شهرداری باید برای افزایش درآمدهای پایدار تلاش کند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: باید قوانینی در مجلس تصویب شود که منبع درآمد جدیدی برای شهرداری‌ها ایجاد کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ محمد آخوندی در خصوص ظرفیت خانه‌های خالی تهران برای اخذ مالیات و درآمدزایی اظهار کرد: آن درآمدی که شهرداری می‌تواند وصول کند به موضوع مالیات بر ارزش افزوده برمی گردد که این درگذشته به اسم تجمیع عوارض شناخته می‌شد، اما حالا به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شده است. اگر قرار باشد مالیات یا عوارض جدیدی ستانده شود باید به صورت مصوبه قانونی دربیاید و ما هم در چنین چارچوبی می‌توانیم عمل کنیم.

وی افزود: فعلا چنین چیزی به صورت قانون در نیامده است. البته تا جایی که من اطلاع دارم دولت برای موضوع خانه‌هایی که خالی مانده اند تصمیماتی گرفته و قوانینی را وضع کرده است. اما درباره اینکه چه مقدار از مالیات یا عوارضی که از این طریق ستانده می‌شود به شهرداری برسد من اطلاع ندارم و لازم است تا این مساله بررسی بشود.

وی در پاسخ به اینکه آیا مدیریت شهری هیچ ابتکار یا برنامه‌ای برای بهره گیری از ظرفیت مادی ساختمان‌های فاقد سکونت پایتخت ندارد گفت:‌ نمی‌توان توقع داشت شهرداری بتواند در این زمینه دست به ابتکار بزند.

آخوندی خاطرنشان کرد: شهرداری موضوع تجمیع عوارض که الان به عنوان مالیات بر ارزش افزوده نامگذاری شده را به انجام می‌رساند. یعنی مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود و در سطح کشور برای این موضوع چارچوب قانونی هم تعریف شده است. اما اگر قرار باشد مورد دیگری به این موضوع اضافه شود طبعا باید قوانینی در سطح مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد تا این امکان فراهم شود که منبع درآمد جدیدی برای شهرداری‌ها ایجاد بشود.

وی درباره ظرفیت‌های مغفول مانده تهران برای ایجاد درآمدهای جدید اظهار کرد: معاونت اقتصادی و مالی شهرداری تهران طرح‌هایی را برای این موضوع در دست دارد که قرار شده به زودی این طرح‌ها به صحن شورای شهر آورده شود. براساس این طرح‌ها قرار شده تا روش‌های نوین درآمدزایی در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مطرح شود و اگر ما به این تشخیص برسیم که این طرح‌ها مناسب هستند نسبت به تصویب و حمایت از اجرایی شدنشان اقدام خواهیم کرد. اما فعلا ما باید این طرح‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و برای این کار زمان صرف کنیم. اگر ما در شورای شهر به این نتیجه رسیدیم که این طرح‌ها مطلوب هستند و قابلیت اجرایی دارند آن‌ها را به تصویب خواهیم رساند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در واکنش به اینکه آیا برخوردار نبودن مدیریت شهری از منابع مالی کافی به ناگزیر شدن راه ایجاد درآمدزایی‌های پایدار نمی‌انجامد گفت: الان درآمدهای پایدار ما کمتر از درآمدهای ناپایدار است. اما در تلاش هستیم تا این درصد را جا به جا کنیم.

وی گفت: در همین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ما با پیشنهاد شهرداری عوارض حوزه شهری که درآمد ناپایدار محسوب می‌شود را از بیست و هشت هزار میلیارد تومان به بیست و دو هزار میلیارد تومان کاهش دادیم. یعنی 6 هزار میلیارد تومان از این رقم را کم کردیم. راه دیگری هم برای ما وجود ندارد. باید شهرداری تلاش کند تا درآمدهای پایدار را افزایش بدهد. همانطور هم که گفتم طرح‌های جدیدی از سوی شهرداری برای درآمدزایی تدوین شده که قرار است به کمیسیون برنامه و بودجه آورده بشود و پیرامون آن‌ها بحث و گفتگو خواهد شد. ما هم بررسی خواهیم کرد تا ببینیم در این زمینه چه تصمیماتی را می‌توانیم بگیریم.

منبع: میزان

کد خبر: 1131034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =