اختتامیه جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد

نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی با قرائت پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی و با حضور دکتر طهرانچی به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین اختتامیه نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی، عصر امروز    با قرائت پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی و با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی،آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، سردار سرتیپ محمدرضا موحد فرمانده سپاه علی ابن ابیطالب استان قم، معاونان دانشگاه آزاد اسلامی و رؤسای مراکز استان‌ها، علما، اساتید، پژوهشگران و اندیشمندان حوزه امامت و مهدویت به میزبانی واحد قم برگزار شد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی: یکی از مهمترین آثار اعتقاد به ظهور مهدی موعود ایجاد امید در دل مؤمنان است

در این مراسم پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدا قبل از هر چیز از همه شرکت کنندگان و دست اندرکاران گردهمایی علمی و پژوهشی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی تشکر می کنم و امیدوارم این برنامه فرخنده منشاء برکات جدیدی در عرصه پژوهشهای علمی و کاربردی در موضوع مهدویت و موعود گرایی گردد.

انتظار ظهور موعود، اختصاص به یک دین یا مذهب ندارد بلکه همه ادیان و مذاهب بزرگ آسمانی و حتی غیر آسمانی منادی آن هستند و در آموزه های دینی ما نیز به این نکته اشاره شده است؛ همانگونه که در یکی از زیارات امام عصر عجل الله تعالی فرجه شریف در فرازی نغز و پر مایه می فرماید: «السلام علی مهدیّ الأمم و جامع الکلم؛ سلام بر هدایتگر ملت ها و تحقق بخش وحدت کلمه»؛ که نشان می دهد همه ملت ها به دنبال مهدی حقیقی هستند و با ظهور مهدی آل محمد صلی الله علیه و آله وسلم آن همه تشتت و پراکندگی زیر پرچم او به وحدت مبدل می شود.

اما در میان امت اسلامی آرمان مهدویت از نخستین روزهای پیدایش این دین بزرگ و در کلمات پیامبر اکرم(ص) مطرح بوده است از این رو همه مسلمانان بر ظهور مهدی اتفاق نظر دارند هر چند در شماری از جزئیات آن اختلافاتی وجود دارد.

یکی از مهمترین آثار اعتقاد به ظهور مهدی موعود و روحیه انتظار، ایجاد امید در دل مؤمنان و همه مجاهدان عرصه ها و جبهه های مقاومت در برابر مستکبران عالم است و حرارت این امید موجب پایداری و استقامت در مقابل تمام نقشه ها، ستم ها و فشارها می گردد؛ از این رو دشمنان راه حق همواره در پی ایجاد تزلزل در دل معتقدان نسبت به ظهور منجی حقیقی بوده اند.

تشکیل همایش ها و جشنواره های علمی همچون این مجلس و بهره مندی از آثار متفکران، پژوهشگران و دانش پژوهان می تواند سبب رفع شبهات و انحرافات و خنثی کردن نقشه دشمنان نسبت به این عقیده متعالی و پویا گردد.

ما در دورانی هستیم که هر روز جریانی جدید با بیانی نو به عقاید صحیح مهدویت حمله می کند پس هر کوششی در دفاع از این مکتب به معنای جهاد در رکاب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه است و فعالین در این عرصه اجر مجاهدان راه خدا را خواهند داشت و شرکت کنندگان و دست اندرکاران این گردهمایی ان شاءالله در زمره همین مجاهدان خواهند بود.

بار دیگر ضمن تشکر مجدد برای همه شما عزیزان توفیق الهی را مسئلت می کنم و امیدوارم همگی از سربازان حقیقی آن حضرت باشیم و دوران ظهورش را به زودی درک کنیم. ان شاءالله.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

قم ـ ناصر مکارم شیرازی 

آیت الله حسینی بوشهری: جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، اعلام وفاداری و بیعت با امام زمان (عج) است

آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام جمعه موقت قم با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت گفت: دکتر طهرانچی در طول روزهای گذشته از 13 رجب تا نیمه شعبان که برنامه های این جشنواره برگزار شد و استمرار دارد تلاشهای وافری داشتند و قدم ایشان، حجج الاسلام شریفانی، خسروپناه، خیری و دیگر علما را در اختتامیه این جشنواره ارج می نهیم. جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، اعلام وفاداری و بیعت با امام زمان (عج) است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عدالت گمشده بشریت است، افزود: براساس قرآن، تمام انبیاء الهی به دنبال این آرزوی دیرینه بشریت بودند و هدف آنها بسترسازی و زمینه سازی برای اقامه عدالت در جامعه توسط مردم بود. پیامبران به دنبال ایجاد فضای مناسب هدایت انسان و آگاهی بخشی بودند تا بتوانند جامعه را به سمت و سوی عدالت هدایت کنند، اما سؤالی که مطرح می شود این است که آیا جامعه بشری توانسته عدالت را حاکم کند یا همچنان این آرزو به عنوان عطش در دل انسانها مانده است و طعم شیرین عدالت را نچشیده اند. پاسخ این است که این اتفاق هنوز محقق نشده است. 

وی ادامه داد: انبیاء الهی برای اقامه عدالت بسترسازی و فضاسازی کردند و شرایط لازم را به وجود آوردند، اما بشریت همچنان با عدالتی که مطلوب قرآن کریم است و انبیاء الهی وعده آن را دادند، فاصله دارند، بنابراین بشریت همچنان منتظر رسیدن عدالت است. وعده قرآن این است که مظلومان عالم و کسانی که در اقصی نقاط جهان زیر دست و پا له می شوند و توجهی به حقوق آنان نیست، روزی آقای روی زمین خواهند شد و به عنوان خلیفه و جانشین خدا در زمین خواهند بود. اما این افراد باید دارای دو ویژگی ایمان و عمل صالح باشند.

آیت الله حسینی بوشهری خلیفه الله بودن انسان، امکان دینداری با تمام آزادی و ایجاد امنیت را سه رهاورد ظهور عنوان کرد و افزود: با ظهور مهدی موعود (عج) جامعه به جای می رسد که همه عابد در مقابل معبود واحد می شوند و تمام انسانها در پرتو هدایت های ذخیره الهی که همان امام زمان (عج) است، قرار می گیرند و بساط شرک از بین خواهد رفت. در زمان ظهور، جامعه به صورت یکپارچه، متحد و متدین در کنار هم و در امنیت و آرامش قرار می گیرند. 

وی خاطرنشان کرد: انبیاء الهی زمینه ساز عدالت، اولیاء الهی ادامه دهنده راه انبیا و ذخیره الهی به کمال رساننده این مسیر است تا همه مردم طعم عدالت را بچشند و این موقعیت جز برای نبی مکرم اسلام، برای هیچ یک از اولیاء الهی فراهم نشده است.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان گفت: از دکتر طهرانچی، معاونان و همه دانشگاهیان که نهضت امامت و مهدویت را راه اندازی کردند، تشکر و قدردانی می کنم. این جشنواره ابتکاری است که در دانشگاه آزاد اسلامی رقم می خورد و بنده به سهم خود قدردان آن بوده و برای دست اندرکاران آن آرزوی عزت و سلامت دارم. 

دکتر خیری: جشنواره امامت و مهدویت تحول جدی در نظام آموزشی و تربیتی جهان اسلام محسوب می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در ابتدای این مراسم، گفت: بی تردید جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، فصل جدیدی در دانشگاه آزاد اسلامی است که تحول جدی در نظام آموزشی و تربیتی جهان اسلام محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون به موضوع مهدویت به عنوان کار علمی، معرفتی و تولید سبک زندگی اسلامی پرداخته نشده است، اظهار داشت: مراکز تخصصی مهدویت در کشور با مراکز دانشگاهی، رشته‌ها، سرفصل دروس، نشریات و اندیشکده‌ها پیوند نداشتند و مهدویت در افکار عمومی محدود به بحث ظهور و شرایط و شواهد آن بوده و به ابعاد گسترده مهدویت کمتر توجه شده است. ابتکار دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند این خلأ را در سطح دانشگاه‌ها و نظام آموزش‌عالی پر کند.

جعفری: قابلیت جریان سازی و نهادسازی از دستاوردهای منحصر به فرد جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت است

سیدجواد جعفری مدیرعامل مؤسسه بنیاد فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این مراسم با قدردانی از حمایت های دکتر طهرانچی در برگزاری جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت گفت: بهره مندی از فرصت معنوی ماه مبارک رجب و شعبان در دانشگاه آزاد اسلامی با تمرکز موضوع امامت و مهدویت ایده ای بود که توسط دکتر طهرانچی مطرح شد و در مردادماه امسال به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه رسید. استقبال از این ایده به گونه ای بود که در کمتر از سه ماه از تصویب آن مؤسسه بنیاد فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به عنوان ساختار اجرایی تأسیس شد. 

وی با اشاره به برگزاری جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت در 10 واحد دانشگاهی منتخب خاطرنشان کرد: برای اولین سال فعالیت این جشنواره برنامه های ویژه ای در استانهای کردستان، خوزستان، آذربایجان شرقی، تهران، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، شمالی و جنوبی طراحی شد و توانستیم این جشنواره را در بیش از یک سوم کشور اجرایی کنیم. 

وی در پایان گفت: قابلیت جریان سازی و نهادسازی این حرکت معنوی یکی از دستاوردهای منحصر به فرد جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت است که منجر به مطالبه مردمی برای استقرار دبیرخانه جشنواره در استانها شده است.

در این مراسم از آیت الله نجم الدین طبسی عضو هیأت علمی و شورای علمی مرکز تخصصی مهدویت، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی رئیس مرکز تخصصی مهدویت و مسعود یوسف پور شاعر منتخب جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت تقدیر شدند.

همچنین رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استانهای آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، رضوی و شمالی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، هرمزگان، قم، اصفهان، سمنان، واحد استاد فرشچیان و دبیرخانه مهدویت استان اصفهان مورد تجلیل قرار گرفتند. 

در پایان این مراسم نیز از کتاب «سرو روان» مجموعه اشعار برگزیده نخستین جشنواره سراسری شعر سرو دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان رونمایی شد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1133768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =