دانشگاه تهران از طریق فروش اینترنتی کتاب درآمدزایی می‌کند/ افزایش ۲۵ قراردادهای پژوهشی

معاون پژوهشی دانشگاه تهران از درآمدزایی و سودآوری دانشگاه با افزایش فروش اینترنتی کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی فکور معاون پژوهشی دانشگاه تهران در سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با محوریت معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه تهران در بخش‌های اساتید پیشکسوت، اعضای هیئت علمی برجسته، نمونه و جوان و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد و سه کارشناس برتر دانشگاه تهران، که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران هر سال به مناسبت هفته پژوهش جشنواره‌ای برگزار کرده است، امسال به سی‌امین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران رسیده‌ایم.

وی با اشاره به این که پژوهش و فناوری با کسب و کار و اقتصاد دانش‌بنیان گره خورده است، افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب هم رهبری به پژوهش و علم به عنوان نخستین موضوع توجه شده است.
فکور با تصریح بر این که اقتصاد دانش‌بنیان به این نکته اشاره دارد که برای رهایی از مشکلات باید به پژوهش و فناوری توجه ویژه داشت، گفت: دانشگاه تهران قصد دارد در ساختارهای پژوهشی دانشگاه بازنگری انجام دهد. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه بستری برای پیگیری موضوعات تحقیقاتی و پژوهشی است که آزمایشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک علم وفناوری از جمله این بسترها هستند. دستاورد این بسترها باید یکپارچه و هماهنگ باشند تا بتوان بهترین استفاده را از آن‌ها داشت. اگر این اتفاق بیفتد چرخه پژوهش، علم و فناوری ساماندهی خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من از پژوهشگران دعوت می‌کنم که در طرح بازنگری ساختار پژوهشی دانشگاه شرکت کنند. بازنگری ساختار پژوهشی در چند محور پیش خواهد رفت که شامل استفاده از معاونت‌های دانشگاه، دانشکده کارآفرینی و هم‌فکری با پژوهشگران است.

فکور با بیان این که دانشگاه تهران، دانشگاه جامعی است افزود: همچنین لازم است برنامه‌ای برای تاسیس دانشکده‌ها و گروه‌هایی برای فعالیت‌های بین رشته‌ای انجام شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به این که باید از پژوهش‌های محلی به سمت پژوهش‌های ملی حرکت کنیم، یادآور شد: دانشگاه تهران به دلیل جامع بودن، این قابلیت را دارد. باید تفکر تغییر کند تا بتوانیم پژوهش‌ها را هم‌افزا کرده و در نهایت به مسئولیت اجتماعی دانشگاه برسیم.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه که سال گذشته انجام شده است پرداخت و گفت: در چهار حوزه این گزارش ارائه می شود؛ نخست نشریاتی که در دانشگاه تهران منتشر می‌شوند. دوم تعداد مقالات چاپ شده در نشریات دارای ایندکس بین‌المللی، سوم اقدامات انجام شده در خصوص پسادکتری که در دو حوزه پسادکتری داخلی و غیرمقیم قابل ارزیابی است و مالکیت فکری هم چهارمین حوزه مورد نظر است. 

فکور درباره اقدامات معاونت پژوهشی دانشگاه تهران در سال گذشته تصریح کرد: افزایش ۲۵ درصدی در تعداد قراردادهای منعقده و افزایش ۱۶ درصدی در اعتبار مصوب قراردادهای منعقده و همچنین رشد ۹۳ درصدی جذب اعتبار از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰، از دستاوردهای معاونت پژوهشی است. 

معاون پژوهشی دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران با شرکت ملی نفت ایران، وزارت راه و شهرسازی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و گمرک جمهوری اسلامی قراردادهای شاخص و اثرگذاری داشته است. سازمان گمرک برای نیازسنجی پیش‌قدم شد.

وی نیازسنجی از صنعت و جامعه را کلمه کلیدی دانست که در دانشگاه باید پیگیری شود و گفت: بخش دیگری از فعالیت‌های معاونت پژوهشی در زمینه توسعه کتابخانه دیجیتال و دسترسی وسیع به پایگاه‌های اطلاعات علمی داخلی و خارجی است.

فکور در ادامه خاطرنشان کرد: درآمدزایی و سودآوری دانشگاه با افزایش فروش اینترنتی کتاب یکی دیگر از اقدامات معاونت پژوهشی است. فروش اینترنتی کتاب در شرایط کرونایی از طریق سایت موسسه و سایت‌های دانشگاه افزایش یافت.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران در پایان اظهار کرد: تامین تجهیزات مورد نیاز دانشگاه هم یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت پژوهشی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1121778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =