تخصیص معافیت‌ برای دهک‌های پایین در لایحه بودجه / درآمدهای مالیاتی دولت شفاف نیست

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: مالیات تکیه‌گاه درآمدی دولت در شرایط کنونی است و شفاف نبودن این درآمدها مشکل عمده اقتصاد کشور است.

حسین حسین‌زاده در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ عملا در بودجه سال آینده جز در موارد خاص حذف شده است اظهار کرد: سیاست ارز ۴۲۰۰ فی نفسه خوب بود، ولی درست عمل نشد و بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص ارز دولتی گرفتند و اقلامی را که وارد کردند به قیمت آزاد فروختند بنابراین ارز ۴۲۰۰ جز خسارت و تورم چیزی عاید کشور نکرد.

وی افزود: راه صحیح این است که ارز مانند بسیاری از  کشورها تک نرخی شود یا با قیمت نیمایی عرضه شود که امسال در بودجه این عدد نیمایی ۲۳ هزارتومان در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون انرژی با تصریح اینکه این روش می‌تواند به ثبات در کشور کمک کند، گفت: برنامه‌ای که در حوزه یارانه‌های انرژی داریم معافیت‌های مالیاتی در حوزه یارانه انرژی برای دهک‌های پایین است.

حسین‌زاده با بیان اینکه درنظر داری هزینه دهک‌های برخوردار را در حوزه انرژی بالا ببریم، تأکید کرد: بودجه سال آینده در بوجه عمومی خود چیزی حدود هفت درصد و انرژی نیز شامل پنج درصد افزایش است که امیدواریم همه اینها به کاهش فشار معیشت مردم منتج شود.

رقم عوارض خروج از کشور هنوز مشخص نیست

وی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر افزایش چند برابری مالیات خروج از کشور در بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: اینکه گفته می‌شود مالیات خروج از کشور پنج میلیون شده درست نیست. از سال ۹۶ تا ۹۸ کشور از محل عوارض خروج از کشور درآمدهایی داشت، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش چشمگیر سفرهای خارجی این درآمدها بسیار کم شد. برای همین دولت در بودجه سال آینده عدد بزرگتری را برای عوارض خروج از کشور ترسیم کرده است، اما این به معنای افزایش عوارض خروج نیست، معنایش این است که با فروکش کردن بیماری کرونا تقاضای سفرهای خارجی بیشتر خواهد شد و ما باید حداقل درآمد را از این سفرها داشته باشیم. اما هنوز عدد این عوارض مشخص نشده و عدد پنج میلیونی که گفته می‌شود رقم دقیق و صحیحی نیست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از مشکلات کشور در حوزه اقتصاد شفاف نبودن درآمدهای مالیاتی است. فرار مالیاتی زیاد است. مالیات‌ها باید هوشند شود. چون تکیه‌گاه دولت در شرایط  کنونی بر درآمدهای مالیاتی است.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فروش نفت و اوراق، مالیات بخش اعظم درآمد دولت را تشکیل می‌دهد. بنابراین باید پایه‌های مالیاتی جدید مبتنی بر عدالت تعریف و روش‌های اخذ مالیات تعدیل و اصلاح شود.

کد خبر: 1122066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =