کمبود مسکن نداریم توزیع ناعادلانه است/ مشکل با وام حل نمی شود

کارشناس مسکن گفت: چنانچه تعداد مسکن های موجود را بر تعداد خانوار تقسیم کنیم سهم هر خانواری حدود ۱.۳ دهم است ولی توزیع ناعادلانه است و برخی از تشکل یا سازمانی ها تعداد انبوهی واحد در اختیار دارند.

احمدرضا سرحدی؛ کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز با بیان اینکه چنانچه طرح مسکن ملی به درستی اجرا شود کمکی برای خانوارها محسوب میشود افزود: بازار مسکن بازار عرضه و تقاضاست هر چقدر عرضه بیشتر باشد قطعا تاثیر زیادی در قیمت ها خواهد داشت ولی صرفا با این رقم نمیتوان مسکن تهیه کرد پس حتما باید شخص متقاضی با خود نیز مبلغی حداقل دوبرابر رقم تعیین شده بیاورد زیرا این وام به تنهایی کارساز نخواهد بود.

کمبود مسکن نداریم

سرحدی با تاکید بر اینکه کمبود مسکن نداریم تصریح کرد: چنانچه تعداد مسکن های موجود را بر تعداد خانوار تقسیم کنیم سهم هر خانواری حدود ۱.۳ دهم است ولی اینکه توزیع ناعادلانه است و تشکل یا سازمانی تعداد انبوهی واحد در اختیار دارد یک بحث جداست.

وی با اشره به اینکه رقم که برای وام تعیین شده هیچ گونه سنخیتی با وضعیت بازار ندارد عنوان کرد: در سایر کشورهای دنیا گاها تا ۹۵-۹۰ درصد قیمت خانه را وام میدهند و با توجه به نبود تورم در این کشورها، اقساط یا اجاره خانه هزینه زیادی را بر خانوار تحمیل نمیکند ولی در کشور ما با توجه به تورم بالا معادلاتی که در دنیا اجرا میشود جوابگو نخواهد بود.

مشکل مسکن در ایران با وام حل نمیشود

وی خاطرنشان کرد: مشکل مسکن در کشور ما با وام حل نمیشود زیرا زمانیکه فرد درآمدی نداشته باشد نمیتواند وام گرفته و اقساط پرداخت کند به همین دلیل دهک های پایین به دلیل نداشتن توان مالی  از این طرح استقبال نکردند زیرا اقساط ماهیانه این وام که حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان است برای آنها بسیار بالاست.

سرحدی گفت: متقاضی مسکن قبل از اینکه طالب مسکن باشد بیشتر به دنبال شغل و درآمد است تا متناسب با همان درآمد به دنبال مسکن باشد وگرنه یک فرد بیکار نه میتواند خانه بخرد و نه حتی مخارج روزانه خود را تامین کند.

مشکل مملکت ما بی مسکنی نیست بیکاری است

این کارشناس مسکن اظهار کرد: مشکل مملکت ما بی مسکنی نیست بیکاری است اگر این مشکل برطرف شده و اقتصاد روان شود قطعا موضوع مسکن به عنوان بخش کوچکی از اقتصاد قابل حل است زیرا اقتصاد کشور قفل شده است و تا زمانیکه به جریان نیفتد ممکن نیست که با وام افراد را صاحب خانه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1117859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =