قرنطینه هوشمند کرونا چیست؟ / واکسن نزده‌ها نمی‌توانند سفر بروند

در گام نخست قرنطینه هوشمند بلیط خطوط ریلی، هوایی و برون شهری برای واکسن نزده‌ها فروخته نمی‌شود و هموطنان برای دریافت بلیط باید از طریق سامانه سکوی امید اقدام کنند و بعد از ثبت کد ملی دو استعلام سامانه‌ای از وزارت بهداشت دریافت می‌کنند؛ اولا واکسن تزریق کرده باشد و دوما فرد بیمار نباشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، واکسن کورسوی امید انسان‌های گرفتار شده وسط پاندمی کرونا بود و حالا که جمعیت بسیاری از مردم کشور واکسینه شده‌اند، صحبت از قرنطینه هوشمند به میان می‌آید منظور از هوشمند یعنی به بیان ساده‌تر واکسینه شده‌ها و دسته‌ای که تمایل به تزریق واکسن ندارند را جدا کرده و برای واکسینه شده‌ها دسترسی‌های بیشتری به خدمات عمومی و اجتماعی فراهم کنند.

بخش‌هایی که رعایت نمی‌کنند، دچار محدودیت می‌شوند

حسین ذوالفقاری رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا در این باره گفته است: طرح تحولی مدیریت بیماری کرونا توسط دستگاه ها اعلام می شود از همین رو یکی از کارهایی که از چند ماه قبل شروع شده بود موضوع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها است تا با ریسک پایین بتوانیم محدودیت‌ها را برای آن دسته از دستگاه‌ها و صنوف که رعایت نمی‌کنند، اعمال کنیم. یعنی اصل بر این باشد که همه فعالیت کنند و صرفا بخش‌هایی که رعایت نمی‌کنند، دچار محدودیت شوند. بر این اساس واکسینه شده‌ها می‌توانند در تالارها و باشگاه‌ها حضور پیدا کنند و حتی در آینده می‌توانند تردد بین شهری داشته باشند به شرط اینکه بر مبنای ضوابطی که از سوی وزارت بهداشت اعلام خواهد شد این ضوابط را رعایت کرده باشند. افراد برای تردد و سفر باید حتماً واکسن زده باشند و بیمار هم نباشند، سفرها از طریق سامانه "سکوی امید" که وزارت کشور ناظر آن است، صورت می‌گیرد. البته این سامانه با سامانه‌های وزارت بهداشت در ارتباط است.

پنج مرحله و گام نخست محدودیت در بخش حمل و نقل عمومی

احمد وحیدی وزیر کشورهم در تشریح جزئیات طرح بیان کرد: این طرح در قالب پنج مرحله در سازمان‌‎های اداری، حمل و نقل عمومی، اصناف و مراکز خدماتی و رفاهی اجرا خواهد شد. به صورت یک هفته در میان ابتدا در سازمان‌های اجرایی اتفاق می‌افتد. پس از اجرای این طرح در سازمان‌های اجرایی؛ این طرح در بخش حمل و نقل عمومی و اصناف و سایر مراکز خدماتی و رفاهی اجرا خواهد شد.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم به موضوع سفر اشاره کرد و گفت: از امروز ناوگان هوایی به دلیل داشتن سیستم تهویه مناسب با صد درصد ظرفیت و ناوگان ریلی و زمینی نیز با حداکثر ۸۰ درصد ظرفیت، بلیت می‌فروشند، مسافران برای تهیه بلیت باید دو استعلام از سامانه وزارت بهداشت بگیرند که نخست، واکسن زده باشند و دوم، بیمار نباشند.

اطلاعات تردد مبادی میان جاده‌ای هر فرد ردیابی می‌شود

مصطفی قانعی- عضو کمیته ملی واکسن کرونا نحوه اجرا اینطور شرح می‌دهد: درسامانه قرنطینه هوشمند تمام ترددها، کسب و کار، رفت و آمدهای جاده‌ای و…، را به طور هوشمند رصد می‌کند و این امکان را فراهم می‌سازد تا فردی که واکسن زده و ناقل کرونا نیست بتواند به ادامه کسب و کار بپردازد دیگر نیازی به ثبت نامه در این سامانه نیست و کسی کارتی دریافت نمی‌کند بلکه بر اساس قدرت‌های این سامانه در کشورهای پیشرفته، فقط اطلاعات تردد مبادی میان جاده‌ای هر فرد ردیابی می‌شود و در صورتی که فرد واکسن زده باشد و ناقل نباشد اجازه انجام سفر و تردد را دارا خواهد بود فقط اطلاعات آزمایشگاهی و فردی هر شخص در سامانه ثبت خواهد شد و دوربین‌های کنترل و ردیابی مجوز سامانه‌ای صادر می‌کنند و چنانچه منعی وجود داشته باشد مجوز تردد صادر نخواهد شد.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت هم معتقد است که  در صورت اجرای قرنطینه هوشمند لازم نیست که دیگر از قوه قهریه استفاده کنیم و مردم با داشتن کارت می‌توانند به مسافرت بروند، در هتل‌ها اقامت داشته باشند و خدمات مختلف از جمله حمل و نقل عمومی به راحتی قابل ارائه است؛ با اجرایی شدن قرنطینه هوشمند، بسیاری از مشکلات، حل می‌شود.

اگر انتقال گسترده شود، قرنطینه هوشمند را هم معلق می‌کنیم

مسعود یونسیان- استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با روزنامه رسالت به موضوع پویایی قوانین اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر در شرایطی قرار بگیریم که انتقال، شدید و گسترده شود، حتی ممکن است که قرنطینه هوشمند را هم معلق کنیم؛ بنابراین هیچ قانونی را نمی‌توانیم در درازمدت مصوب کنیم، باید همیشه بیماری را رصد کرده و باتوجه به جمیع جوانب، تصمیمات پویا بگیریم؛ لذا نمی‌توان نسخه کلی پیچید، معتقدم که قرنطینه هوشمند ابزار خوبی است، اما در کنار همه ارزیابی‌های دیگری که باید انجام دهیم، لازم است تصمیم بگیریم که از قرنطینه هوشمند تا چه حدی باید استفاده کرده و در کجا این طرح را معلق کنیم و به عنوان یک محدودیت، این طرح را چه هنگامی برداریم و به زندگی عادی برگردیم و نمی‌توانیم از حالا نسخه ژنریکی بپیچیم.

در نهایت در گام نخست قرنطینه هوشمند بلیط خطوط ریلی، هوایی و برون شهری برای واکسن نزده‌ها فروخته نمی‌شود و هموطنان برای دریافت بلیط باید از طریق سامانه سکوی امید اقدام کنند و بعد از ثبت کد ملی دو استعلام سامانه‌ای از وزارت بهداشت دریافت می‌کنند؛ اولا واکسن تزریق کرده باشد و دوما فرد بیمار نباشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1121147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =