فاکتورهای خطرناک برای زایمان زودرس

در دوران بارداری زنان دچار برخی مشکلات جسمی می‌شوند. همچنین آنها بسیار مستعد ابتلا به عارضه التهاب لثه هستند که می تواند سلامت زنان را در این دوران تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای هر خانم باردار در ماه نهم بارداری بیفتد زایمان زودرس است که همیشه پزشکان در تلاشند از آن پیشگیری کنند زیرا می تواند برای نوزاد شما خطراتی ایجاد کند. در ماه نهم شما انقباضاتی را تجربه می کنید که به انقباضات براکستون هیکس معروف هستند که معمولا با فاصله زمانی زیاد و چند بار در روز ممکن است اتفاق بیفتد که به دلیل انقباض عضلات رحم و سفت شدن شکم می باشد. اما اگر انقباضات بصورت مکرر مثلا هر 10 الی 12 دقیقه یک مرتبه در طول یک ساعت همراه با درد اتفاق افتاد از علائم زایمان زودرس است که باید با پزشکتان تماس بگیرید و به بیمارستان بروید. در ادامه به طور مفصل تر درباره زایمان زودرس و نحوه جلوگیری از آن با شما مامان های اومایی عزیز صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

زایمان زودرس چگونه است؟

زایمان زودرس زمانی اتفاق می افتد که پیش از هفته سی و هفتم بارداری  انقباضات مکرر با فاصله زمانی کوتاه باعث باز شدن دهانه رحم می شوند. همان طور که می دانید یک بارداری کامل چهل هفته طول می کشد و اگر به هر دلیلی نتوانید از زایمان زودرس جلوگیری کنید، نوزاد زودتر از موعد به دنیا می آید. بنابراین به احتمال خیلی زیاد  نوزاد نارس است. زایمان زودرس یکی از دلایل مرگ نوزاد است زیرا در این زمان هنوز بدن نوزاد برای زندگی خارج از رحم به طور کامل آماده نیست و تولد زودتر از موعد می تواند باعث بیماری های ریوی مزمن، تاخیر در رشد و فلج مغزی شود. از طرفی این مشکلات می تواند باعث مشکلات مالی و احساسی خیلی شدید در خانواد شود.

متاسفانه امروزه نرخ زایمان زودرس روز به روز رو به افزایش است. مطالعات نشان می دهد در هر هشت زایمان، یک زایمان زودرس وجود دارد که احتمالا به خاطر افزایش استفاده از روش های درمانی مختلف برای درمان باروری و زایمان در سن بالا می باشد. روش های درمانی جدید به بهبود درمان نوزادان نارس پرداخته است اما روش هایی نیز برای جلوگیری از زایمان زودرس وجود دارد. گاهی نیز هیچ کدام از این روش ها کارساز نبوده و کودک از بین می رود. 

دلایل زایمان زودرس هنوز مشخص نشده است اما براساس مطالعات انجام شده، فاکتورهای زیادی در انقباضات ایجاد شده در دهانه رحم، پیش از آمادگی جنین برای تولد، نقش دارند. گاهی نیز زایمان زودرس می تواند بی دلیل اتفاق بیفتد. 

به طور کلی احتمال زایمان زودرس در صورت وجود عوامل زیر افزایش می یابد:

بارداری چند قلو

چند قلوها تمایل دارند زودتر به دنیا بیایند.

سابقه زایمان زودرس

اگر قبلا زایمان زودرس داشته اید، احتمال دوباره زایمان زودرس افزایش می یابد. البته معمولا در این موارد پزشک از همان ابتدا تدابیری را در نظر می گیرد تا از تجربه مجدد زایمان زودرس جلوگیری کند. 

سن

 خانم هایی که زیر هفده سال و بالای سی و پنج سال باردار می شوند بیشتر در معرض زایمان زودرس می باشند. 

کم بودن فاصله زایمان ها

 اگر فاصله بارداری شما نسبت به بارداری قبلی تان کمتر از 18 ماه باشد، باعث افزایش احتمال زایمان زودرس می شود. هرچقدر فاصله بارداری ها بیشتر باشد، احتمال زایمان زودرس کاهش می یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1125214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =