سقف بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شد / شفافیت حقوق نمایندگان تصویب شد

نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با ادامه دستور کار بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه 17 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت 16 و 20دقیقه و با حضور 177 نفر از نمایندگان آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

قالیباف: ساماندهی کارکنان دولت در دستورکار مجلس و دولت / اخذ عوارض آزادراه ها تا پایان خردادماه الکترونیکی می‌شود

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه 1401 کل کشور در دستور کار قرار دارد.

شفافیت حقوق نمایندگان تصویب شد

شفافیت حقوق نمایندگان با ۲۰۰ رای موافق به تصویب رسید. براساس این مصوبه حقوق نمایندگان و مدیران مجلس برای نظارت مردم به طور شفاف و ماهانه در سامانه سازمان امور اداری و استخدامی کشور قرار می‌گیرد.

مجوز مجلس به وزارت راه برای واردات ۴ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین

نمایندگان مجلس به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند با موافقت هیات دولت ۴ هزار ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین سازمان راهداری را به کشور وارد کند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی پیشنهادهای الحاق به ماده واحده لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با پیشنهاد البرز حسینی در خصوص واردات ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای موافقت کردند.

بند الحاق به ماده واحده لایحه به شرح زیر است:

به وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور) اجازه داده می شود در صورت موافقت هیات دولت به تعداد 4 هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مورد نیاز سازمان راهداری و حمل و نقل کشور را که دارای استانداردهای روز بوده و عمر کمتر از 5 سال داشته باشد از محل منابع در اختیار و فاینانس داخلی و خارجی با پرداخت حقوق ورودی تعیین شده توسط دولت وارد کشور نماید.

همچنین در جریان بررسی پیشنهادات الحاق به ماده واحده لایحه بودجه 1401 مرتضی خاتمی نماینده ماهنشان و ایجرود و دهستانهای بوغداکندی و قلتوق در مجلس پیشنهادی مبنی بر افزایش مالیات هر نخ سیگار ارائه کرد که الیاس نادران به دلیل طرح این موضوع در جریان بررسی بخش درآمدی و مخالفت نمایندگان با این موضوع، گفت: ماهیت پیشنهاد تفاوتی نکرده و طرح و بررسی آن سنت سیئه ای پایه گذاری می کند.

علیرضا سلیمی در موافقت با این پیشنهاد به آمار خسارت ناشی از مصرف سیگار در کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کشورها برای مصرف سیگار اسناد استاندارد تهیه کردند و ما لازم است برای این بخش که 5 برابر هزینه بهداشت و درمان به کشور هزینه وارد می کند تصمیم گیری کنیم.

حمیدرضا بابایی رئیس کمیسیون تلفیق نیز ضمن اعلام موافقت کمیسیون با این پیشنهاد، گفت: از محل این مالیات 32 همت سرمایه برای کشور و نظام حاصل می شود که می تواند مشکلات بخش های مختلف اعم از تعرفه پرستاری، هلال احمر، خرید آمبولانس و... رفع کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در نهایت نمایندگان با این پیشنهاد که به دوسوم رای آن‌ها به دلیل مغایرت با قانون برنامه ششم نیاز داشت، مخالفت کردند.

۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فناوری های نوین استفاده از آب های جوی اختصاص یافت

نمایندگان با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای بهره برداری از فناوری های نوین و توسعه تجهیزات استفاده از آب های جوی در جهت مقابله با مشکلات ناشی از خشکسالی موافقت کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 17 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، با پیشنهاد الحاق یک بند به ماده واحده این لایحه با 153 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی؛

به دولت اجازه داده می شود نسبت به ایجاد سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جوی در زیرمجموعه وزارت نیرو براساس اساسنامه ای که تا پایان خردادماه 1401 به پیشنهاد وزارت نیرو به تصویب هیات وزیران برسد اقدام نماید. این سازمان مجاز خواهد بود با بهره مندی از درآمدهای اختصاصی و کمک دولت نسبت به انتقال و به کارگیری فناوری های نوین به منظور بهبود شرایط آبی کشور در مناطق مستعد اقدام نماید. اعتبار موردنیاز برای ایجاد راهبری تامین و بهره برداری از تجهیزات و ماشین آلات موردنیاز در سال 1401 از محل منابع جدول شماره 22 موضوع جزء بند ی تبصره یک این قانون و با جابه جایی مصارف پیش بینی شده به تشخیص وزیر نیرو در سقف 5 هزار میلیارد ریال پرداخت خواهد شد. همچنین از تاریخ تشکیل دستگاه اجرایی طرح باروری ابرها به شماره پرونده 131002001 این سازمان خواهد بود. در سال 1401 کمک های دولت از محل ردیف متفرقه 5100001  جدول شماره 9 این قانون پرداخت و در سال آینده ردیفی مستقل برای این سازمان پیش بینی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این مصوبه اظهار داشت: به نمایندگان پیشنهاد دهنده تاکید کردیم از آنجاییکه ایجاد یک سازمان جدید خلاف برنامه است، همین طور وزیر نیرو نیز پذیرفته است این کار در ذیل وزارت نیرو انجام شود لذا این مصوبه موجب گسترش سازمان در وزارت نیرو نخواهد شد و درآمد اختصاصی نیز در آن نیست و رأی مجلس براین اساس بوده است و این را رعایت خواهیم کرد.

 سقف بودجه سال ۱۴۰۱ تصویب شد

نمایندگان مجلس با تصویب ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل‌ کشور، دخل و خرج کشور را در سال آینده را مشخص کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه صحن علنی امروز (سه شنبه 17 اسفند) مجلس شورای اسلامی و پس از 28 جلسه بررسی مستمر برای رسیدگی به لایحه بودجه سال 1401 کل‌کشور، دخل و خرج سال آینده را تعیین و تصویب کردند.

وکلای ملت ماده واحده بودجه سال 1401 را در صحن علنی با 173 رأی موافق،  7 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع  193 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، بودجه سال 1401 کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر سی و هفت میلیون و پانصد و هشتاد و هفت هزار و هفتصد و نود و سه میلیارد و نهصد و سی و یک میلیون ریال به شرح زیر است؛

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه‌ عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر پانزده میلیون و دویست و هفتاد و سه هزار و هفتصد و چهارده میلیارد و ششصد و سیزده میلیون ریال شامل؛

1- منابع عمومی بالغ بر سیزده میلیون و نهصد و چهل و یک هزار و سیصد و هجده میلیارد و پانصد میلیون ریال.

2- درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر یک میلیون و سیصد و سی و دو هزار و سیصد و نود و شش میلیارد و یکصد و سیزده میلیون  ریال.

ب- بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر بیست و دو میلیون و سیصد و چهارده هزار و هفتاد و نه میلیارد و سیصد و هجده میلیون ریال است.

کد خبر: 1132733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =