بد بخت هست والله به خدا
    • shiva IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      12 2
      بیشتردانشجویان دودوزواکسن رانزدن وزندگی دسته جمعی درخوابگاه ها فاجعه آفرینه. اقلا ازترم بعدحضوری کنید
    • US ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      10 3
      مجازی کنید مگه مردم از جون بچه هاشون سیر شدن تا فروردین مجازی کنید حضوری هم باشه بازم نمی فرستم تا کرونا خوب شه
    • ناشناس IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      7 3
      تروخدا بازش نکنین میمیریم چه تضمینی هست نمیریم
    • مهدیار IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      8 6
      آخه به چه قیمتی با جون دانشجو ها بازی میکنید؟ ما دیگه به آموزش آنلاین عادت کردیم راحت یادمیگیریم لطفاً در نظر داشته باشید که کسانیکه بومی اون شهر نیستن از شهر های مختلف میان خوابگاه ها همین باعث باعث موج های بعدی میشه!!!
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      8 2
      توروخدا دانشگاها رو باز نکنید جون آدمها برای شما ارزشی نداره
    • تنها IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 2
      اینا چرا اینکار کردن یا قبل از انتخاب واحد میگفتن یا میزاشتن ترم جدید من ک شاغل هستم اونم داخل بیمارستان واقعا نمیرسم بیام کلاس حضوری. همه کلاس هام شیفت صبح هست منم سر کار
    • حمیدنارویی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      6 2
      همین ترم رابیخیال حضوری باشید
    • ممد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      6 1
      سلام حداقل این ترم غیر حضوری باشد تا وضعیت کمی ثابت شود
    • علی IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 1
      سلام خدمت دوستان دانشجو.. آقا خودش دانشجو نیست که بخاد بشینه سرکلاس مارومیفرسته جلو اگ خبری شد دوباره تعطیل بشه.. ممنون از راهنماییتون.
    • فاطمه IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      5 1
      خواهشا حضوری نکنید میریم ناقل میشم خونواده هامونو درگیر میکنیم
    • ناشناس IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      4 5
      ماها همه جا میریم از مهمونی تا مسافرت تفریح دورهمی به دانشگاه که رسید کرونا هست واقعا ک مسخرس...یه مشت ادم بی سواد بار اومدیم دلتون خوشه
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      2 0
      لطفا خواهش میکنم تا فروردین مجازی باشه جوون ها مردم بمیره شما پاسخ گویی؟؟اکثریت مردم دانشگاه هاشون شهرستان این موقع سال چطوری دنبال خونه خابگاه باشند خواهشا باز نکنید.
    • عیسی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      2 0
      کی حوصله سرکلاسارو داره مجازی کنید امسالم دیگه مجازی بهتر یاد میگیریم تا حضوری والا
    • دانشگاه انلاین IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 0
      دانشگاه حضوری هم شد نرین کرونا ایران خیلی زیاد شده بیمارستان ها پره پره خیلی خطر ناکه برای ما شاید خطر ناک نباشه ولی برای خانواده هامون خیلی خطر ناکه