امکان تکمیل ظرفیت در رشته‌های علوم پزشکی بر اساس مصوبه وجود ندارد

معاون آموزشی‌ و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره روند پذیرش تکمیل ظرفیت  دانشجویان در رشته پزشکی و پیراپزشکی گفت: امکان تکمیل ظرفیت در رشته‌های علوم پزشکی بر اساس مصوبه وجود ندارد و نمی‌توان این مصوبه را لغو کرد، بلکه باید تمامی جوانب را برای تغییر رویکرد مورد بررسی‌ قرار داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر ساله در نیمه دوم سال برای داوطلبان کنکور موضوع تکمیل ظرفیت رشته های تحصیلی پیگیری می‌شود. بر این اساس دانشگاه‌ها برای برگزاری تکمیل ظرفیت باید از شورای سنجش و پذیرش دانشجو مجوز دریافت کنند. در برخی موارد این شورا اجازه برگزاری تکمیل ظرفیت را می‌دهد، البته گاهی نیز چنین اجازه‌ای صادر نمی‌شد.

در سال گذشته نیز در این زمینه چالش‌هایی جدی به وجود آمد و متقاضیان دوره‌های مختلف با برگزاری کمپین‌های مختلف خواستار تکمیل ظرفیت شدند. در آن دوران محمد مهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی درباره تکمیل ظرفیت رشته‌های پیراپزشکی گفت:« امسال دانشگاه آزاد اسلامی برای پر کردن ظرفیت‌های خالی‌مانده پیراپزشکی درخواست تکمیل ظرفیت داد،  اما رئیس سازمان سنجش که دبیر شورای سنجش هم هست نه جلسه شورای سنجش را برگزار کرده و نه به دانشگاه برای جذب مجوز می‌دهد. البته تنها اقدام سازمان سنجش فقط یک مکاتبه با وزارت بهداشت بوده است.» البته در سال تحصیلی گذشته با پیگیری مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، تکمیل ظرفیت رشته‌های پیراپزشکی در اواخر بهمن ماه برگزار شد.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر شاهد رایزنی و اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در زمینه افزایش ظرفیت پزشکی هستیم، هرگونه پذیرش در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در تکمیل ظرفیت رشته‌های تحصیلی می‌تواند در افزایش جذب تیم پزشکی موثر باشد. حال داوطلبان گروه تجربی کنکور 1400 که از تحصیل در رشته‌های دانشگاهی جا مانده‌اند؛ خواهان برگزاری تکمیل ظرفیت رشته‌های با آزمون و پیراپزشکی هستند. خواسته‌ای که تاکنون با پاسخ منفی مسئولان امر مواجه شده است.

تکمیل ظرفیت دانشجویان در رشته پزشکی نیازمند اخذ مجوز از وزارت بهداشت‌ودرمان است

در همین خصوص افشین حراجی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین تصمیمات برای تکمیل ظرفیت پذیرش داوطلبان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی گفت: برای پذیرش تکمیل ظرفیت دانشجویان در رشته پزشکی و پیراپزشکی نیازمند اخذ مجوز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم، چون هرگونه اقدام در این زمینه مستلزم صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران درباره چگونگی تحقق این امر افزود: در رشته‌های علوم پزشکی تابع مقررات و ظرفیت‌های موجود هستیم. در این شرایط نمی‌توان فقط از طریق رایزنی با سازمان سنجش اقدامات برای افزایش پذیرش‌های کنکور را انجام داد.

ایجاد یا افزایش ظرفیت در رشته‌های تحصیلی نیازمند بررسی است

حراجی تاکید کرد: برای هر یک از رشته‌های تحصیلی ایجاد یا افزایش ظرفیت مشکلات خاص خود را داشته و نیازمند بررسی است. برای مثال شاید برخی از داوطلبان در دیگر دانشگاه‌ها پذیرش شده باشند در این شرایط نحوه تکمیل ظرفیت دانشگاه‌ها نیازمند بررسی همه جانبه است. با این تفاسیر نمی‌توان فقط به صرف تکمیل ظرفیت به پذیرش دانشجو پرداخت. هر گونه اقدام در زمینه تکمیل ظرفیت نیازمند بررسی است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه در یک ماه اخیر اقدامات از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس در راستای افزایش ظرفیت پزشکی است و پذیرش داوطلبان در تکمیل ظرفیت می‌تواند موثر باشد، ادامه داد: موضوع افزایش ظرفیت پزشکی در جایگاه خود مورد بررسی قرار گرفته می‌شود. برخی از داوطلبان کنکور در دیگر دانشگاه‌ها و دیگر رشته‌ها پذیرفته شدند. این وضعیت پذیرش دیگر ظرفیت رشته‌ها را تحت تاثیر قرار داده و شاهد بروز چالش در جذب دانشجو در دیگر رشته‌های دانشگاهی است.

 به گفته حراجی هر گونه اقدام در این زمینه نیازمند بررسی‌های همه جانبه و رایزنی با وزارت بهداشت و درمان است. هر گونه اقدام درباره تکمیل ظرفیت دانشجویان نیازمند بررسی‌های مطابق با مصوبه کشوری است و سازمان سنجش و وزارت بهداشت نمی‌توانند مصوبه را لغو کنند، بلکه برای تکمیل ظرفیت در رشته‌های علوم پزشکی باید تمامی جوانب مورد بررسی‌ مسئولان امر قرار بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1124039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =