طرح صیانت از فضای مجازی محکوم به شکست است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به علت فعالیت اینترنت ماهواره‌ای محکوم به شکست است در نتیجه هزینه‌های اجرای طرح به هدر خواهد رفت.

سارا محمدپور  در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: هنوز به خوبی مشخص نشده است که این طرح قرار است دسترسی کاربران را محدود کند یا به طور کامل دسترسی به اینترنت بین‌المللی را مسدود کند.

وی درباره اهداف طرح صیانت از فضای مجازی بیان کرد: این طرح با هدف جلوگیری از فساد در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی قرار است که اجرا شود؛ اما نویسندگان طرح در نظر نگرفتند یا تفکیک نکردند که تکلیف افرادی که استفاده مفید از اینترنت بین‌المللی دارند چه خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از دیدگاه و تفکر منفی به اینترنت و خدمات اینترنتی عنوان کرد: فسادی که در بستر اینترنت رخ می‌دهد در قیاس با فساد و معضلات جامعه بسیار ناچیز است. در نتیجه این طرح هدف اشتباهی را دنبال می‌کند. 

وی با بیان اینکه مقابله یا اعمال محدودیت برای تکنولوژی از نظر فنی امکان پذیر است، گفت: محدود کردن اینترنت نوعی فیلترینگ بوده که توسط برخی از کشورها اجرا شده است.

محمدپور هزینه‍‌های لازم برای اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را از نظر فنی غیر عقلانی دانست و گفت: این طرح دیر یا زود محکوم به شکست خواهد بود در نتیجه هزینه و اعتبار خرج شده برای این پروژه از بین خواهد رفت.

این کارشناس ارتباطات با اشاره به اینترنت ماهواره‌ای یادآور شد: شرکت اسپیس ایکس آمریکا، اتحادیه اروپا و چین هر کدام در حال پیگیری و ارسال ماهواره‌ای برای ایجاد شبکه اینترنت هستند. این ماهواره‌ها در سطح پایینی از مدارهای دور زمین مستقر و حرکت می‌کنند در نتیجه مالکیت مشخصی ندارند. بنابراین هر کشور یا شرکتی که زودتر  اقدام به دریافت پهنای باند آن ماهواره کند، می‌تواند سایر رقبا را از میدان خارج کند.

وی ادامه داد: همانگونه که دولت‌ها در ایران نتوانستد از فعالیت یا پخش شبکه‌های معاند از طریق ماهواری جلوگیری کنند یا مانع خرید و فروش، نصب آن شوند، در آینده نیز نخواهند توانست که استفاده مردم از اینترنت ماهواره‌ای را محدود یا قطع کنند.

به گفته محمدپور؛ در حال حاضر دستاوردها یا منابعی که اینترنت بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی برای مردم یا دولت در پی  دارد بسیار بیشتر از منافعی است که فیلترینگ یا سانسور می‌تواند داشته باشد. 

مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد تهران غرب با ذکر مثالی در حوزه دانش و فنی  مطرح کرد: به عنوان مثال منابع علمی و آموزشی فوق العاده مناسبی در یوتیوب وجود دارد که اگر فردی بخواهد این منابع یا جزوات را خریداری کند باید هزینه بسیاری را پرداخت کند یا اصلا امکان دسترسی وجود ندارد؛ اما در این شبکه به راحتی وجود دارد. 

وی اضافه کرد: فیلتر کردن یا محدود کردن دسترسی کاربران به شبکه‌های اینترنتی می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افرادی که استفاده مفید از اطلاعات موجود در اینترنت دارند ایجاد کند.

افزایش سواد رسانه جایگزین طرح صیانت از فضای مجازی

محمدپور با تاکید بر افزایش سطح سواد رسانه‌ای مردم بیان کرد: اگر فهم و درک و تحلیل کاربران از اطلاعات موجود در فضای مجازی افزایش یابد، این افراد دیگر درگیر معضلات و محتوای نادرست یا جهت دار موجود در این شبکه‌های اجتماعی نمی‌شوند. 

این استاد دانشگاه تشریح کرد: افزایش سواد رسانه جایگزین مناسبی برای طرح صیانت از فضای مجازی است و می‌تواند از نظر کاربردی به کاربران کمک ویژه‌ای کند. به عنوان مثال اگر افراد از سطح مناسبی از سواد رسانه‌ای برخوردار باشند به خوبی متوجه می‌شوند که اخبار یا محتوای منتشر شده در اینترنت، بازی رسانه‌ای است یا واقعیت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =