گردشگری ایران / مجموعه ابراهیم ‌خان کرمان

مجموعه ابراهیم خان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در شهر کرمان است. این مجموعه در ضلع شمالی مجموعه گنجعلیخان و در جوار میدان گنجعلیخان واقع شده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، کرمان از استان های تاریخی و کویری ایران است که صدها جاذبه را در خود جای داده اما به نسبت شهرهای تاریخی دیگری مثل اصفهان و شیراز چندان گردشگر ندارد. شاید اگر این شهر را بیشتر بشناسید و بدانید چه جاذبه های ارزشمندی دارد مشتاق شوید تا سفری به کرمان ترتیب دهید. یکی از جاذبه های این شهر «مجموعه ابراهیم خان» است، مجموعه ای ارزشمند که قدمتش به دوران قاجار برمی گردد و در معماری اش از سبک معماری صفوی الهام گرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / کوه‌های مریخی چابهار

تعدادی از حاکمانی که در دوران صفوی و قاجار بر مسند قدرت این شهر نشستند شروع به ساخت مجموعه هایی کردند که چندین و چند بنا را در خود داشت و تسهیلات رفاهی زیادی را برای ساکنان آن منطقه به وجود می آورد. قبلا از مجموعه گنجعلی خان کرمان حرف زدیم که مجموعه ای شامل مسجد، بازار، حمام و … بود؛ مجموعه ابراهیم خان هم مجموعه ای در همین سبک و سیاق است. در دوره ای از حکومت قاجار یعنی در سال های ۱۲۱۶ تا ۱۲۴۰ هجری قمری  شخصی به اسم «ابراهیم خان ظهیرالدوله» حاکم کرمان بود او تصمیم گرفت مجموعه ای بزرگ به اسم خود را در گوشه ای از شهر بسازد تا هم رونق بیشتری را برای شهر به وجود بیاورد و هم اثری تاریخی از خود به یادگار بگذارد. ابراهیم خان که رسیدگی به احوال مردم، از او فرمانروایی دوست داشتنی ساخته بود بناهای زیادی را در کرمان ساخت که از مهمترین آن ها مجموعه ابراهیم خان است. در این مجموعه عمارت های زیادی مثل بازار یا قیصریه زرگرها، مدرسه و حمام ساخته شده که بعد از گذشت سالیان دراز همچنان پابرجا هستند و از جاذبه های مهم کرمان شده اند.

مجموعه ابراهیم ‌خان کرمان

مجموعه ابراهیم خان کرمان که از مدرسه، حمام، آب‌انبار و بازار تشکیل شده است و قدمت آن به حکومت فتحعلی شاه قاجار می‌رسد. ابراهیم خان ظهیر الدوله، حاکم کرمان، این مجموعه زیبا را برای رفاه حال مردم ساخت و همچون مجموعه گنجعلی خان در بافت تاریخی شهر کرمان واقع شده است. مجموعه ابراهیم خان که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و یکی از جاذبه های گردشگری شهر کرمان به شمار می آید .جالب این است که امروزه بعد از گذشت دو قرن، مدرسه، حمام و بازار ابراهیم خان همچنان فعال هستند.

ابراهیم خان که بود؟

این شخص از ۱۲۱۶ تا ۱۲۴۰ هجری قمری در دوره حکومت فتحعلیشاه قاجار حاکم کرمان بوده است. ابراهیم خان که از خویشاوندان نزدیک شاه قاجار بوده است . در دوران فرمان روایی در کرمان مبادرت به ایجاد یک سری بناهای بسیار ارزنده در مرکز شهر و جنب مجموعه گنجعلیخان نموده است. که امروز این بناها یکی از چند مجموعه تاریخی کرمان را تسکیل می‌دهد. این مجموعه عبارت است از بازار حمام آب انبار مدرسه و … مجموعه ابراهیم خان تا حدود زیادی از فضاهای معماری صفوی الهام گرفته است.

مجموعه ابراهیم ‌خان کرمان

ظهیرالدوله به هنگام در گذشت ۲۱ دختر و ۲۰ پسر از خود برجای گذاشت. یکی از فرزندان او عباسقلی‌خان بود که جانشین پدر در کرمان گردید. فرزند دیگر او رستم‌خان با گوهر خانم دختر فتحعلی شاه ازدواج کرد. مشهورترین فرزند او حاج محمدکریم‌خان کرمانی است که از شاگردان شیخ احمد احسائی و سید کاظم رشتی بود و بعدها از پیشوایان برجسته شیخیه شد.

بخش‌های مختلف مجموعه ابراهیم خان

مجموعه ابراهیم خان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در شهر کرمان است. این مجموعه در ضلع شمالی مجموعه گنجعلیخان و در جوار میدان گنجعلیخان واقع شده است. بانی آن ابراهیم خان ظهیرالدوله حاکم کرمان در زمان فتح علیشاه قاجار است و در سال ۱۲۳۱ ه.ق. بنا شده است. مجموعه شامل: مدرسه، حمام، آب انبار و بازار است. مساحت مجموعه قریب ۴۵۰۰ مترمربع است.

مجموعه ابراهیم ‌خان کرمان

حمام ابراهیم خان

این حمام مانند سایر حمام های سنتی ایران پایین تر از سطح زمین بنا شده است که این امر در حفظ گرمای داخل حمام و همچنین آبرسانی آن مؤثر بوده است . سر در حمام که در ضلع جنوبی قیصریه ابراهیم خان واقع شده است . دارای تزیینات کاشیکاری از نوع خشتی هفت رنگ و طاق آن مقرنسکاری است . از طریق راهروی زاویه دار به بخش رختکن حمام وارد می شویم . این فضا دارای گنبد مرکزی و ایوان های جانبی می باشد . در مرکز آن حوض آبی قرار دارد که علاوه بر زیبایی فضا در انعکاس نور به داخل رختکن تاثیر بسزایی دارد.

تمامی سقف ها بر ستون هایی سنگی استوار شده اند و تزیینات کاربندی زینت بخش آنها می باشد. پس از گذر از راهروی طولانی و زاویه دار به گرمخانه راه می یابیم . اصولاً شکل راهروها در محرمیت و حفظ فضای داخلی از دید مستقیم و جلوگیری از خروج هوای گرم مؤثر بوده است . سقف رختکن نسبتاً کوتاه و بر ستون های سنگی استوار شده است . در این فضا بخشی جهت اعیان و اشراف نیز وجود دارد . خزینه و چال حوض از دیگر عناصر گرمخانه می باشد . تزیینات گرمخانه حجاری های زیبا و کاشی های خشتی هفت رنگ می باشد و نور آن از طریق سقف ها تامین می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =