سیل بلا نیست؛ آب مدیریت می‌خواهد

مدیریت آب در کشور ما یکی از چالش‌های مهم در حوزه محیط زیست است که هربار با ورود یک سامانه بارشی به کشور و وقوع سیل‌های متعدد در گوشه و کنار به فکر آن می‌افتیم درحالی که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مدیریت آب در کشور ما یکی از چالش‌های مهم در حوزه محیط زیست است که هربار با ورود یک سامانه بارشی به کشور و وقوع سیل‌های متعدد در گوشه و کنار به فکر آن می‌افتیم درحالی که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

چند روز گذشته هم ورود سامانه بارشی به کشور منجر به ایجاد سیلاب‌هایی در مهاباد شد و ویدیوهای متعددی از فردی که آب او را می‌برد و ماشین‌های گرفتار در سیل بین مردم دست به دست شد؛ در واقع انگار مسئولان وعده‌هایی که پس از سیل ۹۸ مطرح کردند را از یاد برده‌اند که امروز شاهد تکرار اتفاقاتی از این دست هستیم.

حادثه سیل مهاباد که در چنین حجمی در چند دهه اخیر در این شهر رخ داده بی‌سابقه عنوان شده و همه به ویژه مسئولان و مدیران را غافلگیر کرد و به آنها این تلنگر را زد که در روند ساخت و سازها در محل سیلاب و بستر مسیل ها تجدیدنظر کنند.

به گفته کارشناسان بارش شدید باران در مهاباد در دو نقطه از شهر شدید و در اصطلاح هواشناسی به صورت تندری بوده و حدود نیم ساعت به طول انجامیده است و اگر در نقاط بیشتری به وقوع می پیوست همه شهر را فرا می‌گرفت و اگر مدت بارش بیشتر به طول می‌انجامید می‌توانست به یک فاجعه بزرگ مبدل شده و علاوه بر خسارات مالی، خسارات جانی زیادی را نیز به همراه داشته باشد. در حقیقت اگر مدیریت درستی در حوزه آب نداشته باشیم بارها با اتفاقاتی از این دست مواجه می‌شویم.

سیل بلا نیست؛ آب مدیریت می‌خواهد

شهاب مرادی از روحانیون فعال در عرصه محیط زیست هم با انتقاد از مدیریت آب در کشور گفت: در چند دهه اخیر ۷۷۰۰ سیلاب از سیلاب‌های بسیار بزرگ گرفته تا سیلاب‌های کمی که یک روستا را تخریب می‌کند در کشور ایجاد شده است. رئیس سازمان جنگل‌ها هم در مصاحبه‌ای اعلام کرده که به طور متوسط با هر سیلابی ۲۵ میلیارد تومان خسارت وارد می‌شود. 

او ادامه داد: یعنی اگر شما هفت هزار و هفتصد را در ۲۵ میلیارد به قیمت امروز ضرب کنید، چیزی حدود حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و این عدد بزرگی است. بارش باران از دید ما مسئله ساده‌ای است اما خواهش می‌کنم به این دقت کنید که سیلاب با خود خاک را می‌شورد و از بین رفتن خاک از آب هم مهم تر است، در حقیقت خاک حاصلخیر ارزش بالایی دارد. 

مرادی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به حوزه آب‌خیزداری عنوان کرد: بسیاری از ما شهر نشین شده‌ایم و فکر می‌کنیم از بین رفتن خاک و جنگل اهمیتی ندارد اما سیلاب با خود خاک را می‌شورد، درخت را می‌شکند و سد را مملو از گل و لای می‌کند. متاسفانه کسی در این موارد مطالبه‌ای ندارد و جریان‌های سیاسی هم به این موارد اهمیت نمی‌دهند و رسیدگی به این موضوع هم در اولویت دولت‌ها نیست.

او افزود: متاسفانه در معماری ساختمان‌ها هم به موضوع خطر سیل توجه نمی‌کنیم مثلا کسی به روستایی ما نمی‌گوید که خانه خود را همسطح زمین نساز و  دو متر بالاتر  ببر یا از پله و رمپ استفاده کن. بارش باران شکرگذاری دارد اما برای کنترل سیلاب باید در حوزه آب‌خیزداری مدیریت داشت.

مرادی تاکید کرد: باران نعمت است اما سیل  گل و لای شده و  کاسبی مردم را خراب می‌کند. سیل در بسیاری از شهرها باعث شد تا گل و لای حتی تا سقف خانه‌ها هم برود. مسئولان باید اول در این حوزه مدیریت داشته باشند و بعد به فکر انتقال آب بین حوزه‌ای بیفتند. دلیل این تعداد فرو نشست خالی شدن زمین‌ها از آب است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1117726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =