دانشگاه آزاد اسلامی باید محور توسعه استان ایلام باشد/ لزوم تقویت مدارس فنی و حرفه‌ای سما در ایلام

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در سفر یک روزه خود به استان ایلام با حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار و گفت و گو کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار : دانشگاه آزاد اسلامی اکنون به نقطه مطلوبی رسیده است

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با خیرمقدم به طهرانچی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بحمدالله فارغ‌التحصیلان زیادی داشته و اکنون به نقطه مطلوبی رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تبار، جذب دانشجویان غیرایرانی از کشورهای همسایه را یکی از فرصت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام دانست و گفت: یکی از موضوعاتی که دانشگاه آزاد اسلامی می تواند به آن ورود کند، جذب دانشجویان بین المللی است که علاوه بر ارزآوری، می تواند به انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی و زبان فارسی به کشورهای همسایه کمک کند.

طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ابتدای این دیدار، با اشاره به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های استان ایلام، گفت: استان‌هایی که در دوران دفاع مقدس تأثیرگذار و نقش‌آفرین بودند، حق مضاعفی بر گردن ما دارند و ما نسبت به این استان‌ها تعلق داریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود متناسب با مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر استان، فعالیت خواهد داشت، تصریح کرد: اطلس اطلاعات جامع استان‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده و دانشگاه متناسب با آن رفتار خواهد کرد. براساس سند آمایش هر استان، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و... مدنظر رویکرد و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌ها قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اطلس اطلاعات جامع استان ایلام، گفت: براساس این اطلس؛ جمعیت دانش‌آموزی استان ایلام در رشته علوم تجربی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده، در حالی که در سایر استان‌ها رشته‌های فنی و حرفه ای در رتبه نخست قرار دارند، اما در استان ایلام دانش آموزان پسر به سمت رشته‌های فنی و حرفه ای تمایل نشان نداده‌اند. این در حالی است که این دسته از دانش آموزان در دیگر استان‌ها دو برابر استان ایلام به سمت رشته‌های فنی و حرفه ای رفته‌اند. این آمار به معنای آن است که استان ایلام در آینده و در تأمین نیروی ماهر و متخصص دچار مشکل می‌شود.

طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های فعال در استان ایلام نیز نگاه فنی و حرفه ای ندارند و در این زمینه کمک استان نیستند. این در حالی است که 45 درصد GDP استان ایلام نیز مربوط به حوزه معدن و انرژی است و سهم صنعت و کشاورزی بسیار کم است و در استان ایلام به اندازه نیمی از دیگر استان‌ها در حوزه آموزش هزینه می شود که نتایج و آثار سوء آن در مسائل اجتماعی استان نمود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه لازم است دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و کانون‌های فرهنگی استان ایلام نگاه متفاوتی به عملکرد و فعالیت خود داشته باشند، گفت: مقام معظم رهبری اخیراً در شورای عالی انقلاب فرهنگی تحول ایجاد کرده‌اند و بحث فرهنگ عمومی را ملاک قرار داده اند، بنابراین لازم است آموزش و حرکت علمی کشور به سمت فرهنگ عمومی، جهت‌دهی فرهنگ عمومی و بهره‌وری اقتصادی باشد. بدین منظور باید کار و تلاش زیادی انجام داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام، اظهار کرد: این دانشگاه طی چهار سال گذشته شرایط سخت اقتصادی که ماحصل غفلت‌های طولانی گذشته بود را تجربه کرد و بحمدالله با اقبال اجتماعی، اکنون از بحران خارج شده و می تواند حرف‌های جدی‌تری بزند. از این رو با پایان یافتن مأموریت چهارساله میرزایی حیدری در دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام، از ناصری که از افراد باسابقه این دانشگاه است، برای مدیریت مجموعه استفاده خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه انتظار می رود دانشگاه آزاد اسلامی بتواند به عنوان محور توسعه استان ایلام نقش‌آفرینی کند، گفت: این دانشگاه باید در حوزه دانشگاهی و مدارس سما وظایف خود را به خوبی انجام دهد و با توجه به بررسی اطلس جامع استان، نیاز است که مدارس فنی و حرفه‌ای تقویت شوند که خوشبختانه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی که ارتباط نزدیکی با دانشگاه آزاد اسلامی  دارند، در این زمینه با دانشگاه تعامل خواهند داشت.

در این نشست، سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام و سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند و به ایراد سخنانی پرداختند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1118872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =