فاجعه زیست محیطی و آلودگی روان آب‌های تهران / تشکیل کلونی‌های فساد در شهرداری‌ها

شورای شهر در هفته‌ای که گذشت به بررسی مسائل پیرامون آب و فاضلاب تهران و روند ساخت و ساز و صدور پروانه پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مطابق روال آخر هفته‌ها مروری داریم بر آنچه در شورای شهر گذشت. بیشترین و مهمترین موضوعی که در هفته‌ای که گذشت مطرح شد، موضوعات پیرامون آب و فاضلاب کلانشهر تهران بود.

فاجعه زیست‌محیطی در تهران

آلودگی روان آب‌های جاری تهران مسئله مهمی بود که توسط یکی از اعضای شورا در پانزدهمین جلسه علنی مطرح شد که اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد، می‌تواند تهران را با یک فاجعه زیست محیطی مواجه کند.

محمد آقامیری نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران کسی بود که مسئله را مطرح کرد و گفت: ورود غیرمجاز فاضلاب به شبکه آب‌های
سطحی در بیش از ۸۵۰ نقطه باعث مخاطرات جدی زیست محیطی و آلودگی منابع روان آب جاری در شهر و محصولات کشاورزی در جنوب تهران و نهایتا سفره مردم شده است.

وضعیت بحرانی فرونشست در تهران

آمار مربوط به فرونشست در تهران و منابع تامین آب توسط محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران مطرح شد که جای تأمل دارد؛ بختیاری از وضعیت بحرانی فرونشست در دشت ورامین و حوزه قائم خبر داد و عنوان کرد: در شرایط نرمال ۷۰ درصد آب تهران از آب‌های سطحی تامین می‌شود و ۳۰ درصد از آب های زیرزمینی و همچنین سرجمع در استان تهران حدود هزار و ۷۸ حلقه چاه داریم اما چون  وضع فرونشست دشت‌های اطراف تهران نظیر دشت ورامین و حوزه قائم بحرانی است باید روی آب‌های سطحی سرمایه‌گذاری کنیم این میزان فرونشست در سال ۸۹ حدود ۱۰ سانتی متر بود و در سال ۹۷ به ۳۰ سانتیمتر رسید.

دیگر مشکل حوزه آب که توسط اعضای شورا مدرسه شد مسئله وضعیت اسفناک محله عباس آباد در جنوب تهران بود. جعفر بندی‌شربیانی عضو هیئت رئیسه شورا در این خصوص بیان کرد: وضعیت محله عباس آباد شهرری در بخش آبرسانی بسیار اسفناک است. قبل‌تر هم بارها گفته بودم ما مسئولین حتی یک ساعت نمی‌توانیم در شرایط کنونی این محله زندگی کنیم.

اما انگار مشکل آب و فاضلاب فقط محدود به جنوب تهران نمی‌شود و شمال تهران هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. زهرا شمس احسان عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در این خصوص گفت: در منطقه ۲۲ که بیشترین آمار بلند مرتبه سازی را در شهر تهران به خود اختصاص داده است، کمترین میزان پیشرفت شبکه آب و فاضلاب دیده می‌شود و متاسفانه در برخی شهرک‌های مسکونی فاضلاب برج‌ها در معابر و مجاورت بافت‌ها رها شده و چاه جذبی آن محدوده  هم پاسخگو نیست. این مشکل در محدوده شهرک پیکان شهر هم به وضوح مشاهده می‌شود و از گلایه‌های جدی شهروندان است.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم به مسئله فاضلاب تهران اشاره کرد و گفت: در دوره دوم شورا اعلام کردند که اجرای فاضلاب تهران صد و ده سال طول می‌کشد در آن زمان اعتبار فاضلاب تهران ۹۰۰ میلیون تومان بود؛ ما با تلاش گسترده این اعتبار را به ۵۰ میلیارد تومان رساندیم، مجلس هم تصویب کرد و از یکی از بانک‌های جهانی هم وام گرفتیم؛ در آن زمان سرعت خوبی در اجرای فاضلاب تهران را شاهد بودیم و انتظار داشتیم که حداکثر تا ۱۰ سال به اتمام برسد اما هنوز تمام نشده است.

کلونی‌های فساد در شهرداری


از دیگر موضوعاتی که تقریبا می توان گفت موضوع ثابت هر هفته شورا است، می‌توان به موضوع ساخت و ساز در تهران و صدور پروانه اشاره کرد. سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح الزام شهرداری به اصلاح فرآیندها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه موضوع مهمی را در خصوص فساد ایجاد شده مطرح کرد گفت: اکنون به دلیل طولانی بودن روند صدور پروانه کلونی‌های فساد شکل گرفته و به هر محله‌ای که می‌رویم عده ایستاده‌اند و می‌گویند که می‌توانند زمان صدور پروانه را کوتاه کنند.

ناصر امانی دیگر عضو شورا هم انتقادی به شهرداری داشت که چرا شفاف سازی نمی‌کنند و هزینه‌های خود را به صورت واضح به شورا و مردم اعلام نمی‌کنند؟ او توضیح داد: شهردار تهران موظف است تا پانزدهم هر ماه حساب درآمد و هزینه ماه قبل را به انجمن شهر تسلیم کند. خزانه‌دار هم موظف است که هر ماه حساب و درآمد شهرداری را برای اطلاع نمایندگان و مردم منتشر کنند اما دو ماه از تاریخ دوره جدید می‌گذرد و هنوز گزارش حساب درآمد و هزینه مرداد و شهریور به صحن شورا نیامده است.

پایان بخش گزارش این هفته از شورا هم اقدام جالب احمد صادقی یکی از اعضای شورای شهر در اعلام شماره تلفنی برای مردم بود تا بتوانند از طریق آن تخلفات شهرداری‌ها را به شورا گزارش کنند.

همکاران  شهرداری و همشهریان عزیز  می‌توانند پیام‌های خود را از طریق ارسال پیامک یا از طریق شبکه‌های مجازی داخلی و مرسوم به شماره ۰۹۳۹۹۸۰۳۰۰۹ برای آقای صادقی ارسال کنند تا در کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران تخلفات پیگیری شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1114900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =