دانشگاه آزاد اسلامی اصلاح نظام تعلیم و تربیت را در دستور کار قرار داده است/ برنامه جامع دانشگاه برای اصلاح حوزه مهارتی آموزش عالی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در محور «تربیت قوه عاقله و پرورش‌گر فضای انقلابی»، اصلاح نظام تعلیم و تربیت را در دستورکار خود قرار داده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست مشترک هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها که ظهر امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، به تشریح سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: واقعیت این است که آموزش عالی ما در حوزه تعلیم و تربیت دچار اختلال شده و یکی از بخش‌ها، حوزه مهارتی است که دانشگاه آزاد اسلامی برنامه جامعی برای اصلاح آن دارد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: تعریف ما از دانشگاه آزاد اسلامی، شبکه علمی، تربیتی و فرهنگی یکپارچه است که دارای توزیع جغرافیایی گسترده منطقه‌ای و شهرپایه همراه با کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فناوری است که به واسطه اقبال مردمی و حضور فعال و هوشمندانه شعب این دانشگاه در پهنه‌های جغرافیایی و اجتماعی سرزمینی و فراسرزمینی، فرصت‌های برابر در رشته‌های متنوع تحصیلی را برای اقشار مختلف اجتماعی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این است که با کوچ معکوس اساتید به محیط آموزشی و بازگشت آنها به محیط تعلیم و تربیت، نظام استاد شاگردی و شاگردپروری که جای خود را به محیط سازمانی و کاری داده، احیا کند. از این رو، با توجه به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در محور «تربیت قوه عاقله و پرورش‌گر فضای انقلابی»، اصلاح نظام تعلیم و تربیت را در دستورکار خود قرار داده است.

دکتر طهرانچی «پاسخگویی و حل مسئله» و «کارآمدی و پایداری» را دو محور دیگر برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: این محورها در 10 بسته کاری «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «ارتقای تربیت، اخلاق معنوی و هویتی»، «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مسئله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی»، «پیشرفت علمی مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین»، «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای»، «تحول در فرهنگ سازمانی»، «سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» گنجانده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: براساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی باید متناسب با اقلیم هر منطقه از فرصت‌ها استفاده کرد. از اینرو در کنار سند تحول و تعالی برای هر یک از استان‌ها، یک سند آمایش «اقتصادی اجتماعی» تهیه شده که در آن همه جوانب آموزش عالی در استان‌ها مورد تحلیل قرار گرفته تا براساس آن فعالیت واحدها را تدوین کرده و اقدام به باز تعریف رشته‌ها کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار سند آمایش «اقتصادی اجتماعی»، یک سند آمایش «فرهنگی اجتماعی» نیز برای هر استان تهیه شده تا براساس آسیب‌ها و معضلات اجتماعی هر یک از استان‌ها، «کاربست دانش» دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه بسته‌های مداخله‌ای و سیاستی به کمک شهرها آمده و به مسئولان شهری در رفع چالش‌ها و معضلات کمک کند.

دکتر طهرانچی در ادامه این نشست گزارشی از دستاوردهای اجرای طرح پایش و سامانه های پژوهشیار و آموزشیار، انضباط بخشی مالی و آموزشی، برگزاری دوره‌های توانمند سازی برای اعضای هیأت علمی، اجرای طرح پویش اشتغال و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه دروس معارف و ... ارائه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =