حمایت کورکورانه از تولیدات لوازم خانگی منجر به انحصار در این صنعت می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بر بی‌کیفیتی لوازم خانگی داخلی تاکید کرد و گفت: زمانیکه لوازم خانگی کیفیت مناسب را ندارد، حمایت کور کورانه از تولیدات داخلی منجر به انحصار در این صنعت می‌شود.

علی نیکو اقبال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سطح کیفیت لوازم خانگی تولید داخلی اظهار کرد: عوامل بسیاری از جمله تصمیم‌گیری‌های سیاسی، سیاست گذاری‌های کلان نامناسب اقتصادی بر میزان کیفیت تولیدات داخلی تاثیر گذار است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت برخی صنایع ایران از جمله خودروسازی و لوازم خانگی مناسب نیست، گفت: در فاصله تقریبا کوتاهی با افزایش تولیدات داخلی و جایگزینی برندهای داخلی به جای برندهای کره‌ای یا خارجی، بازار لوازم خانگی از تحت کنترل تولیدکنندگان داخلی در آمد؛ اما این تولیدات از نظر کیفی و خدمات پس از فروش جایگاه مناسبی ندارند.

عقب افتادگی ایران از تکنولوژی روز جهان

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه بر اساس نظر کارشناسان ایران حداقل سالی حدود 4 درصد از تکنولوژی جهانی عقب است، گفت: این عقب ماندگی به علت محدودیت‌های سیاسی یا تحریم‌ها و نبود تبادل تکنولوژی با سایر کشورها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عقب افتادگی از علم روز دنیا در بیشتر صنایع کشور وجود دارد که عامل مهمی در نبود کیفیت مناسب محسوب می‌شود.

نیکو اقبال  با انتقاد از چند نرخی قیمت‌ کالاهای مصرفی در بازارهای داخلی عنوان کرد: قیمت کالاهای خارجی یا مونتاژ شده توسط شرکت‌های داخلی یا بین‌المللی چندین برابر کالای مشابه داخلی است یا قیمت‌های متفاوتی دارند.

کاهش سرمایه گذاری خارجی در لوازم خانگی

این اقتصاد دان با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت کالای خانگی بیان کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری خارجی یا مشترک در کشور به شدت کاهش یافته یا شاید بتوان گفت که اصلا وجود ندارد. 

وی اضافه کرد: مسئولان باید از سرمایه گذاران خارجی مشروط به انتقال تکنولوژی و فناوری به روز در کشور استقبال کنند. به عنوان مثال کشور کره در برخی از صنایع خود به سرمایه گذار خارجی اجازه سرمایه گذاری را به شرط صادرات می‌دهد.

نیکو اقبال با تاکید بر رشد اقتصادی صفر درصد در چند سال اخیر بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که کشور در ساخت و تولید کالاهای مصرفی مشکلات عدیده‌ای دارد. 

رقابت مصنوعی راهکار کیفی‌سازی نیست

استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که  حمایت صرف از تولید کنندگان داخلی و بدون در نظر گرفتن حقوق مصرف کنندگان، تا چه میزان در کاهش کیفیت لوازام خانگی تاثیر گذار است، گفت: زمانیکه لوازم خانگی کیفیت مناسب را ندارد، حمایت کور کورانه از تولیدات داخلی منجر به انحصار در این صنعت می‌شود. 

وی اضافه کرد: زمانیکه بازار رقابتی وجود نداشته باشد، تولیدکنندگان ترس از دست دادن مشتری را ندارند. در نتیجه تلاشی برای بهبود کیفیت محصولات خود نمی‌کنند.

نیکو اقبال مطرح کرد: حمایت از تولیدات داخلی زمانی معنا دارد که مسئولان اجازه واردات کالا را به کشور بدهند، تا رقابت سازنده شکل بگیرد. 

عضو هیت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در یک دهه گذشته دنیای صنعتی تغییرات بسیاری کرده و کشورهای پیشرفته نوظهور به وجود آمده است، گفت: اگر این کشورهای نوظهور در  حوزه صنعتی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که بازدهی اقتصاد نهایی اولویت دارد و حمایت از تولیدات داخلی چندان مطرح نیست. 

وی با ذکر مثالی گفت: کشور اندونزی با حدود 250 میلیون جمعیت تا چند سال پیش در فقر کامل قرار داشت؛ اما با تاسیس چند شرکت تولیدی توانست خود را در جهان صنعتی به عنوان کشوری درجه 2 مطرح کند. 

نیکو اقبال تشریح کرد: دولت با تعیین نرخ‌های گمرکی بسیار بالا به نوعی رقابت پذیری  مصنوعی در بازارها را برای کوتاه مدت ایجاد می‌کند. در واقع دولت فضای امنی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد که کالاها را با هر سطح کیفی که بخواهند روانه بازار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =